یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 346760

 نوشیدنی‌های انرژی‌زا موجب ضربان قلب غیرطبیعی و افزایش فشار خون چند ساعت پس از نوشیدن آن می‌شوند.

نوشیدنی که فشارخون را افزایش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از هلث، نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند افراد جوان و سالم را در معرض خطر افزایش ضربان قلب نامنظم و بیماری‌های قلبی کشنده همچنین فشار خون بالا قرار دهد.

ضربان قلب نامنظم به دلیل اختلال سیگنال‌های الکتریکی قلب ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به آریتمی قلبی و مرگ ناگهانی شود.

نوشابه‌های انرژی‌زا یک صنعت جهانی در حال رشد سریع هستند و تخمین زده شده است که ارزش بازار آنها تا سال ۲۰۲۴ به ۸۳.۴ میلیارد دلار برسد.

آمار منتشرشده نشان می‌دهد که نزدیک به ۳۰ درصد از نوجوانان آمریکایی ۱۲ تا ۱۷ ساله به‌طور منظم نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند و تعداد فزاینده‌ای بیمار به ویژه نوجوان وجود دارند که به دلیل مشکلات مرتبط با نوشیدنی‌های انرژی‌زا کافئین‌دار در اورژانس بستری می‌شوند.

پروفسور کیت اودل، یکی از محققان این تحقیق اظهار کرد: نوشیدنی‌های انرژی‌زا به راحتی در دسترس هستند و معمولاً تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان، از جمله دانشجویان این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند بنابراین درک اینکه چگونه این نوشیدنی‌ها بر قلب تأثیر می‌گذارند بسیار مهم است.

به همین دلیل، در این کارآزمایی به گروهی از بزرگسالان جوان سالم دو بطری نوشیدنی انرژی‌زای کافئین‌دار تجاری یا یک دارونما داده شد.

کمتر از چهار ساعت پس از نوشیدن آن‌ها، فعالیت‌های الکتریکی قلب غیرطبیعی و منجر به افزایش فاصله کیو تی (QT) به میزان ۶ یا ۷.۷ میلی‌ثانیه بیشتر از نوشیدنی‌های دارونما شد.

فاصله QT اندازه‌گیری فعالیت‌های الکتریکی قلب است و اگر فاصله QT خیلی طولانی یا کوتاه باشد، به‌طور بالقوه می‌تواند باعث آریتمی تهدیدکننده زندگی شود.

علاوه بر این، فشار خون شرکت‌کنندگان پس از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا پنج میلی‌متر جیوه افزایش یافت.

هر بطری ۱۶ اونسی حاوی ۱۵۲ تا ۱۶۰ میلی‌گرم کافئین بود؛ نوشیدنی‌های انرژی‌زا موجود در بازار حاوی این مقدار کافئین در هر قوطی یا بطری ۱۶ اونسی (۴۶۰ میلی لیتر) هستند.

اگرچه نوشیدنی‌های انرژی‌زای مصرف‌شده توسط شرکت‌کنندگان سرشار از کافئین بودند اما محققان می‌گویند که دوز کافئین کمتر از ۴۰۰ میلی‌گرم نباید باعث ایجاد تغییرات الکتروکاردیوگرافی شود به همین دلیل آنان فکر می‌کنند که اختلالات ریتم قلب ناشی از یک ماده یا ترکیبی از مواد موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زاست.

ویتامین‌های B، آمینو اسید تورین (یک اسید آمینه) و گلوکورونولاکتون (که در صمغ‌ گیاهان و بافت‌های همبند یافت می‌شود) دیگر موادی هستند که معمولاً در نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده می‌شوند.

پروفسور ساچین شاه، محقق ارشد این تحقیق گفت: ما ارتباطی بین مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا و تغییرات در فواصل QT و فشار خون یافتیم که نمی‌توان آن را به کافئین نسبت داد.

ما نیاز فوری به بررسی ماده یا ترکیبی از مواد تشکیل دهنده در انواع مختلف نوشیدنی‌های انرژی داریم که ممکن است یافته‌های مشاهده شده در کارآزمایی بالینی ما را توضیح دهند.

این مطالعه بزرگترین تحقیق کنترل شده در مورد عوارض جانبی نوشیدنی انرژی‌زا در قلب افراد سالم است.

پروفسور شاه افزود: مردم باید از تأثیر نوشیدنی‌های انرژی‌زا آگاه باشند، به‌ویژه اگر بیماری‌های زمینه‌ای دارند.

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید به گروه‌های بیماران خاص، به‌عنوان مثال، افراد مبتلا به سندرم کیو تی طولانی مادرزادی یا اکتسابی زمینه‌ای یا فشار خون بالا توصیه کنند که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا خرا محدود یا بر نوشیدن آنها نظارت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha