HPV (Human Papillomavirus) شایع ترین ویروسی است که از راه تماس جنسی منتقل می شود. این ویروس ضایعات مختلف به روی پوست و ناحیه مخاط ایجاد می کند و معمولا به شکل زگیل خودش را نشان می دهد؛ اغلب این ضایعات مخاط دهان، حلق، حنجره و ناحیه ژنیتال و مقعد را درگیر می کنند.

ویروسی که ترسناک نیست اما تزریق واکسن آن ضرورت دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، دکتر زهرا سادات ثقه الاسلامی، عضو کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان باروری و ناباروری ابن سینا به نشانه های بالینی این ویروس اشاره کرد و در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: سرطان دهانه رحم، یکی از ترسناک ترین قسمت هایی است که منجر به بدخیمی این ویروس می شود. در برخی موارد این ویروس به صورت ضایعات پوستی بروز پیدا می کند اما در بیشتر موارد این ویروس بدون علامت سیستماتیک مانند تب تظاهر می یابد.

وی افزود: این ویروس ها ترسناک نیستند و منجر به بد خیمی نمی شوند؛ اغلب زمانی که این ویروس ها وارد بدن می شوند، طی ۶ تا ۱۲ ماه خود به خود از بین می روند. حتی در بسیاری از موارد فرد متوجه ابتلا به آن نمی شود اما شایع ترین نوع ویروس HPV که می تواند منجر به بدخیمی بشود، نوع ۱۶ و ۱۸ است؛ این نوع ویروس می تواند در داخل بدن پایدار یا مزمن باقی بماند، سپس با تهاجم به بافت های دیگر منجر به بدخیمی شود.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری به راه های درمانی این ویروس اشاره کرد و گفت: این ویروس قابل ریشه کنی نیست اما راه های درمانی مختلفی برای درمان آن مانند کرایو( فریز کردن زگیل تناسلی)، کوتر( سوزاندن زخم) یا لیزر وجود دارد و برای پیشگیری از آلودگی به این ویروس نیز بیمار باید واکسن تزریق کند.

چرا تزریق واکسن HPV ضروری است؟


ویروس HPV می ‌تواند باعث زگیل یا سرطان ناحیه ژنیتالیال زنان و آلت تناسلی در مردان و همچنین مقعد، حلق و دهان در هر دو جنس شود. نوع 16 و 18 از شایع ترین و مهمترین انواعی است که باعث ایجاد سرطان ناحیه مقعدی تناسلی می شود. انواع ۵۹ ، ۵۸ ، ۵۶ ، ۵۲ ، ۵۱ ، ۴۵ ، ۳۹ ، ۳۵ ، ۳۳ ۳۱ ، ۶۸ نیز در جایگاه بعدی قرار دارند اما مهترین نوعی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود نوع 6 و 11 است.

مطالعات نشان داده است که استفاده از واکسن پیشگیری از عفونت HPV و ضایعات پیش بدخیم دهانه رحم موثر است؛ این واکسن در مردان باعث کاهش زگیل تناسلی، عفونت پایدار آلت تناسلی با HPV  و کاهش ریسک سرطان آلت می شود. همچنین این واکسن در زنان نیز باعث کاهش سرطان دهانه رحم، واژن و فرج می ‌شود.

امروزه برای جلوگیری از این ویروس ۳ نوع واکسن” ۹ گانه بر علیه انواع ویروس‌ های ۵۳ ، ۵۲ ، ۴۵ ، ۳۳ ، ۳۱، ۱۸ ، ۱۶ ، ۱۱ ، ۶)”، “واکسن ۴ گانه بر ضد ویروس های ۱۸ ، ۱۶ ، ۱۱ ، ۶ ” و” واکسن ۲ گانه ضد ویروس های ۱۸ و ۱۶”ساخته شده است.

به گفته طاهره اشرف گنجویی، رئیس انجمن سرطان های زنان، ابتلا به سرطان دهانه رحم ۹۹ درصد با ویروس HPV مرتبط است از اینرو گنجاندن واکسن HPV  برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان ایرانی به برنامه واکسیناسیون ملی بسیار ضروری است زیرا این بیماری از مهمترین علل مرگ و میر زنان در کشور محسوب می شود.

وی افزود: متاسفانه هنوز واکسن این ویروس در واکسیناسیون ملی پذیرفته نشده و زنان مجبورند با قیمت آزاد(حدود ۲میلیون تومان) این واکسن را از داروخانه ها تهیه کنند.

اخیرا بنابر گفته حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، قرار است بزودی زیرساخت‌ تولید داخلی واکسن HPV در کشور فراهم شود که موسسه انستیتو پاستور روی این طرح کار خواهد کرد.

وی درباره اهمیت این مساله گفت: سرطان دهانه رحم از جمله سرطان هایی است که ۱۰ تا ۱۲ درصد از افراد جامعه در خطر ابتلا به آن قرار دارند اما با ورود واکسن HPV به واکسیناسیون کشور و با تزریق به موقع آن می توان از روند ابتلا به این بیماری در زنان ایرانی جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha