رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای ایران در تولید ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور و توانمندی در صادرات واکسن گفت: ما باید مرجعیت علمی کشور را حفظ کنیم و ارتقاء دهیم و به افزایش بهره‌وری در این زمینه فکر کنیم.

بیش از ۹۰ درصد داروها در داخل تولید می‌شود/ تاکید بر حفظ مرجعیت علمی کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: مردم ما قدردان زحمان پزشکان و فعالانه حوزه سلامت هستند و از پژوهشگران و محققانی که در تولید افتخار آفریدند، قدردانی می کنم.

آیت الله رئیسی با یادآوری نکته ای از قول دبیرکل سازمان ملل در دیدارش با وی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل انجام گرفت، گفت: وی در آن ملاقات چندین بار از من عذرخواهی کرد که تلاش کرده تا بتواند مانع تحریم های دارویی به ایران شود اما موفق نشده است؛ من هم به او گفتم امروز علاوه بر اینکه بیش از ۷۰ درصد مردم ایران در برابر کرونا واکسینه شدند، متخصصان ما موفق شدند ۶ محصول تولید کنند و امروز دیگر وارد کننده واکسن نیستیم.

رئیس جمهور ادامه داد: دانشمندان ما شبانه روز تلاش کردند که این افتخار را برای کشور به ثبت برساند و یکی از تولیدکنندگان واکسن به جهان باشیم.

وی به ظرفیت بالای متخصصان ایرانی در این حوزه که امروز افتخاراتی را در حوزه سلامت کسب کردند، اشاره کرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد داروی ما تولید داخل است. بسیاری از تجهیزات پزشکی در داخل تولید می شود. این تجهیزات در پارک های علم و فتاوری و در بخش های مختلف تولید و تجاری سازی شده و بازار خوبی دارد و قابل رقابت با نوع خارجی این محصول دانشگاه است.

رئیس جمهور با قدردانی از استادان دلسوزی که پژوهشگران و محققان و ایده‌پردازان را تشویق کردند تا ایده به محصول تسهیل شود، تاکید کرد: امروز در دانشگاه ایده پردازی باید مورد تشویق قرار بگیرد.

وی افزود: حمایت مالی، حقوقی و علمی در همه عرصه ها از یک پژوهشگر و محقق باید صورت بگیرد به نحوی که بداند در این ایده پردازی و در این خلاقیت ابتکار و نوآوری و انجام کاری فناوری پایه و علم پایه که توانسته دانایی را زمینه توانایی کند، حمایت می شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر حمایت از پژوهشگران، نتیجه کار آنها را تسهیل زندگی مردم دانست و اظهار داشت: در یکسال اخیر بنیاد نخبگان توانسته است نخبگان بسیاری را در دستگاههای اجرایی جذب کند و امروز همه دستگاهها برای جذب نخبگان آمادگی کامل دارند.

حضور یکصدهزار استاددانشگاه سرمایه کشور است

رییس جمهور حضور یکصد هزار استاد دانشگاه در کشور را یک سرمایه و وجودشان را موجب ارتقای علم و دانش بیان کرد.

آیت الله رئیسی در اهمیت پارک‌های علم و فناوری برای توسعه علمی کشور گفت: یکی از برنامه های رئیسان کشورهای مختلف در سفر به ایران بازدید پارک های علم و فناوری و آشنایی با توانمندی های علمی و تحقیقاتی کشورمان است.

رئیس جمهور به برپایی اجلاس اخیر زنان تاثیرگذار در تهران اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات ارزشمند بانوان، همین کارهای علم و فناوری بود که به نمایش گذاشتند و با استقبال روبرو شد که بانوان ایرانی کارهای ارزشمند ماندگار و علم پایه انجام دادند. در واقع این اقدامات نوعی معرفی کشور است و هدایایی که من برای دیگر کشورها می برم از این دست اقدامات است.

آیت الله رئیسی گفت: گاهی شاید در یک دستگاهی مواردی باشد که وصول به این هدف را کند می‌کند، اما در دولت این امور را پیگیری می‌کنیم و تسریع در انجام این هدف را مورد توجه قرار داده‌ایم تا مشکلات و کُندی‌ها در این زمینه رفع شود.

او بر حفظ و ارتقاء مرجعیت علمی کشور و به افزایش بهره‌وری در این زمینه تاکید کرد و هرگونه هزینه‌کردن در این عرصه را سرمایه‌گذاری دانست.

رئیس جمهور گفت: ما امروز نیازمندیم در حوزه‌های مختلف نسبت به افزایش بهره‌وری بازنگری داشته باشیم.

وی یکی از اولویت‌های امروز دولت را توجه به سلامت هم در بودجه و هم در برنامه‌ریزی عنوان کرد.موضوعی که آن را در مجلس و با نمایندگان در میان گذاشته‌ است.

رئیس جمهور گفت: در حوزه بهداشت و درمان که پشتوانه آن کار علمی و پژوهشی و نوآوری‌هایی است، زنان و مردان متخصص ما انجام می‌دهند و حال به جایی رسیدیم که برای دنیا هم قابل‌توجه است. وقتی به کشورهای منطقه سفر می کنم آشکارا اعلام می کنند که ما در گذشته برای امور پزشکی به اروپا می‌رفتیم اما اکنون ترجیح می‌دهیم ایران بیایم.

نباید از کیفیت استانداردهای پزشکی کاسته شود

آیت الله رئیسی این را هم گفت که نباید گذاشت این ادراک مخدوش شود وقتی افرادی برای درمان به ایران می آیند و درمان با موفقیت انجام و آنها به عنوان مُبلغی برای حوزه بهداشت کشور می شوند، باید این استانداردهای پزشکی افزایش یابد تا از کیفیت کار کاسته نشود که این هم اجر اخروی و دنیوی دارد.

رئیس جمهور توجه به معیشت و سلامت مردم را در اولویت برنامه دولت دانست و گفت که ما در بودجه ۱۴۰۲ با همکاری مجلس و با وجود برخی تنگناهای در تلاش هستیم که مردم دچار مشکل نشوند.

نخبگان در دستگاه‌ها باید حمایت شوند

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مسائل استخدامی، اداری و امنیت شغلی از مسائل قابل قبول و مهم کشور است، گفت: وقتی عزیزی از نخبگان در دستگاه اداری یا دانشگاه‌ها یا حوزه صنعت و در بخش دیگری جذب می‌شود، باید کار او مورد حمایت قرار گیرد تا به آرامش برسد و این کار سبب می شود او با نوع آوری و خلاقیت با قدرت به کار خود ادامه دهد.

آیت الله رییسی گفت: دولت این رویه را با قدرت در دستور پیگیری و اجرا دارد، این موضوع اکنون در دستگاه‌های کشور در حال اجرا است و اگر نقصی یا کاستی وجود دارد باید با پیگیری این نقص را برطرف کرد تا مشکل نخبگان برای جذب در مراکز علمی یا دستگاه‌های اجرایی با سهولت انجام شود.

وی خاطر نشان کرد که دوستان ما در دولت موظف شدند که این موضوع را پیگیری کنند و باید این مسائل بر اساس دستور عمل و نه طبق اشتهاد و نظر خود، مسائل آنها انجام شود.

رییس دولت سیزدهم بر هدفمند بودن پژوهش‌ها و تحقیقات تاکید و عنوان کرد: تحقیقات خوبی وجود دارد که این تحقیقات معرف شخصیت پژوهشگر است و پژوهشگران پیشین مانند رازی و ابوعلی سینا را هم بر اساس همان محصول، پژوهشی و مکتوبات آنها می‌شناسیم. پس تحقیق و پژوهش معرف نگاه، شخصیت پژوهشگر و محققان است که در این تحقیق نقش داشته است.

ارتباط دانشگاه با صنعت ضروری است

آیت الله ریسی درباره ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: همواره ما تاکید کردیم که این امر بسیار ضروری است. البته اگر دانشگاه در نظریه پردازی، پژوهش، پایان نامه‌های دکتری در کنار نیاز کشور، مسائل کشور و صنعت نباشد، شاید نمره خوبی هم کسب کرده و در مجلات علمی و نشریه پژوهشی این پایان نامه چاپ شود، اما بالاخره باید این تحقیق گرهی از مشکلات باز کند.

رییس جمهور ادامه داد: پژوهشگران و محققان باید نظام مسائل کشور را به خوبی بشناسند و تلاش کنند تا مساله و حل آن به خوبی شناخته شود. البته امروز با تلاش‌هایی دانشمندان، پژوهشگران و پزشکان کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی این مرجعیت برای ایران اسلامی یافت شده و اکنون مرجعیت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران اسلامی وجود دارد.

رییس قوه مجریه با تاکید بر اینکه باید مرجعیت را حفظ و ارتقاء‌ داد، گفت: در دولت گاهی وزرای محترم علوم و بهداشت عرض می‌کنم که باید در این حوزه‌ها هم سرمایه گذاری کنیم و هم افزایش بهره وری داشته باشیم. چرا که هرگونه هزینه برای افزایش بهره وری و نیروی انسانی کارآمد، سرمایه‌گذاری است. اما باید دانشگاه های علوم پزشکی و اساتید در همه حوزه ها برای افزایش بهره وری تلاش کنند.

وی بر بازنگری در حوزه های مختلف بهره وری و ارتقا علم در این حوزه ها تاکید کرد و گفت: وقتی ۱۰۱ هزار استاد دانشگاه در کشور داریم نشان از سرمایه عظیم در کشور است.

به گفته رئیس دولت سیزدهم این نوع گره گشایی از زندگی مردم جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و امیدواریم پژوهشگران، محققان و همه فعالان این عرصه بتواند در جهت ترغیب و تشویق عزیزانمان در حوزه سلامت موثر باشد.

در این جشنواره که به انتخاب پژوهشگران برتر در حوزه علوم پزشکی اختصاص داشت، «محمدعلی زلفی گل» وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، «بهرام عین الهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و «روح الله دهقانی» معاون علمی و فناوری رییس جمهور حضور داشتند.

در این جشنواره برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی در دو بخش محققان حقیقی و مجموعه های حقوقی مورد تجلیل قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha