رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور چاق هستند و اضافه وزن دارند که ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر به خصوص دیابت و فشار خون بالا را به شدت افزایش می‌دهد.

بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور چاق هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، عبدالرضا پازوکی در یک نشست خبری که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: اکنون ۱۲ درصد جمعیت کشور به دیابت و یک چهارم افراد جامعه نیز به فشار خون بالا مبتلا هستند که منشا آن چاقی است.

وی اظهار داشت: وقتی نمایه توده بدنی بالای ۳۵ سال در افراد باشد چاقی مفرط محسوب می‌شود و نیاز به جراحی متابولیک دارد.

پازوکی ادامه داد: از سنین کودکی تا سنین میانسالی و کهولت، چاقی سلامت و کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به بروز بیماری‌هایی شود که طول عمر را کوتاه می‌کند در چاقی مفرط تا ۲۰ سال کاهش طول عمر وجود دارد و نیاز به جراحی دارد.

جراحی چاقی زیبایی نیست

رئیس پنجمین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک تصریح کرد: جراحی چاقی زیبایی نیست برای سلامت بدن انجام می شود، بررسی‌های علمی نشان داده میزان عوارض و مشکلات با جراحی چاقی کمتر از جراحی‌های کیسه صفرا یا آپاندیس است و از سال ۸۴ دوره های کوتاه مدت و از سال ۸۶ دوره فلوشیپ جراحی چاقی را در سطح منطقه ایجاد کردیم بیمارستان حضرت رسول اکرم اولین قطب جراحی چاقی در منطقه است.

به گفته پازوکی، اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، شهید بهشتی و اصفهان در حال تربیت فلوشیپ جراحی چاقی هستند و شعار امسال برای پنجمین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک «نوآوری‌ها برای جراحی متابولیک» است و این نوآوری‌ها را شرکت‌های دانش‌بنیان برای تکنیک‌های جدید جراحی متابولیک دارند و ایران از کشورهای مطرح در سطح بین المللی در بحث جراحی‌های چاقی و متابولیک است.

افراد دارای چاقی مفرط در معرض خطر ابتلا به ۲۱ سرطان قرار دارند

فولاد اقبالی دبیر اجرایی پنجمین کنگره بین المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک نیز گفت: بیمارانی که دچار چاقی مفرط هستند در معرض خطر ابتلا به ۲۱ سرطان قرار دارند و ۲۰ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتروز، سکته‌های قلبی و مغزی نسبت به سایر افراد قرار دارند.

وی افزود: در همه دنیا شرکت‌های بیمه از جراحی چاقی استقبال می‌کنند و از وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر می‌خواهیم در کشور نیز از این عمل جراحی حمایت کنند.

اقبالی اضافه کرد: جراحی چاقی از افراد ۱۶ تا ۶۵ سال انجام می‌شود و پیروی از سبک زندگی سالم، ورزش و تغدیه سالم بعد از عمل بسیار ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha