قائله کمبودهای دارویی در کشور با بدقولی های تولید کنندگان و بی کفایتی مسوولین این حوزه، در نهایت با پیچیدن همان نسخه همیشگی یعنی واردات دارو خوابید ، حالا این موضوع دوباره با دستور جمع آوری آنتی بیوتیک های وارداتی هندی به سر خط خبر ها تبدیل شد.

خطای استراتژیک وزارت بهداشت در واگذاری واردات دارو به شرکت هایی با سابقه خراب

به گزارش سلامت نیوز در حالی که با توجه به شیوع آنفلوآنزا نیاز کشور به آنتی بیوتیک بیشتر می‌شد، سرانجام با درخواست وزارت بهداشت، شرکت سها کیش از زیر مجموعه های سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در مناقصه وزارت بهداشت انتخاب و اقدام به واردات آنتی بیوتیک کرد.آنتی بیوتیک هایی که وزیر بهدشت شخصا برای ترخیص آنها به فرودگاه رفت و حالا با دستور سازمان غذا و دارو جمع آوری میشود و دوباره بازار دارو را در معرض بحران قرار داد.

به گفته دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سرپیجی شرکت های دارویی از تولید با وجود افزایش بیش از صددرصدی قیمت عامل بحران دارو در کشور بود و حالا واردات هم به لیست مشکلات اضافه می شود .

شرکت سها کیش از شرکت های تابعه سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر که وظیفه واردات را بر عهده اش گذاشتند سابقه خوبی در این زمینه ندارد. این شرکت که سابقه واردات داروی «دسفرال» را هم داشت که مدتی پیش سازمان غذا و دارو مجبور به صدور دستور فوری ریکال آن شد.

دارویی که با مشخصات داروی اصلی تفاوت اساسی داشت و به گزارش انجمن تالاسمی ایران تقلبی بود و گزارش های بروز عوارض در بیماران مصرف کننده آن، موجب شده بود که در خصوص مصرفش حتی هشدار هم صادر شود.

حالا باز هم همین روال تکرار شده و نامه ای منتشر شده که در آن سازمان غذا و دارو خطاب به شرکت بازرگانی «سُها کیش» تاکید کرده که نتایج آزمایش‌های صورت گرفته در آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو حکایت از آن دارد که یکی از آنتی بیوتیک‌های وارد شده فاقد مقدار ماده موثره قابل قبول است و باید از سطح بازار جمع آوری شود.

سازمان هلال احمر تاکنون نه برای واردات داروی دسفرال تقلبی و نه برای همین آنتی بیوتیک هایی که فاقد ماده موثره است هیچ واکنشی نشان نداده .

سازمان غذا و دارو هم هنوز مشخص نکرده که اولا چرا با وجود چنین سابقه ای این شرکت را در مناقصه انتخاب کردند ؟ دوما با این وضعیتی که شرکت سها کیش در این شرایط بحرانی دارویی به بار آورده باز هم اعتماد میکند که واردات باقی محموله های داروی وارداتی را به این شرکت بسپارد ؟قبلا هم یکی دیگر از شرکت های هلال احمر بنام رشد با مدیرعاملی یاسین رامین در آلمان دردسرهای زیادی برای کشور ایجاد کرد و در آخر بدون اینکه به حسابرسی های مالی برسد منحل شدو صحت ماجرای شیرخشک های فاسد منتسب به این شرکت هیچ وقت مشخص نشد. آیا سازمان غذا و دارو زمان در این پرونده هم را از دست می دهد یا چاره دیگری می اندیشد؟

وضعیت بازار دارویی امروز کشور نتیجه سهل انگاری نهاد های نظارتی است وقتی که شرکت های دولتی و زیر مجموعه هایش در غیاب آنها برای یکدیگر نوشابه باز میکنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha