معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران آخرین وضعیت نسخه نویسی الکترونیک و همچنین پرداخت مطالبات در مراکز درمانی و بخش دارویی را تشریح کرد.

جزییات نسخه نویسی الکترونیک در مراکز درمانی/ مطالبات معوق نداریم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مهدی رضایی، درخصوص آخرین وضعیت روند تکمیل نسخه نویسی الکترونیک گفت: خوشبختانه گام اصلی برای اجرای نسخه نویسی الکترونیکی سراسری از دی ماه سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی برداشته شد، لذا این روند همچنان ادامه دارد؛ درحال حاضر میانگین ۹۸ تا ۹۹ درصد نسخ ارسال شده به سازمان بیمه سلامت از طرف شرکای کاری به صورت الکترونیکی است.

در موارد استثنا پذیرش نسخ کاغذی مورد پذیرش قرار می‌گیرد

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: موارد استثنا طبق قانون تعریف شده و دستورالعملی توسط وزارت بهداشت برای مراکز ارائه دهنده خدمت تدوین شده است؛ موارد استثنا شامل قطعی برق، اینترنت و حوادث غیرمترقبه است؛ لذا در چنین شرایطی پذیرش نسخ کاغذی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در شرایط استثنا تمامی مراکز ارائه دهنده خدمت و سازمان‌های بیمه گر موظف به استفاده از نسخه کاغذی درکنار نسخه الکترونیک جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه خلل در ارائه خدمات هستند تصریح کرد: اصل روند نسخه الکترونیک به صورت مستمر همچنان ادامه دارد، اما استراتژی سازمان‌های بیمه گر به ویژه سازمان بیمه سلامت ایران پس از اجرای مستمر نسخه الکترونیک دچار تغییراتی متناسب با نیاز روز شده است.

رضایی ادامه داد: به عنوان مثال درگذشته با توجه به اسناد بالادستی در شورای عالی اجرایی به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در دولت الکترونیک در کارگروه سلامت مقرر شده بود که در سازمان‌های بیمه گر پس از استقرار نسخه الکترونیکی تنها به زیرساخت‌ها پرداخته شود؛ یعنی بستری فراهم شود که شرکت‌های دانش بنیان و اپلیکیشن‌های بخش خصوصی به عنوان میان افزارها ورود پیدا کرده و بتوانند وارد بازار کسب و کار شوند، به عبارتی با ایجاد رقابت و تنوع، سرویس‌های لازم بین ارائه دهندگان خدمت و زیرساخت‌های نسخ الکترونیکی سازمان‌های بیمه گرقرار گیرند.

در حال حاضر تنها حدود ۳۰ درصد نسخ توسط نرم افزارهای بخش‌های خصوصی صادر می‌شود

وی با بیان اینکه طی این مدت بیش از ۱۵۰ شرکت دانش بنیان نرم افزاری، یا شرکت‌های فناوری اطلاعات و اپلیکیشن‌ها وارد نسخه نویسی شدند تصریح کرد: انتظار می‌رفت که با حضور این شرکت‌ها پنل‌های نسخه نویسی سازمان‌های بیمه گر به تدریج محدودتر شده و مستقیم خدمات نسخه نویسی توسط سازمان‌های بیمه گر ارائه نشود؛ به عبارت دیگر استراتژی بر این بود که تنها زیرساخت نسخه نویسی الکترونیکی داشته باشیم و واسطه‌ها با مراکز ارائه دهنده خدمت، مطب‌ها و مؤسسات وارد مذاکره شوند. اما موارد طبق برنامه ریزی اولیه پیش نرفت و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد نسخ توسط شرکت‌های بخش‌های خصوصی صادر می‌شود و حدود ۷۰ درصد نسخ الکترونیک ارسالی همچنان روی پنل‌های سازمان‌های بیمه گر است.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه در سال جاری مقرر شد که بازنگری در پنل‌های نسخه نویسی سازمان صورت گیرد افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل عدم استقبال مراکز دهنده خدمت و پزشکان از سامانه‌های بخش خصوصی عدم اعتماد به اپلیکیشن‌ها به جهت حفاظت از اطلاعات بیماران بود، لذا توسعه پنل ها در دستور کار قرار گرفته است؛ امیدواریم تا دو ماه آینده این تغییرات در پنل ها ایجاد شود.

مبنا توسعه خدمات الکترونیک است

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر از خدمات نسخه الکترونیکی، نسخ دارویی در دسترس پزشکان و بیمه شدگان قرار می‌گیرد تاکید کرد: به دنبال توسعه این خدمات و تعمیم آن به سایر خدمات از جمله دسترسی به گزارشات مربوط به آزمایشگاه، تصویربرداری، پاتولوژی و سایر خدمات هستیم. با تحقق این موضوع گام مهمی در تشکیل پرونده الکترونیک برداشته می‌شود.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، درباره وضعیت نسخه کاغذی در کشور گفت: مبنا توسعه خدمات الکترونیک است و تمامی اهرم‌های تشویقی بر سیستم تبادل الکترویک قرار دارد، تنها در شرایط استثنا طبق قانون و دستور العمل و ایجاد مشکل در زیرساخت‌ها، این اجازه وجود دارد که نسخه کاغذی صادر شود.

برای خدمات سرپایی و بخش دارویی مطالبات معوق نداریم

وی درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و یارانه دارو افزود: خوشبختانه یکی از اولویت‌های سازمان بیمه سلامت ایران طی یکسال و نیم گذشته پرداخت به موقع مطالبات بوده است، به ویژه پس از ارائه خدمات الکترونیکی و تبادل الکترونیک رسیدگی‌ها به صورت آنلاین و سریع انجام می‌شود، به طوری که در خدمات سرپایی و بخش دارویی مطالبات معوق نداشته و پایان هر ماه تسویه حساب صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha