سلامت نیوز: 3 جنگل بان استان آذربایجان غربی با حدود 10 سال سابقه کار، که بدون دلایل قانونی و صرفا با رویکرد حزب گرایی از کار خود برکنار شده اند با نوشتن یک نامه خطاب به عباسعلی نوبخت رییس "سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور" از او درخواست رسیدگی و احقاق حق کردند.

عکس، تزیینی است

به گزارش سلامت نیوز در نامه این جنگل بانان آمده است:« حدود 8 سال است که با وجود کم و کاستی و حداقل حقوق و مزایا و با بیمه اندک، شب و روز به امر حفاظت مشغول بوده ایم؛ ولی اکنون متاسفانه اخراج شده ایم و حتی با وجود انعقاد قرارداد و سپری شدن سه ماه آن، حقوق سه ماه ما نیز معلق شده و ریاست محترم اداره، حاضر به ارسال کارکرد ماهیانه نیستند.»

در ادامه این نامه آمده است:« متاسفانه با انتصاب ریاست جدید اداره منابع طبیعی شهرستان مهاباد از شهرهای کردنشین توابع استان آذربایجان غربی، بدون در نظر گرفتن اهداف این سازمان به جای جذب نیرو، ما سه نفر نیرو (م .د _ ش.و _ ک.د) با حدود 10سال سابقه امر حفاظت از منابع طبیعی، تنها با اظهار اینکه شما از جبهه ما نیستید و با بر چسپ زنی بدون مبنای قانونی در چند روز اول انتصاب، اخراج شده ایم.»

در بخش دیگری از این نامه می خوانیم:« نمی دانیم صدایمان را به کجا برسانیم، لذا از ریاست محترم سازمان منابع طبیعی کشور درخواست داریم نسبت به پیگیری درخواست و احقاق حق اینجانبان اقدام فرمایند.»

شرایط دشوار جنگل بانان ایران

به گفته مسوولان منابع طبیعی براساس استانداردهای جهانی، به ازای هر یک هزارهکتار جنگل، به طور متوسط یک جنگلبان وجود دارد؛ اما در ایران در مقابل هر ۴۰ هزارهکتار عرصه طبیعی یک جنگلبان فعالیت دارد. عرصه‌های طبیعی در کشور ما ۱۳۶ میلیون هکتار وسعت دارد.

کمبود منابع انسانی برای حفاظت از جنگل‌ها و تناسب نداشتن تعداد جنگلبانان با مساحت اراضی حفاظتی، مشکلی جدی است که بارها از زبان بسیاری از مسئولان منابع طبیعی کشور بر آن تاکید شده است.

مقابله با تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی، آتش‌سوزی، برخورد با قاچاق چوب و تصرف اراضی ملی از جمله تهدیداتی است که منجر به درگیری‌هایی بین نیروهای جنگلبان و متخلفان می‌شود.

از ابتدای انقلاب تاکنون 21 نفر از نیروهای جنگلبان در حین ماموریت شهید شده اند که بر اساس ضوابط و آیین‌نامه‌ها از این تعداد فقط دو نفر به عنوان شهید ثبت شده اند.

"نبود ساختار مصوب سازمانی" از دیگر مشکلات و معضلات یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است که موجب شده جنگل بانان تنها بر حسب علاقه‌ای که به طبیعت دارند فعالیت کنند؛ زیرا با توجه به وضعیت استخدامی و حقوق پایین، جنگل بانان از لحاظ سازمانی هیچ پشتوانه و انگیزه‌ای ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha