سه ماه است که از طرح «دارویار» می‌گذرد، اما گزارش‌ها از حوزه دارو، از کمبود برخی داروها به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها در آغاز فصل سرما و البته افزایش قیمت‌ها حکایت دارد. همین دیروز حسین شمالی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در گفت و گو با ایرنا به کمبود و گرانی برخی از داروها اقرار کرد.

طرح «دارویار» در بستر بیماری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، وی با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی از داروخانه‌ها در مورد کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها به سازمان غذا و دارو ارائه شده گفت:«گران شدن مواد اولیه و مصرف بی‌رویه و تجویز زیاد این داروها با توجه به شیوع کرونا در کشور منجر به کمبود آن شده است.»


بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز روز دوشنبه ۲۵ مهر در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به کمبود برخی از داروها اشاره کرده و گفته بود، به دلیل مصرف بالا در فصل تابستان با کمبود سرم و در فصول پاییز و زمستان با کمبود آنتی بیوتیک مواجه هستیم. البته هر دو این مقام بهداشتی وعده داده‌اند که در آینده نزدیک این مشکلات حل خواهد شد.


در حالی کمبود و گرانی دارو به درجه‌ای رسیده است که مقامات بهداشتی کشور ناگریز به اعتراف به آن هستند که قرار بود با آغاز طرح دارویار مردم با مشکل و کمبود دارویی مواجه نباشند و دارویار کمک حال دارویی باشد اما شواهد حاکی از آن است اکنون این طرح نتوانسته است انتظارات را برآورده کند، به گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد ‌خود در بستر بیماری افتاده است.


طرح دارویار چیست؟


تیرماه امسال وزارت بهداشت طرحی با عنوان «دارویار» را وارد بازار کرد. براساس این طرح یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل می‌شود و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص می‌یابد. به گفته این وزارتخانه این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای صورت می‌گیرد.


آن گونه مسوولان وزارت بهداشت می‌گویند مزیت‌های اجرای این طرح شامل توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، تغییر نکردن پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج، می‌شود.


در همان ابتدای کلید خوردن این طرح، بخشی از متخصصان حوزه دارو معتقد بودند این طرح مانند طرح‌های انقلابی دیگر مثل طرح تحول نظام سلامت محکوم به شکست است، چرا که این طرح‌ها علاوه بر سردرگمی شرکت‌های بیمه‌ای و ورشکستگی داروخانه‌های بخش خصوصی، دارای اشکالاتی است و نمی‌تواند تمام مشکلات حوزه دارو را حل کند، کمبود و گرانی برخی از داروها شاهدی بر ناکارآمدی طرح دارویار است.


یکی از افرادی که در همان روزهای اول اجرای طرح دارویار نسبت به آن انتقاد کرد مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بود. او در این زمینه به رسانه‌ها گفت:« در تئوری یک حرفی می‌زنند که در عمل دیده نمی‌شود، مردم در خرید دارو با قیمت‌های زیاد مواجه بوده و از طرفی بعضا از نبود دارو دچار مشکل می‌شوند وقتی با آقایان صحبت می‌کنیم می‌گویند قرار است فلان کار انجام شود اما در واقعیت این کار رخ نمی‌دهد .

برای فهمیدن این موضوع کافی است که به صورت رندوم به داروخانه‌ها رفته و از مردم این سوال را بپرسیم که چقدر توانسته‌اند داروهای مورد نیازشان را به دست آورند. وضعیت فعلی یک واقعیت تلخ است که از قبل هم نتایج‌اش مشخص بود که ممکن است با اجرای حذف ارز ترجیحی چنین اتفاقی رخ دهد.»


این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره علت بروز مشکلاتی در اجرای طرح دارویاری گفت: «علت آن است که یا پول ندارند و یا این‌که دیر به دیر پول می‌دهند و یا اصلا درست پول نداده و به مریض می‌گویند که بعدا بیا پولت را بگیر.»


اجرای طرح دارویار به نفع بیماران است؟


اجرای طرح دارویار به نفع بیماران اعلام شد، حتی بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، هدف از این طرح را کمک به بیماران در پرداخت هزینه‌های دارویی خود دانسته و گفته بود هدف اصلی وزارت بهداشت از این طرح این است که پوشش بیمه‌ای داروها را افزایش دهد. اما آنچه در بازار دارو اتفاق می‌افتد، برخلاف این ادعاست.

ماه گذشته حمیدرضا ادراکی مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر در مورد ناکارآمدی طرح دارویار به ایلنا گفت: «طرح دارویار نه تنها تأثیر مثبتی نداشته بلکه موجب شده تا بسیاری از اقلام دارویی ایزوله و قیمت آن‌ها گران شود و بسیاری از بیماران نادر را دچار مشکل و آن‌ها را سرگردان بین داروخانه‌های مختلف سطح شهر کرده است. از سوی دیگر یک قلم داروی بیماران نیز قیمت مختلف پیدا کرده است، هر داروخانه‌ای برای یک دارو عدد مورد نظر خود را برای آن دارو به کار می‌برد و این موجب نگرانی برای بیماران مختلف است وقتی این بیماران بیمه شوند داروهای آن‌ها نیز در سامانه قیمت مشخصی داشته و کسی نمی‌تواند قیمت داروهای آن‌ها را بالا پایین کند و بر اساس قیمت مشخص شده در سامانه تحویل بیمار شود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha