آلزایمر یکی از بیماری های شایع در دهه های اخیر است و به همین دلیل پژوهشگران در تلاش هستند تا با توجه به روند پیر شدن جمعیت جهان، دلایل آن را شناسایی کنند. در این راستا تیمی از محققان شرایط مغزی بیش از هزار دوقلو را در سوئد طی ۲۸ سال دنبال کردند.

اضطراب،خطر زوال عقل را افزایش می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، مطالعات محققان نشان می دهد افرادی که سطوح بالایی از اضطراب را در زندگی خود تجربه کرده اند، ۴۸ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند. دکتر اندرو پتکوس، که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت در رابطه با موضوع فوق می گوید: اضطراب در مقایسه با افسردگی ، به ویژه در افراد مسن، مورد مطالعه قرار نگرفته است.

باید توجه داشت که افسردگی در بزرگسالی آشکارتر به نظر می رسد، اما معمولاً مقطعی بوده و مربوط به دوره های خاصی است. با این حال، اضطراب یک مشکل مزمن مادام العمر است و به همین دلیل است که مردم تمایل دارند اضطراب را به عنوان بخشی از شخصیت خود نادیده بگیرند.

برای بررسی دقیق این موضوع، دانشمندان شرایط روحی و مغزی بیش از هزار دوقلو را در سوئد طی ۲۸ سال دنبال کردند. این افراد هر سه سال یکبار مورد آزمایش قرار گرفته و از نظر علائم زوال عقل غربالگری شدند.

نتایج این مطالعه به وضوح نشان داد دوقلوهایی که در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند دارای سطوح بالاتری از اضطراب هستند.
این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین اضطراب و خطر بالای ابتلا به زوال عقل را پیدا می کند. پروفسور مارگارت گاتز، یکی از نویسندگان این مطالعه، شرایط افرادی را که در گروه پراضطراب بودند به شرح زیر توضیح داد: آنها افرادی هستند که در سطح بالایی از اضطراب، عمل می کنند. این افراد عمدتا دارای ذهنی مشوش و متحیر هستند و نکته جالب این که احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که در گروه اضطراب بالا قرار داشتند یک و نیم برابر بیشتر از افراد عادی بود.

به باور متخصصین ارتباط بین اضطراب و زوال عقل می تواند در نتیجه ترشح کورتیزول یا همان هورمون استرس باشد که به مغز آسیب می رساند. به گزارش سیناپرس،البته ممکن است عوامل ژنتیکی خاصی نیز وجود داشته باشد که به توضیح پیوند فوق کمک کند.

شرح کامل این پژوهش در مجله تخصصی Alzheimer’s & Dementia منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha