تلخی یکی از طعم های ضروری در پالت طعم ما است و بسیاری از غذاهای تلخ به ویژه سالم هستند. با این حال، ممکن است غذایی داشته باشید که تصادفاً تلخی زیادی به آن اضافه کرده‌اید. نگران نباشید! ترفندها و استراتژی‌های زیادی برای پوشاندن یا مقابله با طعم‌های تلخ وجود دارد و به شما کمک می‌کند از هر وعده غذایی که در پیش دارید لذت ببرید.

راه های آسان برای کاهش طعم تلخ غذا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ویکی هو،‌ بسیاری از مواد غذایی تلخ مزه، سالم ترین انواع غذاها هستند. بهتر است قبل از کنار گذاشتن این موارد، با آنها مسالمت آمیز رفتار کنید و به راحتی آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین می توانید با راه حل های زیر تلخی غذا را کنترل کنید.

تلخی را با مقداری چربی متعادل کنید

چربی به طور طبیعی مزه های تلخ را می پوشاند و آنها را خوش طعم تر می کند. به همین دلیل است که افزودن مقداری شیر یا خامه به قهوه طعم آن را بهتر می کند. سعی کنید از سس خامه ای، شیر، پنیر چرب، روغن زیتون یا مواد چرب مشابه استفاده کنید تا طعم تلخ را پوشش دهید.

  • این یک ترفند عالی برای ترغیب کودکان به خوردن بیشتر سبزیجات تلخ مانند بروکلی، کلم بروکسل یا کلم است. مقداری پنیر یا سس پنیر به سبزیجاتشان اضافه کنید و آنها متوجه تلخی آن نخواهند شد.

طعم را با شیرینی بپوشانید

چه کسی شیرینی در غذای خود را دوست ندارد؟ دوباره به قهوه فکر کنید؛ دلیلی وجود دارد که ما دوست داریم کمی آن را شیرین کنیم. شیرینی به طور طبیعی مزه های تلخ را می پوشاند. مقداری شکر یا مقداری عسل را در غذاها و نوشیدنی های تلخ بریزید تا طعم آن کمی عوض شود.

  • ترکیب طعم های تلخ با شکر یا شکلات نیز طعم دسر بی نظیری را ایجاد می کند.
  • در مصرف شکر زیاده روی نکنید! انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند برای سلامت خودتان،بیشتر از از ۲۵ تا ۳۶ گرم شکر در روز مصرف نکنید، بنابراین مراقب میزان مصرف خود باشید.

مقداری نمک روی غذایتان بپاشید

کمی نمک همه چیز را بهتر می کند، از جمله غذاهای تلخ. شوری به طور طبیعی با تلخی آن مقابله می کند، بنابراین از مصرف کمی نمک در وعده های غذایی خیلی تلخ خجالت نکشید.

  • این یک ترفند خوب است اگر شما در حال پختن سبزیجات تلخ، مانند کلم بروکلی بو داده یا کلم بروکسل هستید. قبل از پختن، آنها را در مقداری روغن زیتون و نمک بریزید تا طعم های جدیدی به آنها اضافه شود.
  • درست مانند شکر، برای حفظ سلامتی باید مراقب مصرف نمک خود باشید. مصرف نمک توصیه شده در روز 2300 میلی گرم یا فقط 1/2 قاشق چایخوری است.

کمی جوش شیرین را امتحان کنید

این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما کار می کند! جوش شیرین بسیار قلیایی است که راه خوبی برای اصلاح غذاهای بیش از حد تلخ است. فقط کمی جوش شیرین در غذای خود بپاشید و آن را خوب مخلوط کنید تا ببینید به عوض کردن طعم غذای شما کمک می کند یا خیر.

  • قبل از اینکه غذا پخته شود، مقداری جوش شیرین را با آن مخلوط کنید تا تلخی آن را رفع کنید.
  • بسیار مراقب باشید که بیشتر از حد جوش شیرین اضافه نکنید! وگرنه غذای شما طعم خیلی خوبی نخواهد داشت.

مقداری سرکه یا آب لیمو به آن اضافه کنید

مزه های ترش و اسیدی مانند طعم لیمو یا سرکه، به طور طبیعی با تلخی مقابله می کنند. سعی کنید مقداری آب لیموی تازه بفشارید یا یک قاشق سرکه به غذاهای تلخ اضافه کنید تا طعم آن کمی خنثی شود.

  • استفاده از سس های اسیدی یا ترش راهی عالی برای افزایش طعم سبزیجات تلخ در سالادهای شما مانند کلم پیچ، تربچه یا آرگولا است.
  • اگر اشتباه کردید و سرکه یا آب لیمو بیش از حد به ظرف اضافه کردید، مقداری جوش شیرین نیز می تواند با از بین بردن اسید، به رفع این طعم کمک کند.

مقداری ادویه به غذاهای خود اضافه کنید

ادویه ها طعم های تلخ را پنهان می کنند، پس خجالتی نباشید. مقداری فلفل تند یا ادویه مورد نظر خود را به غذای خود اضافه کنید یا مقداری را روی ظروف خود بپاشید تا کمی حرارت ببیند.

  • فلفل سیاه به ویژه دارای ترکیباتی است که تلخی را خنثی می کند.
  • برخی از ادویه های عالی دیگر عبارتند از کاین، فلفل قرمز، پاپریکا و پودر چیلی.

سبزی ها را فراموش نکنید

گیاهان با فعال کردن سایر گیرنده های طعم، شما را از تلخی دور می کنند. مقداری ریحان، گشنیز، مریم گلی و رزماری را در آشپزی خود مخلوط کرده تا طعم عالی و بدون تلخی داشته باشید.

  • مخلوط کردن گیاهان تازه در یک غذای سرخ شده یا برشته یک عنصر طعم کاملاً جدید به آشپزی شما اضافه می کند.
  • همچنین می توانید گیاهان خشکی مانند ریحان، زنجبیل و پونه کوهی را روی وعده های غذایی خود بپاشید. ماندگاری اینها بیشتر از انواع تازه ی سبزی است.

برای کاهش تلخی غذا، آن را سرد کنید

اگر از خوردن غذای سرد مشکلی ندارید، این گزینه برای شماست. این یک واقعیت است که غذاها و نوشیدنی های سردتر کمتر تلخ هستند، به همین دلیل است که ممکن است نوشیدن چای سرد یا قهوه راحت تر باشد. سعی کنید غذاهای تلخ را قبل از خوردن در یخچال بگذارید تا ببینید که آیا این باعث بهبود طعم می شود یا خیر.

  • این یک ترفند خوب برای مصرف سبزیجات تلخ است. قبل از خوردن آن ها را چند ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شوند.
  • همچنین می توانید این کار را با ترفندهای دیگری مانند اضافه کردن مقداری نمک یا چربی به غذا ترکیب کنید.

مواد تلخ را در ظروف بزرگتر مخلوط کنید

در صورت شک، فقط مزه های تلخ را بپوشانید. غذاها را با مقدار زیادی مواد مختلف درست کنید و فقط کمی تلخی را به آن اضافه کنید. این باید طعم های تلخ را بپوشاند و در عین حال به شما امکان می دهد از تمام مزایای سلامتی غذاهای تلخ بهره مند شوید.

  • برخی از غذاهای غیر تلخ عبارتند از: لوبیا، هویج، ذرت، بادمجان، کاهو و سیب زمینی. سعی کنید غذاهای تلخ را با این مواد در ظرفی مخفی کنید.
  • این ترفند با سالاد به خوبی جواب می دهد. می توانید مواد تلخی مانند آروگولا را با طعم های خنثی تری مانند روما مخلوط کنید. روی سالاد را با یک وینگرت لیمو بپوشانید تا تلخی آن را بیشتر بپوشاند.

غذاهای تلخ را بیشتر بخورید تا به آنها عادت کنید

شما در واقع می توانید به بدن خود بیاموزید که چه نوع غذاهایی را دوست داشته باشد. اگر فقط به خوردن غذاهای تلخ ادامه دهید، در نهایت نسبت به مزه های تلخ حساسیت خود را از دست خواهید داد. ممکن است در حال حاضر جالب به نظر نرسد، اما می تواند در دراز مدت تفاوت بزرگی ایجاد کند!

  • این یک استراتژی خوب است زیرا برخی از ترفندهای دیگر برای طعم تلخ تر غذا، مانند اضافه کردن شکر یا چربی، سالم ترین موارد نیستند. این کار به شما کمک می کند تا غذاهای تلخ را بدون افزودن مواد دیگر بخورید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha