آیا داروی پاکسلووید میتواند پاسخی برای یکی از بزرگترین معماهای همه گیری کووید-۱۹ باشد؟ گروهی از متخصصان دانشگاه استنفورد به دنبال کشف این موضوع هستند.

آیا داروی ضد ویروسی در درمان کووید طولانی موثر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از مدیکال اکسپرس، گروهی از محققان آمریکایی در اولین آزمایش پزشکی خود روی استراتژی ضد ویروسی برای درمان کووید طولانی، در حال آزمایش داروی پاکسلووید هستند تا بررسی کنند آیا این دارو به کاهش خستگی، مه مغزی، تنگی نفس، بدن درد، مشکلات گوارشی و مشکلات قلبی کمک می‌کند یا خیر.

دکتر "لیندا گنگ" محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه استنفورد گفت: این موضوع مهم است تا به فهم و درک بیشتری دست پیدا کنیم که آیا مصرف این دارو می تواند درمان موثری باشد.

در حال حاضر، داروی پاکسلووید تنها بلافاصله پس از ابتلا به عفونت و پیش از آنکه ویروس در بدن به شکل گسترده نفوذ پیدا کند، تجویز می شود. همچنین این موضوع ثابت شده است که این دارو خطر ابتلا به کووید طولانی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ را کاهش می دهد.

هنوز تاثیر این دارو در افراد مبتلا به بیماری مزمن و یا ماه‌ها و سال‌ها پس از بروز عفونت اولیه، آزمایش نشده است. در مطالعه محققان دانشگاه استنفورد ۲۰۰ شرکت ‌کننده حضور دارند تا مشخص شود آیا افرادی که با گذراندن دوره ۱۵ روزه پاکسلووید تحت درمان قرار میگیرند نسبت به افرادی که با دارونما درمان می‌شوند، وضعیت بهتری دارند یا خیر. هر دو گروه به مدت ۴.۵ ماه تحت نظر خواهند بود تا مشخص شود آیا علائم بیماری بهبود پیدا میکند.

تا امروز، هیچ درمان تایید شده‌ای برای عارضه کووید طولانی که سلامت میلیون‌ها آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده، وجود ندارد. اما برخی از مبتلایان به کووید طولانی به این نکته اشاره کرده‌اند که پس از مصرف این دارو برای جلوگیری از عفونت احتمالی، علائم بیماری‌ آنها فروکش کرده است. درنتیجه محققان دانشگاه استنفورد تصمیم گرفتند تا این روش درمانی را با دقت بیشتری بررسی کنند.

محققان هنوز به طور دقیق نمی دانند که چه فاکتورهایی باعث کووید طولانی می شود. جستجوها برای یافتن روش درمانی به دلیل پیچیدگی‌ها با مشکل مواجه شده است. همچنین علائم این عارضه ممکن است از بین برود و مجدد ظاهر شود و این علائم بسیار متفاوت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha