تنفس عمیق مدت‌هاست که به عنوان بخش مهمی از آرامش در نظر گرفته می‌شود و اغلب در مدیتیشن و یوگا برای کمک به کاهش استرس، افزایش سطح اکسیژن در خون و به نفع سلامت کلی ذهنی و عاطفی افراد استفاده می‌شود.

تمرین تنفس روزانه به اندازه دارو به کاهش فشار خون کمک می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث اکنون تحقیقات جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهدتمرین تنفس به صورت روزانه نیز می تواند در ارتقای سلامت قلب و کاهش فشار خون مفید باشد.

مطالعه‌ای که اخیراً در مجله فیزیولوژی کاربردی منتشر شده است، که توسط تیم‌هایی در دانشگاه کلرادو بولدر و دانشگاه آریزونا انجام شده است، نشان می‌دهد که تمرین روزانه تنفس برای دیافراگم (عضله اصلی مسئول تنفس) به تقویت سلامت قلب و کاهش فشار خون کمک شایانی می کند..

در این مقاله نگاهی دقیق تر به اینکه چرا این فرآیند به ارتقای سلامت قلب کمک می کند و فشار خون را بهبود می بخشد و نحوه ادغام تمرینات تنفسی در برنامه روزانه خود می پردازیم.

آموزش تنفس منجر به بهبود در عرض دو هفته می شود

داوطلبانی که در مطالعه جدید شرکت کردند، افراد سالمی بین سنین 18 تا 82 سال بودند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا یک تکنیک تمرین تنفس روزانه را با استفاده از دستگاه فیزیوتراپی تنفسی که شامل 30 تنفس در روز با دستگاه به مدت شش هفته بود، امتحان کنند. فشار خون هر شرکت کننده قبل و بعد از مطالعه اندازه گیری شد.

محققان دریافتند که طی دو هفته پس از استفاده از دستگاه، شرکت کنندگان بهبودهایی را تجربه کردند. و در پایان کارآزمایی شش هفته‌ای، این بهبود قابل‌توجه‌تر بود، به‌ویژه فشار خون سیستولیک در میان شرکت‌کنندگانی که در تمرینات تنفسی شرکت داشتند، 9 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک تا 4 میلی‌متر جیوه کاهش یافت.

کاهش فشار خون در طول مطالعه مهم است زیرا تحقیقات نشان می دهد که کاهش فشار خون سیستولیک به میزان 10 میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک به میزان 5 میلی متر جیوه ، خطر سکته مغزی را تا حدود 35 درصد کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی را با حدود 25 درصد در سن 65 سالگی کاهش می دهد.

علاوه بر این، نوع کاهش فشار خون مشاهده شده در این مطالعه مشابه چیزی است که می توان با 30 دقیقه ورزش هوازی در روز به دست آورد. اما با کار تنفسی، نتایج در عرض 5 تا 10 دقیقه به دست آمد و کارایی فوق العاده ای را ایجاد کرد.

دکتر نها مهتا پزشک متخصص ریه و مراقبت های ویژه در منطقه کالیفرنیای جنوبی ، در این خصوص گفت: «این مطالعه یک سوال متفکرانه درباره یک موضوع مهم مطرح کرد که بر بسیاری از بزرگسالان تأثیر می گذارد . "این مطالعه به تاثیر مثبت این درمان غیردارویی، به ویژه تمرینات قدرتی عضلانی دمی، بر کاهش خطر قلبی عروقی می پردازد."

پیش از این، مطالعات نشان می داد که عواملی می تواند به داروهای رایج برا کاهش فشار خون کمک کنند اما تحقیقات اخیر نشان می دهند که تمرین های تنفسی می توانند به تنهایی به اندازه دارو برای کاهش فشار خون موثر باشند.

دکتر مهتا گفت: "این مطالعه نشان می دهد که در واقع سیگنالی وجود دارد که تمرینات قدرتی عضلانی دمی می تواند فشار خون را بهبود بخشد و در نتیجه بیماری قلبی عروقی کلی را کاهش دهد."

ورزش هنوز هم مهم است

دکتر دانیل کریگد، فیزیولوژیست یکپارچه که این مطالعه را رهبری کرد، اشاره دارد که کار تنفسی شناسایی شده در این مطالعه به معنای جایگزینی ورزش نیست، و همچنین چیزی نیست که افراد باید بدون مشورت با پزشک خود شروع کنند.

با این حال، او پیشنهاد می کند که اگر این نوع تمرینات مقاومتی حفظ شود، کاهش فشار خون در این مقیاس، بیماری قلبی عروقی را تا حدود 30 درصد کاهش می دهد.

کریگد گفت: "ما دریافتیم که کاهش اولیه فشار خون در عرض دو هفته اتفاق می افتد، به این معنی که تمرینات قدرتی عضلانی دمی فشار خون را به سرعت کاهش می دهد." و انجام مدوم آن می تواند بسیار بیشتر موثر واقع شود. این نشان می دهد که تمرین بیش از شش هفته فشار خون را حتی بیشتر کاهش می دهد.

چه کسی از تمرین تنفس سود می برد؟

این آزمایش طیف وسیعی از افراد را مورد آزمایش قرار داد. نتیجه حاصل نشان داد که همه افراد می توانند از این تمرین سود ببرند و برای همه افراد مفید است.

مطالعه نمونه شامل افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی کم تا متوسط، از جمله افرادی با فشار خون نرمال، فشار خون بالاتر از حد نرمال، مبتلایان به آپنه انسدادی خواب، و حتی کسانی که از داروهای فشار خون استفاده می کردند و برخی دیگر که مصرف نمی کردند، بود. به عبارت دیگر، هر کسی کاندیدای این نوع آموزش است. کارایی آموزش کمک می کند تا آن را به طور گسترده برای همه سنین و سبک های زندگی مورد استفاده قرار دهد.

دکتر کریگد می‌گوید: «در این مطالعه دیدیم، فشار خون که تنها تحت تأثیر سن، جنس، BMI و استفاده از داروهای ضد فشار خون بود با انجام این تمرینات چقدر کاهش یافت. " بزرگسالان 18 تا 82 ساله در این آزمایش مورد مطالعه بودند.. این نشان می دهد که تمرینات قدرتی عضلانی دمی یک مداخله سبک زندگی سالم برای اکثر بزرگسالان موثر است."

فراتر از مزایای پزشکی، IMST ( آموزش تقویت عضلات تنفسی) می تواند برای کمک به عملکرد ورزشکاران نیز مفید باشد.

"تمرینات قدرتی عضلانی دمی غیر تهاجمی و به طور کلی بی ضرر است. در زمانی که ما همیشه به دنبال چیزی سریع و آسان هستیم که بتوانیم در زندگی روزمره خود از آن استفاده کنیم. این می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، ، نویدبخش باشد. با سایر عادات سالم که مهم هستند، مانند رژیم غذایی و ورزش، مفید واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha