نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد خوردن تنها یک وعده سبزیجات برگ‌دار در روز خطر زوال عقل و پیری مغز را تا چهار سال کاهش می‌دهد.

کاهش خطر زوال عقل با مصرف سبزیجات برگ دار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد خوردن تنها یک وعده سبزی‌های برگ دار در روز خطر زوال عقل و پیری مغز را تا چهار سال کاهش می‌دهد.

به گفته کارشناسان، منظور از سبزی‌های برگ دار سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، برگ چغندر، برگ شلغم و کاهو و انواع سبزی خوردن است.

داده‌های به دست آمده از این پژوهش بیانگر آن است، افرادی که این سبک از رژیم غذایی را به شدت دنبال می‌کردند پلاک‌های آمیلوئید کمتری داشتند. اسکن‌ها نیز نشان داد سالمندانی که حداقل شش وعده سبزی می‌خورند، سطوح کمتری از پلاک‌های مرتبط با آلزایمر دارند و مغزشان چهار سال جوان‌تر از همسالان خود است.

تصور می‌شود که زوال عقل ناشی از پروتئین‌های آمیلوئیدی در مغز است که به هم چسبیده و به نورون‌های کلیدی آسیب می‌رسانند. سبزیجات برگ سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که ممکن است به محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو کمک کنند که با ایجاد این پلاک‌های آمیلوئید مرتبط است.

پوجا آگاروال، نویسنده این مطالعه از دانشگاه RUSH در شیکاگو گفت: این نتایج هیجان‌انگیز هستند؛ بهبود رژیم غذایی افراد فقط در یک زمینه مانند خوردن بیش از شش وعده سبزیجات برگ سبز در هفته یا نخوردن غذاهای سرخ شده با کمتر شدن پلاک‌های آمیلوئید در مغز مشابه با حدود چهار سال جوانی مرتبط بود.

محققان پزشکی استرالیایی می‌گویند، مصرف سبزیجات سبز و برگ دار مانند اسفناج به پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست نیز کمک می‌کند. موسسه تحقیقات پزشکی کوینزلند پیش از این پژوهش، گزارشی در زمینه یک مطالعه یازده ساله بر روی هزار نفر منتشر کرد که نشان داده بود، مصرف دست کم سه وعده سبزیجات برگ دار در هفته خطر ابتلا به سرطان پوست را تا ۵۵ درصد کاهش می‌دهد.

محققان ۵۸۱ نفر را با میانگین سنی ۸۴ سال مورد بررسی قرار دادند که این افراد موافقت کرده بودند در هنگام مرگ، مغز خود را برای پیشبرد تحقیقات در مورد زوال عقل اهدا کنند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های سالانه‌ای را تکمیل کردند که از آن‌ها درباره میزان مصرف غذاهای مختلف پرسش کرده بود. افرادی که در این تحقیق شرکت داشتند به طور متوسط هفت سال پس از شروع مطالعه جان خود را از دست دادند. درست قبل از مرگ، ۳۹ درصد مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شده بودند و وقتی پس از مرگ مورد بررسی قرار گرفتند، ۶۶ درصد معیارهای بیماری آلزایمر را داشتند.

در طی یک معاینه پس از مرگ، محققان مغز آن‌ها را برای تعیین میزان پلاک‌های آمیلوئید و تاو بررسی کردند. هر دو در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یافت می‌شوند، اما ممکن است در مغز افراد مسن با شناخت طبیعی نیز یافت شوند. محققان سپس پرسشنامه‌های غذایی که جمع آوری شده بود و کیفیت رژیم غذایی را برای هر فرد رتبه بندی می‌کرد بررسی کردند و به آن‌ها بر اساس میزان پیروی دقیق از نسخه‌ای از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ و سایر سبزیجات را در اولویت قرار می‌دهد، امتیاز دادند.

دانشمندان دریافتند افرادی که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات را دنبال می‌کردند، یک امتیاز بالاتر دارند و به اندازه افرادی که ۴.۲۵ سال جوان‌تر هستند در مغزشان پلاک دارند. رژیم سنتی مدیترانه‌ای که مشابه سبک غذایی توصیه شده است بر مصرف روغن زیتون، آجیل و ماهی تاکید دارد و با فواید سلامتی زیادی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و طول عمر بیشتر مرتبط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha