سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 345274

نزدیک به ۱۴۵ میلیون نفر در جهان حداقل یک علامت طولانی مدت کووید ۱۹ را داشتند.

درمان قطعی کووید ۱۹ مانند یک راز باقی مانده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از مدیکال اکسپرس، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از کووید ۱۹ طولانی مدت رنج می‌برند اما اطلاعات کمی در مورد این بیماری موجود است.

اگرچه تحقیقات اخیراً چندین نظریه برای علت آن ارائه کرده است. تخمین زده می‌شود که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، ماه‌ها پس از بهبودی از این بیماری، علائم طولانی مدت کووید ۱۹ (که بیشتر آن‌ها خستگی، تنگی نفس و کاهش وضوح ذهنی یا مه مغزی) دارند.

موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) مستقر در ایالات متحده تخمین می‌زند که نزدیک به ۱۴۵ میلیون نفر در سراسر جهان حداقل یکی از این علائم را در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ داشته اند.

بر اساس مدل‌سازی IHME برای سازمان بهداشت جهانی (WHO) که در اوایل ماه جاری منتشر شد ، تنها در اروپا ، ۱۷ میلیون نفر حداقل سه ماه پس از ابتلا به بیماری کووید دچار بوده اند.

هانس کلوگه، مدیر سازمان جهانی بهداشت در اروپا، گفت: این میلیون‌ها نفر نمی‌توانند در سکوت از علائم کرونا رنج ببرند و از محققان جهان خواست تا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری سریع عمل کند.

محققان در حال رقابت برای رسیدن به نتیجه بوده‌اند ، اما مجموعه گسترده و ناهماهنگی علائم، مسائل را پیچیده کرده است.

بر اساس مطالعه دانشگاه کالج لندن، تاکنون بیش از ۲۰۰ علامت مختلف به کووید ۱۹ طولانی مدت نسبت داده شده است.

اولیویه روبینو ، هماهنگ کننده طولانی مدت کووید ۱۹ در آژانس تحقیقات بیماری‌های عفونی نوظهور فرانسه ، گفت: هیچ علامتی مختص کووید ۱۹ طولانی مدت نیست ، اما ویژگی‌های خاصی دارد که در نوسان است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: خستگی در پس‌زمینه این بیماران باقی می‌ماند ، در حالی که به نظر می‌رسد علائم پس از تلاش فکری یا فیزیکی تشدید می‌شوند و با گذشت زمان کمتر می‌شوند.در اروپا، ۱۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به مدت حداقل سه ماه علائم کووید ۱۹ طولانی داشتند.

به گفته IHME، یکی از مطالبی که ما می‌دانیم این است، افرادی که موارد اولیه شدیدتری داشتند ، از جمله نیاز به بستری شدن در بیمارستان، بیشتر در معرض ابتلا به کووید ۱۹ طولانی مدت هستند. محققان چندین سرنخ را دنبال می‌کنند تا بدانند دقیقاً دلیل این وضعیت چیست.

مطالعه‌ای که در ماه سپتامبر در ژورنال بیماری‌های عفونی بالینی منتشر شد، نشان داد که پروتئین اسپایک کووید ۱۹ کلیدی که ویروس را به سلول‌های بدن راه می‌دهد - هنوز یک سال کامل پس از عفونت در بیماران وجود دارد.

به گفته محققان، این یافته نشان می‌دهد که مخازن ویروسی ممکن است در برخی افراد باقی بماند و به طور بالقوه باعث التهاب شود که می‌تواند منجر به علائم طولانی مدت مشابه کووید ۱۹ شود.

اگر این فرضیه درست باشد، می‌توان آزمایشی برای شناسایی آن ایجاد کرد، که به طور بالقوه منجر به یکی از اهداف بزرگ و دست نیافتنی تحقیقات طولانی کووید ۱۹ برای تشخیص این بیماری شود.

با این حال، یافته‌های آن‌ها توسط تحقیقات دیگر تأیید نشده است و چندین علت دیگر نیز مطرح شده است.

یکی از تئوری‌های اصلی این است که آسیب بافتی ناشی از موارد شدید کووید ۱۹، باعث اختلال پایدار در سیستم ایمنی بدن می‌شود.

اطلاعات دیگری نشان می‌دهد که عفونت اولیه باعث ایجاد لخته‌های خونی ریز می‌شود که می‌تواند به علائم طولانی کووید ۱۹مرتبط باشد.

با این حال رابینو گفت: برای هر یک از این فرضیه‌ها ، داده‌ها هنوز خیلی اطمینان بخش نیستند.محققان در حال رقابت برای یافتن علت طولانی مدت کووید ۱۹ هستند.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم دلیل واحدی برای توضیح طولانی مدت کووید ۱۹ پیدا کنیم.دلایل ممکن است انحصاری نباشند. آن‌ها می‌توانند در یک فرد به هم مرتبط باشند یا در افراد مختلف متفاوت باشند.راه برای درمان این بیماری نیز مبهم باقی مانده است.در سال گذشته ، بیمارستان Hotel-Dieu در پاریس یک دوره درمانی نیم روزه را به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ طولانی ارائه می‌دهد.

بریژیت رانکه، که پروتکل درمانی موسوم به CASPER را اجرا می‌کند، گفت: بیماران با یک متخصص بیماری‌های عفونی ، یک روانپزشک ، سپس با یک پزشک متخصص در توانبخشی ورزشی ملاقات می‌کنند.

در تجربه تیم ، اکثر علائم را می‌توان به سندرم‌های جسمی عملکردی نسبت داد.این علائم دسته‌ای از اختلالات مزمن مانند خستگی مزمن و فیبرومیالژیا هستند که علت مشخصی ندارند.

رانکه گفت: اغلب درمان شناختی رفتاری برای این سندرم‌ها استفاده می‌شود و برای درمان طولانی مدت کووید ۱۹ در کنار فعالیت بدنی تحت نظارت استفاده می‌شود.

اوگفت: بیماران سه ماه بعد بازگردانده می‌شوند و اکثر آن‌ها بهتر هستند. بیش از نیمی از آن‌ها می‌گویند که درمان شده اند. اما حدود ۱۵ درصد به هیچ وجه بهبود نیافتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha