سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کد خبر: 352800

عادت ماهانه معمولا تجربه ناخوشایندی برای زنان محسوب شده و معمولاً با علائم آزاردهنده ‌ای مانند گر گرفتن، گرفتگی عضلات و سردرد همراه است. در این میان مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد: زنان در دوران قاعدگی مستعد میگرن هستند.

زنان در دوران قاعدگی مستعد میگرن هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، مطالعات پیشین نشان می دهد: زنان به طور متوسط سه برابر بیشتر از مردان دچار میگرن می شوند و مطالعات جدید مشخص کرد که این موضوع به دلیل شرایط خاص زنان در دوران قاعدگی است.

تیمی از پژوهشگران در دانشگاه برلین دریافتند : زنان مبتلا به میگرن تمایل دارند سطوح بالاتری از پپتید مرتبط با ژن کلسی‌تونین CGRP که باعث تحریک میگرن می‌شوند، در طول قاعدگی داشته باشند.

دکتر بیانکا رافائلی، سرپرست این مطالعه، از مرکز سردرد در بخش نورولوژی با عصب‌شناسی تجربی در توضیح یافته فوق می گوید: مدل‌ های حیوانی نشان می‌ دهد که نوسانات در هورمون ‌های زنانه، به ‌ویژه استروژن، منجر به افزایش ترشح CGRP، یک انتقال ‌دهنده عصبی التهابی، در مغز می ‌شود. این ماده ای است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و زمانی که فرد دچار حمله میگرنی می شود، سطوح فزاینده ای از آن آزاد شده و به طور قابل توجهی رگ های خونی مغز را گشاد می کند. این فرایند باعث ایجاد یک پاسخ التهابی می شود که می تواند یکی از دلایل سردردهای شدید افراد دارای میگرن باشد.

طی این مطالعه ۱۸۰ زن داوطلب مورد مطالعه قرار گرفتند تا مشخص شود آیا رابطه ای بین هورمون های زنانه و ترشح CGRP در انسان نیز وجود دارد یا خیر؟ پژوهشگران سطوح CGRP را در بیماران مبتلا به میگرن در دو دوره، در طول قاعدگی و تخمک گذاری، آزمایش کردند. این داده ها با زنانی که از میگرن رنج نمی برند مقایسه شده و محققان دریافتند: سطح CGRP در بیماران میگرنی به طور قابل توجهی بالاتر بود.

دکتر رافائلی در این رابطه می گوید: تفاوت در سطوح CGRP بدان معناست که وقتی سطح استروژن بلافاصله قبل از شروع دوره قاعدگی کاهش می یابد، بیماران مبتلا به میگرن CGRP بیشتری ترشح می کنند. این موضوع می تواند توضیح دهد که چرا این بیماران دقیقا قبل و در طول دوره عادت ماهانه خود دچار حملات میگرنی بیشتری می شوند.

البته این داده‌ها هنوز باید توسط مطالعات بیشتری تأیید شوند، اما یافته‌ های این مطالعه جدید نشان می ‌دهد که آزادسازی CGRP به وضعیت هورمونی در انسان بستگی دارد.

در این میان مصرف قرص های ضد بارداری و پایان یائسگی شرایط برخی از زنان مبتلا به میگرن را تسکین می دهد. البته زنانی نیز هستند که حتی بدون هیچ گونه نوسانات هورمونی از میگرن رنج می برند.

محققان در پایان توضیحات خود افزودند: ما گمان می کنیم که سایر فرآیندهای بدن در ایجاد حملات میگرنی بیماران نقش داشته باشد. به هر حال، CGRP تنها پپتید التهابی نیست که می تواند باعث حمله میگرنی شود.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Neurology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha