گزارشی به این موضوع پرداخته که چگونه تعطیلی مکرر مدارس منجر به تبعیض آموزشی می شود. دانش آموزان خانواده های ثروتمند با آموزش خصوصی می توانند عقب ماندگی خود را در دروس مختلف جبران نمایند اما دانش آموزان خانواده های فقیر چه؟آیا مسئولان فکری برای این موضوع کردند؟

تداوم تعطیلی مدارس به ضرر دانش آموزان کم برخوردار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد، بحث عدالت آموزشی یکی از بحث های بسیار مهمی است که تمام کشورها در این زمینه برنامه ریزی های گسترده ای انجام داده اند. به عبارت دیگر کوچک ترین تبعیض در مسائل آموزشی می تواند باعث از بین رفتن عدالت آموزشی شود و شکاف آموزشی را در جوامع گسترده سازد. بارها در این زمینه کارشناسان آموزشی هشدار داده اند که عدالت آموزشی در کشور ما در معرض خطر های بسیار زیادی قرار دارد.

بحث مافیای آموزشی، امکانات تحصیلی و ... از جمله مواردی است که مطرح می شود. اما ما در این گزارش تلاش می کنیم نشان دهیم چگونه تعطیلی های پی در پی مدارس می تواند باعث صدمه وارد شدن به عدالت آموزشی در کشور شود. چندی پیش اعلام شد که در 4 ماه اخیر مدارس تنها 34 روز باز بوده اند و در این شرایط باید فاتحه آموزش عمومی را خواند.

در شرایطی که سرعت اینترنت بسیار پایین است و شبکه شاد نیز از زیرساخت های لازم برخوردار نیست نمی توان تجربه آموزش غیر حضوری را تجربه موفقی دانست. بسیاری از دانش آموزان و والدین آن ها در شرایط کنونی اینترنت بعد از چندین بار تلاش از دریافت فایل های آموزشی ناامید شده وآموزش را رها می کنند. در این شرایط تعدادی از مدارس برخوردار از سامانه های دیگری برای تدریس استفاده می کنند و درگیر چالش های فضای شاد نمی شوند. در همین مورد ما می توانیم به سهولت متوجه تبعیض و تفاوت بین مدارس برخوردار و نابرخوردار شویم.

به عبارتی دیگر عده ای از دانش آموزان که توانایی دارند و در مدارس غیر انتفاعی تحصیل می کنند می توانند آموزش ها را دریافت کند و اما عده ای دیگر که توانایی لازم را ندارند از دریافت آموزش محروم می شوند. از سوی دیگر بسیاری از دانش آموزان نمی توانند با کلاس های مجازی ارتباط برقرار و آموزش ها را دریافت کنند. اغلب این دانش آموزان در مقاطع ابتدایی هستند و آموزش غیر حضوری برای آن هافایده ای ندارد . در این مسئله هم خانواده هایی که توانایی مالی دارند به سراغ معلمان خصوصی می روند و با پرداخت هزینه های گاها زیاد به ادامه آموزش فرزندان خود می پردازند.

قطعا این روزها که مدارس مدام تعطیل هستند بازار کلاس های خصوصی بسیار داغ شده است اما خانواده های نابرخوردار توانایی این را ندارند که فرزندان خود را به کلاس های خصوصی بفرستند. باردیگر ما متوجه تبعیض و تفاوت بین دانش آموزان فقیر و ثروتمند می شویم.در جامعه ما آموزش رایگان حق افراد واجب التحصیل است اما امروز شرایط جامعه باعث شده است که عملا آموزش عمومی ای صورت نپذیرد. عدالت آموزشی در حال از بین رفتن است و این شکاف آموزشی است که روز به روز پر رنگ و پر رنگ تر می شود. عده ای که توانایی دارند به هر طریقی آموزش های لازم را به فرزندان خود منتقل می کنند و برای آن ها آینده می خرند اما خانواده های نابرخوردار از چنین امکانی بهره مند نیستند.

در این شرایط حتی عده ای از خانواده های فقیر قید آموزش فرزندان خود را می زنند و آن ها به جای مدرسه به بازار کار روانه می کنند. در این شرایط آیا می توان حرفی از عدالت آموزشی و نبود تبعیض در این حوزه زد؟ وقتی مدارس به بهانه های مختلف مانند سردی و یا آلودگی هوا تعطیل می شوند و آموزش غیر حضوری نیز تجربه ناموفقی است می توان از عمیق نشدن شکاف آموزشی صحبت کرد؟


>دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران تا آخرهفته غیرحضوری شد


با تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا تمامی دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلی استان تهران به جز شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 28 و 29 دیماه غیر حضوری شد.به گزارش ایسنا، در پایان جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا که بعد از ظهر امروز با حضور اعضا تشکیل شد نهایتا مقرر شد تمامی دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزش استان تهران در تمامی مقاطع تحصیلی به جز در دو شهرستان‌ دماوند و فیروزکوه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 28 و 29 دی‌ماه به صورت غیر حضوری فعالیت کنند.

همچنین کودکستان‌های استان تهران به جز شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل خواهند بود.تصمیم گیری برای برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان یا تعویق امتحانات در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به عهده روسای دانشگاه‌ها خواهد بود.طرح زوج و فرد در دو روز آینده از در منزل اجرا خواهد شد و فروش روزانه طرح ترافیک نیز توسط شهرداری تهران متوقف خواهد بود.

بر این اساس پلیس راهور تهران بزرگ موظف شدند تا از تردد شبانه کامیون‌ها به استثناء کامیون‌های حامل سوخت و موادفاسد شدنی در سطح شهر تهران طی دو روز آینده جلوگیری خواهند کرد.فعالیت‌های ورزشی در محیط باز و سربسته برای فردا و پس فردا نیز ممنوع است و اداره کل ورزش و جوانان ملزم بر نظارت بر این موضوع است.این کارگروه از شهروندان خواست که از ترددهای غیر ضروری خودداری کرده و در صورت لزوم از ماسک مناسب N95 استفاده کنند. همچنین روسای ادارات با تقاضای مرخصی مادران دارای فرزند دانش آموز موافقت کنند.


>ضعیف تر ساختن عدالت آموزشی


محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزشی در این باره به آفتاب یزد گفت:« در چند دهه گذشته روند آموزش در کشور ما به شکلی بوده است که فاصله عدالت آموزشی را بیشتر کرده و شکاف آموزشی به دلایل مختلف در کشور ما در حال عمیق تر شدن است؛ دلایلی مانند موسسات آموزشی، کتاب های کمک آموزشی، انتخاب مدارس برتر و حتی روند فعالیت های خارج از مدرسه مانند کلاس های خصوصی. تنها فضایی که بسیاری از دانش آموزان برای پیگیری آموزش دارند مدارس دولتی است.

با این تعطیلی های پی در پی و بی برنامه قطعا این فضا از بسیاری از دانش آموزان سلب می شود. حداقل در دوران کرونا تعطیلی مدارس برنامه ریزی شده بود که الان این برنامه ریزی نیز وجود ندارد. این تعطیلی ها یک فضایی را باز هم برای ثروتمندان ایجاد می کند که برای آموزش فرزندان خود هزینه کنند و آن ها را به کلاس های خصوصی ببرند. خود این موضوع به مسئله نبود عدالت آموزشی دامن می زند. این دوران می گذرد اما آثار آموزشی، تربیتی و پرورشی آن در دراز مدت خود را نشان می دهند. دانش آموزانی که از آموزش باز می مانند و امکان جبران آن را ندارند بسیار آسیب می بینند.

در دوران کرونا همه تاکید می کردند که بعد از این مدت کلاس های جبرانی برگزار خواهد شد. اما عملا بعد از پایان این دوران هیچ جبرانی شکل نگرفت زیرا ساختار اصلا توانایی این کار را ندارد و البته اراده ای نیز وجود ندارد. بنابراین این تعطیلات از تعطیلات دوران کرونا بسیار آسیب زا تر است اما در ادامه تعطیلات آن زمان می تواند عدالت آموزشی را به شدت ضعیف تر سازد. این مسائل برای دانش آموزان نابرخوردار بسیار آسیب زا است زیرا فرصت جبران آن را ندارند.»


>تنش آموزشی


علی بهشتی نیا کارشناس آموزشی در ادامه گفت: « اولین نکته ای که می توانم به آن اشاره کنم این است که علی رغم اینکه به شکل شعارگونه وزیر آموزش پرورش و خیلی از مسئولین از حوزه دغدغه ای را به عنوان آموزش مطرح می کنند و می گویند دانش آموزان باید از آموزش عقب نمانند اما دانش آموزان از شرایط کنونی بسیار آسیب خواهند دید. برای مثال در صحبت های اخیر وزیر دیده شد که از رئیس جمهور خواسته بود مدرسه آخرین جایی باشد که تعطیل می شود.

اما ما می بینیم که تعطیلی در مدارس به شکلی است که اولین جایی که تعطیل می شوند مدارس هستند. یعنی اگر پیش از این مدارس به دلیل سردی هوا و یا بارش برف تعطیل می شدند الان این دلایل بیشتر شده اند و تعطیلی ها نیز افزایش یافته اند. متاسفانه اولین قربانی ناکارآمدی دولت و مسئولان در این حوزه دانش آموزان و خانواده ها هستند.

این تعطیلی ها استرس های زیادی را برای خانواده ها ایجاد کرده است و آن ها در آموزش فرزندان خود سردرگم هستند. از طرفی شاد به عنوان بستر رسمی برای آموزش غیر حضوری مشکلات خاصی دارد و از طرف دیگر در اینترنت اختلال وجود دارد. در این شرایط معلمین،دانش آموزان و خانواده ها بسیار بلاتکلیف هستند. در این فضای بلاتکلیفی ای که ایجاد شده است خواه ناخواه خانواده ها برای اینکه فرزندانشان از درس عقب نمانند به سمت کلاس های خصوصی می روند وهزینه های زیادی را متحمل می شوند.

در شرایط کنونی آموزش مختص افراد برخوردار شده است و از طرف دیگر چون آموزش در بستر شاد و شبکه های آنلاین برای دانش آموزان جذابیتی ندارند خانواده های سعی می کنند از معلمین خصوصی کمک بگیرند.این مورد خود تبعیض ناروایی را در سطح جامعه ایجاد کرده است زیرا تنها دانش آموزان برخوردار می توانند از این آموزش استفاده کنند.

شاید به لحاظ ظاهری و در نگاه بیرونی برای برخی از معلمان این شرایط خوب باشد ولی اگر مجموع دانش آموزان کشور را در نظر بگیریم باید بگوییم این بلاتکلیفی ای که به واسطه تعطیلی ها ایجاد شده است لطمه بزرگی به دانش آموزان زده است. این آسیب به راحتی قابل جبران نخواهد بود و این بسیار خطرناک است. در ماه دی معمولا امتحانات برگزار می شوند اما از ابتدای این ماه چندین بار برنامه های امتحانی تغییر پیدا کرده است.

این تغییرات باعث ایجاد استرس در دانش آموزان شده است و خود معلمان نیز سردرگم شده اند زیرا نمی توانند طبق برنامه ریزی های خود عمل کنند. مطمئنا در پایان سال دانش آموزان و معلمان دچار تنش های آموزشی خواهند شد. همچنین اگر فرآیند آموزشی را یک جریان

لذت بخش در نظر بگیریم باید بگوییم در این شرایط معلمان ودانش آموزان هیچ لذتی از آموزش نمی برند. زیرا مسیری که ما داریم طی می‌کنیم مسیر ثمربخشی نیست و ما نتیجه ای از این شکل آموزش نخواهیم دید .»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha