سلامت نیوز: جنگل های بلوط ایلام در اثر آسیب های متعدد جاده سازی، چرای بی رویه دام، آفات مختلف بلوط، آتش سوزی و زغالگیری در معرض نابودی و کاهش سطح جدی قرار گرفته اند؛ اما هجوم گردشگری بی رویه و بدون نظارت دستگاه متولی جنگل و محیط زیست از مهم ترین عوامل نابودی آنها در سال های اخیر است که ایلام را به کانون اصلی ریزگرد در کشور تبدیل کرده است.

جنگل های بلوط ایلام قربانی گردشگری غیراصولی

به گزارش سلامت نیوز استاندار ایلام گفته است ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۸۶ روز در ایلام وجود ریز گرد به ثبت رسیده و ایلام کانون اصلی ریزگردها در کشور است که روح و روان و سلامت مردم را به مخاطره انداخته است. او اشاره ای به نابودی بلوط ها که با عوامل مختلف مخصوصا "گردشگری بی رویه و غیراصولی" هر روز سطح شان کاهش می یابد نکرده است.

ایلام طبیعتی بسیار زیبا دارد تا آنجا که به "عروس زاگرس" مشهور است. همین زیبایی ها جاذبه های گردشگری بالایی را برای این استان ایجاد کرده که حالا تبدیل به یک آسیب جدی برای بلوط ها شده است.

در سال های اخیر که گردشگری به شکل غیراصولی و بی برنامه ترویج یافته و تورهای صرفای تجاری بدون توجه به اصول "طبیعت گردی" و بدون نظارت ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست طرح های گردشگری اجرا می کنند آسیب های جدی به جنگل های بلوط ایلام وارد شده است.

کمپ های چند روزه که گردشگران در مناطق طبیعی برپا می کنند از مهم ترین آسیب ها به طبیعت است. چادرهایی که شبانه روز با هیزم بلوط آتش روشن می کنند و برای تهیه غذا و تامین امنیت و گرما آن را به طور دایم روشن نگه می دارند.

کمبود نیروهای جنگل بان و محیط بان نیز این اوضاع اشفته را دامن می زند؛ به گونه ای که هیچ گونه نظارتی بر عملکرد این تورها و گردشگران در جنگل های زاگرس وجود ندارد.

جاده سازی های غیرضروری و غیراصولی، چرای بی رویه و بیش از ظرفیت دام و قطع بلوط ها توسط دامدارها به خاطر خشکسالی و کمبود علفزار، زغالگیری از بلوط ها از دیگر اسیب های بلوط ها در ایلام هستند. همین شرایط باعث شده که مسوولان استان اعلام کرده اند ایلام کانون اصلی ریزگردها در کشور است و از ابتدای امسال ۸۶ روز ریزگردی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha