چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 352929

مردم اغلب بیماری عشق را شبیه به قلب شکسته توصیف می کنند؛ با این حال، دلتنگی به حالت عاطفی عمیق تری اشاره دارد که در آن شروع به وسواس در مورد ناتوانی خود در بودن با یک شخص خاص می کنید.  

دلتنگی می تواند خطرناک باشد؟

دلتنگی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، عشق می تواند چیز زیبایی باشد، اما نمی توان انکار کرد که می تواند جنبه ناخوشایندی نیز داشته باشد.دلتنگی به احساسات شدیدی اشاره دارد که از ناتوانی در کنار معشوق از لحاظ فیزیکی یا عاطفی ناشی می شود. این می تواند از بسیاری از موقعیت ها نشات بگیرد، مانند:

  • ناتوانی در اعتراف به عشق خود به آن شخص
  • رفتن شخص مورد علاقه
  • احساس عشق نافرجام
  • جدایی از عزیز

اگرچه دلتنگی یک اختلال رسمی شناخته شده نیست، کارشناسان معتقدند که می تواند به طور قابل توجهی بر بدن شما تأثیر بگذارد. اما مهمتر از آن، دلتنگی اغلب منجر به تغییراتی در رفتار شما می شود گاهی اوقات تا حدی که فکر نمی کردید به آن برسید.

احساس دلتنگی می تواند شبیه به حالتی از دلبستگی وسواس گونه به یک فرد خاص باشد. دلتنگی پدیده جدیدی نیست؛ پزشکان و دانشمندان در 2000 سال گذشته در حال مطالعه آن بوده اند. در حالی که تعریف دقیق و درمان در طول سال ها تغییر کرده است، علائم اغلب یکسان هستند.

علائم دلتنگی

در حالی که بسیاری بر این باورند که غم و اندوه تنها "احساس عاشقانه" است، واقعیت این است که دلتنگی می تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد. برخی از این علائم عواقب مورد انتظار شکستگی قلب هستند، اما برخی دیگر رفتار تکانشی بیشتری را نشان می دهند که قبلا وجود نداشته است. در اینجا برخی از علائم معمول دلتنگی آورده شده است:

  • از دست دادن تمرکز
  • بیخوابی
  • افسردگی
  • مشغله بیش از حد
  • جمع کردن وسایل مربوط به شخص مورد علاقه
  • اضطراب

همچنین ممکن است زمانی که نمی توانید نزدیک شخصی که دوست دارید باشید، غم، اندوه و ناامیدی شدید را تجربه کنید. به طور مشابه، ممکن است احساسات جنسی پرشور نسبت به آنها یا نیاز به لمس مداوم آنها ایجاد شود.

دلتنگی می تواند علائم فیزیکی نیز ایجاد کند. برای مثال، دانشمندان به این نکته اشاره می‌کنند که وقتی دلتنگ می‌شوید، ضربان قلب شما هنگام فکر کردن به موضوع عشقتان تندتر می‌شود. بعلاوه، مردمک چشمان شما ممکن است گشاد شود که نشانه معمولی از عاشق بودن شما است.

با این حال، دلتنگی می تواند علائمی ایجاد کند که معمولاً مثبت تلقی می شوند؛ به عنوان مثال، افزایش عزت نفس، بهبود قابل توجه خلق و خوی و سایر علائم "مطلوب" در مراحل اولیه دلتنگی رایج است. پس از همه، مهم است که به یاد داشته باشید که عشق همیشه منطقی نیست.

روانشناسی دلتنگی

همانطور که بیشتر مردم می دانند، عشق از بسیاری از واکنش های شیمیایی در مغز شما ناشی می شود. کارشناسان خاطرنشان می کنند که جذب انسان عمدتاً به دوپامین، سروتونین و نورآدرنالین مربوط می شود، سه انتقال دهنده عصبی مرتبط با برانگیختگی جنسی؛‌با این حال، این سه ترکیب با انگیزه و الگوهای فکری وسواسی نیز مرتبط هستند.

هنگامی که این انتقال دهنده های عصبی و سایر ترکیبات مرتبط با عشق شروع به فراوان شدن در مغز می کنند، ممکن است رفتارهای وسواسی را تجربه کنید. در این مرحله ناتوانی در خوابیدن، منتظر ماندن مداوم برای تماس با عزیزتان و بی توجهی به سایر مسئولیت ها هستند.

در این مرحله، رفتار شما به طور قابل توجهی تحت تأثیر نحوه واکنش فرد مورد علاقه شما به احساسات شما قرار می گیرد. اگر همه چیز خوب پیش برود، مواد شیمیایی در مغز شما شروع به کاهش می‌کنند و به آرامی شما را به حالت همیشگی‌تان باز می‌گردانند.

با این حال، اگر عشق شما بی نتیجه باشد، غیرممکن باشد، یا نتوانید عشق خود را به آن شخص ابراز کنید، مواد شیمیایی که قبلا ذکر شد مختل می شوند. این ممکن است در نهایت منجر به رفتارهای غیر معمول، اجباری و بالقوه خطرناک شود. به عنوان مثال، ممکن است برای مدت طولانی در نزدیکی خانه عزیزتان سرگردان باشید.

دلتنگی هم ممکن است خطرناک باشد

در حالی که دلتنگی نسبتاً شایع است، عوامل خاصی ممکن است منجر به رفتارهای بالقوه خطرناک شود. از نفوذ به خانه عزیزتان گرفته تا آسیب رساندن به خودتان، دلتنگی می تواند رفتارهای متعددی را ایجاد کند که ممکن است به شما یا شخص مورد علاقه شما آسیب برساند.

با این حال، کارشناسان خاطرنشان می کنند که اکثر مردم به این مرحله از دلتنگی نمی رسند. در عوض، این رفتارها در میان افرادی که قبل از دلتنگی بی ثبات بودند، بیشتر دیده می شود. برای مثال، افراد ناپایدار و عاشق ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • به خاطر چیزهای کوچک افسرده و حسادت کنند
  • گوشی و کامپیوتر عزیزشان را چک کنند
  • شروع به تعقیب آن شخص کنند
  • وسایلشان را بدزدند

در حالی که این رفتارها ممکن است بسیار جدی به نظر نرسند، دلتنگی کنترل نشده تحت شرایط خاصی می تواند به سرعت از کنترل خارج شود. در این مرحله، رفتارهای فرد عاشق زندگی همه افراد درگیر را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.

این رفتارها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نفوذ به خانه شخص مورد علاقه
  • خشونت در هنگام نزدیک شدن به آن شخص
  • خود آزاری
  • نادیده گرفتن مسئولیت های دیگر در زندگی خود

شدیدترین موارد دلتنگی می تواند به خودکشی و قتل ختم شود. با این حال، به یاد داشته باشید که بیشتر مردم رفتارهای خطرناک را از دلتنگی دریافت نمی کنند؛ اما اگر مشکوک هستید که یک بیماری زمینه‌ای دارید که می‌تواند بیماری عشق را بدتر کند، با یک درمانگر مجاز مشورت کنید.

چگونه به دلتنگی غلبه کنیم

متاسفانه، درمان جادویی برای دلتنگی وجود ندارد. احساسات قوی ناشی از یک قلب شکسته نیاز به زمان دارد تا بهبود یابد. با این حال، چند راه برای تسریع این روند و قرار دادن شما در مسیر درست برای بازگشت به خود معمولی وجود دارد.

مهمترین قدمی که برای غلبه بر دلتنگی نیاز دارید، منحرف کردن ذهنتان است. انتخاب یک سرگرمی جدید، ورزش و تمرکز بر مسئولیت های روزانه خود راه های فوق العاده ای برای بیرون کردن عزیزتان از سرتان هستند. متخصصان همچنین توصیه می کنند تا حد امکان از آن فرد دوری کنید و در صورت امکان از میل جنسی خود مراقبت کنید.

اگر می توانید، سعی کنید چند جلسه درمانی را برای درمان موضوع با یک متخصص رزرو کنید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا ریشه های بیماری عشقی خود را کشف کنید و در عین حال به شما کمک کند تا در اسرع وقت بر آن غلبه کنید.

با این حال، اگر بیماری عشقی شما در حال خارج شدن از کنترل است، در اسرع وقت به دنبال کمک باشید، حتی اگر فقط یکی از اعضای خانواده یا یک دوست صمیمی باشد، صحبت با شخص دیگری شما را از مبارزه خارج می کند. در شدیدترین موارد، از تماس با خط تلفن مشاوره برای دریافت کمک متخصص دریغ نکنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha