یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 355667

همه از پیامدهای اضافه وزن برای قلب و... آگاه هستیم. نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد دیر غذا خوردن، می‌تواند بر افزایش وزن انسان تاثیر مستقیم داشته باشد.

آیا دیر غذا خوردن می‌تواند باعث چاقی شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، دانشمندان می‌گویند خوردن دیروقت غذا، از سه نظر یعنی تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانیم، سطح گرسنگی ما و همین‌طور روش ذخیره‌سازی چربی در بدن‌مان بر تنظیم وزن تاثیر می‌گذارد.

با توجه به این‌که چاقی مفرط اکنون صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است، نتایج مطالعه تازه می‌تواند به افراد کمک کند تا فقط با صرف وعده‌های غذایی خود در چند ساعت زودتر، خطر چاق شدن را کاهش دهند.

دانشمندان در این تحقیق شرکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه برنامه‌ای دقیق شامل سه وعده غذایی در روز در زمان‌های عادی (صبحانه در ساعت ۹ صبح، ناهار در ساعت ۱۳ و شام در حدود ساعت ۱۸) داده شد، اما برای گروه دیگر ساعات وعده‌های غذایی تغییر کرد (صرف اولین وعده حدود ساعت ۱۳ و آخرین وعده حدود ساعت ۲۱؛ به عبارت دیگر ناهار، شام و وعده تکمیلی).

دانشمندان از طریق نمونه‌های خون، سوالات نظرسنجی و دیگر اندازه‌گیری‌ها دریافتند هنگامی که دیرتر غذا صرف می‌شود، سطح هورمون لپتین (که به ما می‌گوید چه زمانی سیر هستیم) در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز پایین‌تر می‌آید. موضوعی که باعث می‌شود افراد احساس گرسنگی بیشتری داشته باشند و همین طور کالری‌ها نیز با سرعت کمتری سوزانده شوند.

آزمایش‌ها همچنین نشان دادند تغییر ساعات صرف غذا سبب شد تا ژن بافت چربی (که بر نحوه ذخیره چربی بدن تأثیر می‌گذارد) فرایند چربی‌زایی را افزایش دهد و در سوی مقابل از شدت فرایند تجزیه چربی بکاهد.

محققان می‌گویند، چاقی می‌تواند به دیگر مشکلات سلامتی، از جمله دیابت و سرطان منجر شود، بنابراین در وهله اول یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت آن تفاوت بزرگی در سلامت جمعیت جهان ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha