محققان دانشگاه کالج لندن گزارش دادند که یک ویژگی ژنتیکی منحصر به فرد برای یک زن اسکاتلندی که تقریباً بدون درد زندگی می کند، سریع تر بهبود می یابد و کاهش اضطراب و ترس را تجربه می کند، سودمند است.

اسرار بیولوژیکی زنی که درد را احساس نمی کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی متخصصان ژنتیک درد به مدت یک دهه روی زنی مطالعه کرده اند که متوجه شدند او پس از جراحی های بزرگ روی لگن و دست خود هیچ دردی را احساس نمی کند.

پس از شش سال بررسی، محققان ژن جدیدی به نام FAAH-OUT را شناسایی کردند که حاوی جهش های ژنتیکی بود که علت توانایی های منحصر به فرد کامرون بود.

با این حال، آنها هنوز نمی‌دانستند که این جهش‌ها دقیقاً چه سودی برای او داشته است، بنابراین تحقیقات ادامه یافت و منجر به این مطالعه جدید شد.

ناحیه ژنوم حاوی FAAH-OUT قبلاً به عنوان DNA "ناخواسته" بدون هیچ گونه عملکرد ظاهری فرض شده بود.

اما محققان اکنون می گویند که این ژن میانجی بیان FAAH است، ژنی که بخشی از سیستم اندوکانابینوئید است و به دلیل دخالت آن در درد، خلق و خو و حافظه شناخته شده است.

تیم دریافت که FAAH-OUT بیان FAAH را تنظیم می‌کند و جهش خاص این ژن باعث می‌شود که به طور قابل توجهی آن را رد کند. در نتیجه، سطح فعالیت آنزیم FAAH او کاهش می یابد.

محققان 797 ژن دیگر و 348 ژن دیگر را در این زن پیدا کردند. اینها شامل مسیر WNT است که با بهبود زخم همراه است، با افزایش فعالیت در ژن WNT16 که با بازسازی استخوان مرتبط است.

دو ژن کلیدی تغییر یافته دیگر که آنها پیدا کردند عبارتند از BDNF که با تنظیم خلق و خوی مرتبط است و ACKR3 که به تنظیم سطح مواد افیونی کمک می کند.

به گفته محققان، روی هم رفته، این تغییرات ژنی ممکن است به سطوح پایین اضطراب، ترس و درد این زن کمک کند.

جیمز کاکس، محقق ارشد، پاین مطالعه گفت: "کشف اولیه ریشه ژنتیکی فنوتیپ منحصر به فرد جو کامرون یک لحظه یورکا و بسیار هیجان انگیز بود، اما این یافته های فعلی جایی است که چیزها واقعاً شروع به جالب شدن می کنند."

کاکس در یک بیانیه خبری دانشگاه گفت: «با درک دقیق آنچه در سطح مولکولی اتفاق می‌افتد، می‌توانیم بیولوژی مربوط به آن را درک کنیم و این فرصت‌ها را برای کشف دارویی باز می‌کند که روزی می‌تواند تأثیرات مثبت گسترده‌ای برای بیماران داشته باشد.»

محقق ارشد آندری اوکوروکوف از UCL Medicine ژن FAAH-OUT را تنها گوشه کوچکی از یک قاره وسیع توصیف کرد که این مطالعه نقشه برداری از آن را آغاز کرده است.

وی در این بیانیه گفت: «این کاوش‌ها علاوه بر مبنای مولکولی بدون درد، مسیرهای مولکولی مؤثر بر بهبود زخم و خلق و خو را شناسایی کرده‌اند که همگی تحت تأثیر جهش FAAH-OUT هستند.»

اوکوروکوف افزود: "به عنوان دانشمندان وظیفه ماست که کاوش کنیم و فکر می کنم این یافته ها پیامدهای مهمی برای حوزه های تحقیقاتی مانند بهبود زخم، افسردگی و موارد دیگر خواهد داشت."

این یافته ها در مجله Brain منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha