سلامت نیوز : در حالی که طبق ظوابط، هنگام نصب آنتن های BTS باید حریم مناطق مسکونی، شهرها و مکان های حساس در نظر گرفته شود؛ نصب دکل مخابراتی همراه اول در ارومیه، با وجود مخالفت اهالی و اداره کل محیط زیست کشور و استان، و با اصرار مخابرات، در شرف اجرا است. هر چند مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به سلامت نیوز گفت که به دلایل تعارض های قانونی و عدم رعایت ضوابط، کار نصب دکل را متوقف کرده است؛ اما شهروندان می گویند مجری همچنان در حال حمل مصالح برای انجام کار است.

اصرار برای نصب دکل "همراه اول" در 16 متری یک دبیرستان در ارومیه با وجود مخالفت اهالی و محیط زیست

به گزارش سلامت نیوز شرکت مخابرات ارومیه 7 ماه پیش، در حال نصب یک دکل BTS در "محله الواج" خیابان استاد شهریار و مجاورت یک دبیرستان و در فاصله 16 متری از دبیرستان و 12 متری از خانه های مسکونی شهروندان بود که با ورود اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به دلیل تعارضات قانونی و رعایت فاصله و حریم لازم مراکز آموزشی، با آن مخالفت کرد. اما مخابرات به این هشدارها توجهی نکرده و در صدد نصب این دکل در همان مکان نامناسب است.

ممانعت اداره کل محیط زیست استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به شهرداری ارومیه اعلام کرده که « علیرغم مکاتبات عدیده پیشین با شهرداری و مخابرات ارومیه، ناکنون نوع دکل مورد استعلام اعلام نشده؛ در حالی که بر اساس ماده 11 "قانون هوای پاک" که درباره ضوابط و مقررات استقرار محیط زیستی واحدهای صنعتی، معدنی، خدماتی است، تا زمان مشخص نشدن نوع دکل، امکان ارائه مجوز زیست محیطی مقدور نبوده و در صورت نصب وبهره برداری از دکل عواقب و تمامی مسوولیت های ناشی از آن، بر عهده خاطیان خواهد بود.»

سعید شهند، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در اینباره به سلامت نیوز گفت:« دو سه ماه پیش گزارش مردمی درباره نصب این آنتن داشتیم و در پی آن، وارد عمل شدیم. بعد از بررسی مشخص شد که ضوابط دکل ها رعایت نشده است؛ در حالی که باید حداقل 150 متر فاصله باشد.»

او افزود:« بلافاصله با مخابرات وارد گفت وگو شدیم؛ اما مخابرات پاسخی نداد. سپس از شهرداری پیگیر موضوع شدیم و متوجه شدیم که ضوابط رعایت نشده است.»

شهند در ادامه با اشاره به اینکه درباره قوانین کوتاه نخواهد آمد گفت:« به مخابرات اخطار داده ایم و کار متوقف شده است. مخابرات توضیحاتی داده اند؛ اما کار نصب آنتن همچنان متوقف است.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین گفت:« اخیرا نامه ای از سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اینباره ابلاغ شده و بر اساس ضوابط دکل ها نصب آنتن فوق را غیراستاندارد و تخلف اعلام کرده است. بر این اساس، اخطار دوم را نیز به مخابرات دادیم که این کار را انجام ندهند و اگر این نصب انجام شود از طریق مقامات قضایی اقدام خواهیم کرد.»

او تاکید کرد که در تمام طرح ها و پروژه ها، ضوابط باید رعایت شود و دستگاه های متولی باید ضوابط محیط زیست را مدنظر داشته و خدمات خود به شهروندان را در این چارچوب ارائه دهند. ما بر روی ضوابط قانونی محیط زیست بسیار دقیق عمل خواهیم کرد و درباره قانون با کسی تعارف نداریم.»

شهند افزود:« مخابرات نامه ای نوشته است و اعلام شده که بر اساس دستورالعمل سازمان رادیویی این کار را کرده است.» او خبر از ورود بازرسی به موضوع فوق داده و اظهار امیدواری کرد که موضوع به زودی حل خواهد شد.

پاسخ مخابرات منطقه آذربایجان‌غربی

پس از آن، روابط عمومی مخابرات منطقه آذربایجان‌غربی طی جوابیه ای هر گونه آلایندگی سایت های مخابراتی همراه اول را شایعه خوانده و آنرا رد کرد.

در این جوابیه که با تیتر " رد شایعه آلایندگی سایت های مخابراتی همراه اول از سوی مخابرات منطقه آذربایجان غربی" عنوان شد آمده است:« به دنبال برخی اظهار نظرها در خصوص نصب دکل های BTS همراه اول در منطقه الواج ارومیه به اطلاع مردم شریف استان میرساند، شرکت مخابرات ایران بر اساس مجوزات قانونی و استاندارد از مراجع مربوطه از جمله سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و سازمان تنظیم مقررات اقدام به نصب دکل های BTS مخابراتی جهت بهره مندی مردم شریف استان از خدمات مخابراتی میکند.

متاسفانه در سال های اخیر به دلیل برخی اختلافات محلی و رقابت برای قرار گرفتن دکل های مخابراتی در زمین های شخصی، شایعه آلایندگی و تاثیر آن بر سلامت افراد در مناطق مختلف به کررات مطرح میشود که از اساس مبنای علمی ندارد و عدم آلایندگی این سایت ها بارها از سوی مراجع مربوطه اعلام شده است.

در اقصی نقاط جهان و شهرهای مختلف ایران نیز دکل های مخابراتی BTS در مناطق مختلف از جمله خیابان ها، ادارات، داخل مدارس، بیمارستان ها و دیگر نقاط نصب شده و این دکل ها هیچ تاثیری بر سلامت مشترکین ندارد و استانداردهای این سایت ها با جدیت از سوی مراجع ذی صلاح مورد بررسی قرار میگیرد.

مخابرات منطقه آذربایجان غربی ضمن تشکر از حساسیت رسانه های جمعی استان در خصوص سلامت شهروندان امیدوار است تا در فضایی سازنده و به دور از اغراض شخصی در راستای پاسخگویی به نیازهای مردم استان، به سرمایه گذاری های خود در زیرساخت های مخابراتی ادامه دهد.»

استانداردها در قوانین ایران

اگر چه از جوابیه شرکت مخابرات آذربایجان غربی این گونه استنباط می شود که نصب آنتن های BTS هیچ گونه خطری برای پیرامون خود ندارد و تاکید کرده اند که حتی در "داخل مدارس" نصب می شود؛ اما در ایران نیز مانند اغلب کشورهای جهان، ضوابط سخت گیرانه ای برای نصب این آنتن ها وجود دارد که نشان دهنده آسیب زا بودن آن برای سلامت موجودات زنده و شهروندان است.

در ایران، مقادیر شدت پرتوهای رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که در استاندارد ملی ایران با عنوان " پرتوهای غیر یونساز- حدود پرتوگیری" آمده است، کمتر باشد.

استاندارد فوق توسط "دفتر امورحفاظت دربرابر اشعه کشور" تدوین شده است و در سال 1385 در "سازمان ملی استاندارد ایران" به تصویب رسیده و با کد 8567 به عنوان استاندارد ملی ثبت شده است. مبنای تدوین این استاندارد نتایج آخرین تحقیقات انجام شده در جهان بوده و حدودی که درآن برای پرتوهای رادیویی تعیین شده مشابه با استاندارد اغلب کشورها نظیر استرالیا،3 کشور اروپایی و ژاپن است.

این استاندارد به پیشنهاد واحد قانونی بر اساس آخرین یافته ها به روز می شود. کلیه اپراتورهای تلفن همراه، براساس توافقاتی که "با سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی ایران" به عمل آمده است باید با اخذ پروانه اشتغال به کار با پرتوهای رادیویی ومایکروویو از امور حفاظت دربرابر اشعه کشور، به نصب و بهره برداری از تجهیزات تلفن همراه بپردازند. هر اپراتور برای دریافت پروانه اشتغال فوق، متعهد می شود که ضوابط مدون این امور و نیز استاندارد ملی ایران را در ارتباط با پرتوگیری مردم رعایت کند.

برای محقق شدن این امر اپراتورها، با استفاده از تجهیزات بسیار پیشرفته به اندازه گیری پرتوهای منتشر شده از آنتن های BTS ، مقایسه نتایج با مقادیر استاندارد و ارایه گزارش در موارد ضرورت به واحد قانونی، می پردازند. واحد قانونی نیز جداگانه و با تجهیزاتی که در اختیار دارد، نظارت قانونی را اعمال می کند تا اطمینان حاصل شود که با نصب این- گونه تجهیزات، سلامت مردم تهدید نمی شود. اندازه گیری پرتوهای منتشر شده توسط آنتن های BTS در ایران، با نصب اولین آنتن ها و تقریبا در سال 1380 شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.

اثرات خطرناک آنتن های BTS

تخریب بسیار جدی مولکول DNA توسط سیگنال‌های آنتن‌هایBTS از مهم ترین آسیب ها به سلامت انسان است. این خطرها را نخستین بار دانشمندان معروف امریکایی، از جمله مرحوم پروفسور Ross Adey پس از انجام تحقیقات پیدا کردند. آنها اثبات کردند که پرتوگیری بافت مغز توسط سیگنال‌های الکترومغناطیسی با فرکانس ۱۶ هرتز باعث رها شدن یون‌های کلسیم که به غشاء سلول چسبیده‌اند، می‌شود. آنها همچنین نشان دادند که میدان‌های الکترومغناطیسی با فرکانس ضعیف، اثرات مخرب‌ بیشتری از میدان‌های قوی دارند.

این محققان اثبات کردند حضور یون‌های کلسیم بر روی غشا باعث ثبات غشا می‌شود. نشت کلسیم، ناشی از پاره شدن غشا و ورود آن به درون لیزوزوم‌ها، باعث رهایی آنزیم‌های هضمی از جمله آنزیم DNAas آنزیمی که مولکول حیاتی DNA را نابود می‌کند می‌شود. تخریب مولکول DNA با پیدایش عارضه سرطان ارتباط مستقیم دارد و مقدار و اثرگذاری اسپرم در مردان با استفاده سنگین از تلفن‌های موبایل کاهش می‌یابد.

علاوه بر این ها دانشمندان و محققان دریافتند زندگی در نزدیکی آنتن‌های BTS می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در نظام متابولیکی بدن، عملکردهای حیاتی مغز، پیدایش بیماری‌های عصب شناختی نظیر آلزایمر و پارکینسون شود.

به همین دلایل در تمام کشورها، ضوابط سخت گیرانه ای برای نصب آنتن های BTS گذاشته شده و سازمان های متعددی نظارت روند اجرای آنرا بر عهده دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    فرکانس امواج رادیویی در شبکه های تلفن همراه از 880 مگاهرتز شروع می شود نه 16 هرتز. این فرکانس حتی کمتر از یک سوم فرکانس برق خانگی است!
  • شاپور صالحی IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    0 0
    باسلام احتراما در خصوص نصب دکل مخابرات همراه اول با ۱۶متر فاصله از درب ورودی دبیرستان که فاقد مجوز از شهرداری و حفاظت محیط زیست و بهداشت بوده و با توجه به اینکه هیچگونه مشکلی از بابت آنتن دهی و اینترنت وجود ندارد و مجوز از طرف شهرداری و حفاظت محیط زیست و بهداشت صادر نشده مخابرات اخیرا از ساکنین شکایت نموده و به مخالفت سازمانهای و ادارات مذکور اشاره ایی نکرده است . باتشکر