چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 344891

هر سال روز جهانی آلزایمر در تاریخ ۳۰ شهریور گرامی داشته می شود. بسیاری از مردم این بیماری را بخشی طبیعی از روند پیری می دانند. مسلماً، افزایش سن یکی از دلایل اصلی بیماری آلزایمر است، اما این بیماری کاملاً یک بیماری مرتبط با سن نیست. تنها در ایالات متحده حدود 200000 نفر زیر 65 سال با آلزایمر دست و پنجه نرم می کنند.

روزجهانی آلزایمر

به گزارش سلامت نیوز، روز جهانی آلزایمر هر سال در 21 سپتامبر جشن گرفته می شود. در این روز، جهان تلاش خود را بر آگاهی بخشی درباره ی بیماری آلزایمر متمرکز می کند. این بیماری یکی از شایع ترین انواع زوال عقل است؛ مجموعه ای از اختلالات که عملکرد ذهنی را مختل می کند.

روز جهانی آلزایمر فرصت مناسبی برای ماست تا اطلاعات خود را بیشتر کرده و راه های جدیدی برای مبارزه با عوارض این بیماری پیدا کنیم.

تاریخچه روزجهانی آلزایمر

هیچ اقدام پیشگیرانه ای برای آلزایمر وجود ندارد و هیچ درمانی نیز تا کنون برای آن پیدا نشده است ، حتی نمی توان پیشرفت بیماری را کاهش داد.

سازمان بین‌المللی بیماری آلزایمر (ADI) که در سال 1984 تأسیس شد، مسئول حمایت از قربانیان و گرفتاران به بیماری آلزایمر و انجام اقدامات برای آموزش مردم و تسریع در سیاست‌های مرتبط است.
در سال 1994، ADI روز جهانی آلزایمر را در ادینبورگ در کنفرانس سالانه خود در 21 سپتامبر به مناسبت دهمین سالگرد خود معرفی کرد.

ADI روز جهانی آلزایمر و ماه جهانی آلزایمر را در سراسر جهان هماهنگ می کند و با سازمان ها و انجمن های عضو برای سازماندهی رویدادها و ایجاد آگاهی همکاری می کند.

اولین «گزارش جهانی آلزایمر» در سال 2009 در روز جهانی آلزایمر ارائه شد؛ از آن پس هر سال گزارش های سالانه ای در بابت روز و هفته ی جهانی آلزایمر منتشر می شود.

اگرچه تأثیر این اطلاع و آگاهی بخشی در حال گسترش است و تسریع پیدا کرده است،با این حال شکاف اطلاعاتی و انگ در مورد زوال عقل همچنان یک مسئله ی اساسی باقی مانده است.

بسیاری از مردم این بیماری را بخشی طبیعی از روند پیری می دانند. مسلماً، افزایش سن یکی از دلایل اصلی بیماری آلزایمر است، اما این بیماری کاملاً یک بیماری مرتبط با سن نیست. تنها در ایالات متحده حدود 200000 نفر زیر 65 سال با آلزایمر دست و پنجه نرم می کنند.

برای گرامیداشت این مراسم، افراد و سازمان‌های مرتبط می‌توانند با ایجاد آگاهی و ارتباط با انجمن آلزایمر کشور خود در آن شرکت کنند.

آلزایمر

چگونه روز جهانی آلزایمر را گرامی بداریم

  • انتشار آگاهی

اطلاعات مفید در مورد آلزایمر را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید یا در رسانه های اجتماعی پست کنید. داشتن اطلاعات کافی در مورد این بیماری اولین قدم برای مقابله با آن است.

  • در انجمن آلزایمر محلی خود داوطلب شوید

در انجمن آلزایمر خود عضو شده و یک همایش یا کارگروهی تشکیل دهید یا راهی برای مشارکت در فعالیت های مربوط به این مراسم بیابید.

  • اهدا کنید

ADI افراد و سازمان ها را تشویق می کند تا کمک های مالی به انجمن های آلزایمر را فراموش نکنند. حمایت مالی شما می تواند راه درازی را که برای آگاهی بخشی درباره آلزایمر داریم را کاهش داده و یا حتی تسریع ببخشد.

5 حقیقت در مورد آلزایمر که ذهن شما را منفجر می کند

  • فقط بیش از یک دقیقه

در آمریکا هر 65 ثانیه یک نفر به آلزایمر مبتلا می شود.

  • اعداد ترسناک

پیش بینی ها نشان می دهد که بیش از 14 میلیون نفر ممکن است تا سال 2050 در ایالات متحده به آلزایمر مبتلا شوند.

  • زمان گرانبها

سالانه بیش از 18 میلیارد ساعت کار بدون مزد صرف مراقبت از بیماران زوال عقل می شود.

  • علت اصلی مرگ و میر

بیماری آلزایمر ششمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است.

  • از دست دادن زودرس

بیش از 200000 آمریکایی زیر 65 سال از آلزایمر زودرس رنج می برند.

شعار روزجهانی آلزایمر در سال ۱۴۰۱

موضوع ماه جهانی آلزایمر در سپتامبر 2022، «زوال عقل و آلزایمر را بشناسید» است؛ این موضوع مشابه سال 2021 است، اما امسال تمرکز ویژه ای بر پشتیبانی پس از تشخیص دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha