آلودگی هوا تهدیدی جدی برای سلامت است که باعث افزایش احتمال بروز بیماریهایی می شود اما می‌توان با استفاده از راهکارهایی در امان ماند

راهکارهایی طلایی برای در امان ماندن از خطرات آسمان دودی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، آلودگی هوا تهدیدی جدی برای سلامت است که باعث افزایش احتمال بروز عوارضی همچون سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان و کم هوشی می‌شود، اما می‌توان با راهکارهایی از بروز برخی از این عوارض در امان ماند.

شاخص کیفیت هوا به شش دسته شرایط پاک، قابل قبول، ناسالم برای گروههای حساس، ناسالم، خیلی ناسالم و خطرناک طبقه بندی می‌شود و شرایط خیلی ناسالم، هشداری برای سلامت به حساب می‌آید که در آن هر فردی ممکن است اثرات جدی سلامت را تجربه کند.

راهکارهای مؤثر در کاهش آلودگی هوا

مهدی کمری کارشناس بهداشت هوای معاونت امور بهداشتی دانشگاه اجتناب از سفرهای غیرضروری در طول روز و ساعات پر ترافیک، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، استفاده از ظرفیت سامانه‌های الکترونیکی برای انجام خدمات بانکی، متوقف کردن فعالیت‌هایی که سبب تشدید آلودگی هوا می‌شود (فعالیت‌های عمرانی) را از مهمترین راهکارهای مؤثر در کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

به گفته وی معاینه فنی خوردو برای کنترل آلودگی، معاینه فنی موتورخانه منازل برای بهینه سازی مصرف سوخت و خاموش کردن موتور خودرو در ترافیک‌های سنگین نیز از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی هواست.

هنگام آلودگی هوا از چه ماسکی استفاده کنیم؟

کمری عدم استفاده از دخانیات و سیگار، مرطوب نگه داشتن فضای خانه به خصوص مواقعی که از گرم کننده‌هایی مانند بخاری گازی، بخاری نفتی یا شومینه استفاده می‌شود، استفاده از ماسکهای تنفسی مناسب (ماسکهای تنفسی FFP۲ فیلتر دار) را از دیگر راهکارهای مقابله با اثرات زیانبار آلودگی هوا در شرایط آلوده عنوان کرد.

وی در ادامه استفاده از ماسک‌های جراحی را در مقابله با آلودگی بی تأثیر دانست و هشدار داد: مصرف ماسک‌های جراحی به هیچ عنوان برای فیلتر کردن ذرات ۲.۵ میکرون فایده‌ای ندارد. ذرات معلق کم‌تر از ۲.۵ میکرون اغلب جزو آلاینده‌های شهر تهران هستند بنابراین ماسکی که شما انتخاب می‌کنید، باید قابلیت فیلتر کردن این ذرات را داشته باشد.

کمری با اشاره به این که ماسک‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند، اظهار کرد: افرادی که مجبورند در خارج از منزل فعالیت کنند از ماسک‌های مخصوص P۲ استفاده کنند.

وی گفت: اگر ماسک شما خراب شده، آسیب دیده یا اگر تنفس با آن برای شما سخت شده باید حتماً ماسک‌تان را عوض کنید.

وی با اشاره به این که نحوه قرار گیری ماسک اهمیت بالایی دارد، گفت: ماسک‌ها دهان و بینی را می‌پوشانند و از ورود ذرات معلق به بدن شما جلوگیری می‌کند، اما باید نسبت به روش استفاده از ماسک فیلتر دار آگاهی یابید.

کمری با بیان روش صحیح استفاده از ماسک تنفسی، توضیح داد: ماسک را روی صورتتان قرار دهید؛ به گونه‌ای که دماغک آن روی برآمدگی بینی قرار گرفته و از محکم بودن ماسک اطمینان حاصل کنید، در ادامه ماسک را به آرامی با هر دو دستانتان بپوشانید و آرام نفس بکشید، هوا نباید از اطراف ماسک تنفسی نشت کند.

کمری توصیه کرد: مردم فعالیت‌های ورزشی را تا حد امکان کاهش بدهند و یا در فضای بسته ورزش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha