چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 344659

کیفیت و میزان خواب انسان در شبانه روز همیشه یکی از مسائل حائز اهمیت برای دانشمندان بوده است. زیرا خواب بر سلامت بدن تاثیرات قابل توجهی دارد. در ادامه به بررسی تاثیرات خواب بر بدن، میزان خواب کافی و نحوه بهبود آن می‌پردازیم.

همه چیز درباره خوابیدن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، فشار خون و قند خون ؛مطالعه ای روی60 هزار میان سال و مسن انگلیسی ، نشان داد کسانی که به طور منظم نیاز به چرت زدن در طول روز دارند، ۱۲ درصد بیشتر از همسالان خود در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند.


محققان به این نتیجه رسیدند که چرت زدن به خودی خود مشکلی ندارد و پیشنهاد کردند که این چرت‌ها نشانه‌ای از خواب بی‌کیفیت در شب است.
حتی کاهش متوسط خواب برای تنها یک هفته می تواند قند خون را به شدت مختل کند، بنابراین شما را به عنوان پیش دیابت طبقه بندی می کند.


ابتلا به بیماری های قلبی عروقی


کم خوابی خطر انسداد و پاره شدن عروق کرونر را افزایش می دهد و شما را در مسیر بیماری قلبی عروقی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی قرار می دهد.
شاید متوجه شده باشید که وقتی خسته هستید هوس غذای ناسالم می کنید؟ خواب کم باعث افزایش غلظت هورمونی و احساس گرسنگی می شود و در همان حال هورمونی را که به شما می گوید سیر هستید ،سرکوب می کند.


آلزایمر و افسردگی


خواب به میزان کافی یک عامل کلیدی در سبک زندگی است که تعیین می کند آیا شما به بیماری آلزایمر مبتلا می شوید یا خیر. زیاد یا ناکافی بودن هر دو با این بیماری مرتبط است.اختلال خواب ممکن است به بیماری های روانی عمده از جمله افسردگی و اضطراب کمک کند.


ابتلا به سرطان


نداشتن خواب کافی، به طور معمول با «فرسودگی» بیشتر سلول های ما مرتبط است. تصور می شود که این نوع اختلال در ژن های ما باعث ایجاد تومورهای سرطانی می شود.


چقدر باید بخوابیم؟


پیش از دبستان (۳-۵ سال): ۱۰-۱۳ ساعت
سن مدرسه (۶-۱۳ سال): ۹-۱۱ ساعت
نوجوان (۱۴-۱۷ سال): ۸-۱۰ ساعت
بزرگ سالان جوان (۱۸-۲۵): ۷-۹ ساعت
میان سالان (۲۶-۶۴): ۷-۹ ساعت
افراد مسن (۶۵ یا بیشتر): ۷-۸ ساعت


چگونه خواب‌مان را بهبود ببخشیم؟


زمان استفاده از صفحه نمایش را یک ساعت قبل از خواب محدود کنید| موبایل، لپ‌تاپ و تلویزیون نور آبی ساطع می‌کنند و سیگنال‌هایی را به مغز ما می‌فرستند تا ما را بیدار نگه دارند.«ذهن مسابقه دهنده»خود را تحت کنترل نگه دارید| ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از خواب با یک دفترچه بنشینید و فهرستی از کارهایی را که باید در روز بعد انجام دهید یادداشت کنید.


از مصرف کافئین بعد از ساعت ۱۲ شب پرهیز کنید| اگر می خواهید بعد از ظهر یک نوشیدنی گرم بخورید، به سراغ چای یا قهوه بدون کافئین بروید.
دمای اتاق خواب را خنک نگه دارید| دمای اتاق خواب را در حدود ۱۸ درجه سانتی گراد نگه دارید. در طول بهار/تابستان سعی کنید با باز بودن پنجره اتاق خواب بخوابید.مکمل ویتامین D مصرف کنید| ویتامین D در خواب نقش دارد. از مصرف کافی منیزیم و روی اطمینان حاصل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha