طبیعی است که فشار خون در طول روز دارای نوسان باشد؛ این اتفاق به عوامل مختلفی مانند مصرف روزانه سدیم و استرس بستگی دارد. انجمن قلب آمریکا فشار خون طبیعی را ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه تعریف می‌کند. با این حال، وقتی فشار خون به طور مداوم به ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه می‌رسد، فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود.

اگر فشار خون بالایی دارید، این ۱۰ خوراکی را بخورید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از eatthis ، فشار خون بالا یک بیماری جدی است که تا حد زیادی می‌تواند وابسته به سبک زندگی و همچنین سایر فاکتورهای سلامتی مانند سابقه خانوادگی، سن و حتی نژاد باشد. فشار خون بالا می‌تواند به سیستم عروقی آسیب برساند و به طور کل یک ریسک فاکتور برای اغلب بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، کلیوی، سکته مغزی و مشکلات شناختی محسوب می‌شود. راه‌هایی برای کمک به کاهش فشار خون وجود دارد که ساده‌ترین آن مصرف برخی غذاها با خاصیت کاهش فشار خون، انجام ورزش یا فعالیت فیزیکی و ترک برخی عادات ناسالم است. فعالیت بدنی نامنظم، رژیم غذایی با سدیم بالا، پتاسیم ناکافی در رژیم غذایی، مصرف الکل و استفاده از نیکوتین، از عادات ناسالمی هستند که ممکن است خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهند.

در ادامه برای کمک به تنظیم فشار خون در محدوده سالم و نرمال، ۱۰ ماده غذایی به شما معرفی می‌شود که می‌توانید آنها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.


۱) کیوی

در مطالعه‌ای که قابلیت کاهش فشار خون را در کیوی و سیب مقایسه کرد، مشخص شد کیوی توانایی بیشتری در این زمینه دارد. پتاسیم بالای کیوی از طریق مهار اثرات سدیم در بدن، به تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند و برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید است.

۲) طالبی

طالبی یک میوه محبوب تابستانی و سرشار از پتاسیم است. یک برش طالبی، ۵ درصد از پتاسیم مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و به دلیل محتوای آب بالا، کالری نسبتاً کمی (کمتر از ۳۰ کالری) دارد. متخصصان معتقدند که مصرف طالبی در کاهش فشار خون و کلسترول نقش قابل توجهی دارد.

۳) سفیده تخم مرغ

تحقیقات نشان می‌دهد رژیم غذایی غنی از پروتئین، در کاهش فشار خون مؤثر است. افرادی که پروتئین بیشتری از منابع گیاهی یا حیوانی دریافت می‌کنند، احتمال ابتلا به فشار خون بالا به مرور در آنها کمتر می‎‌شود. طبق تحقیقات انجام‌شده، ترکیبات موجود در سفیده تخم مرغ با قابلیت کاهش فشارخون، تأثیری مشابه با مصرف دوز پایین نوعی داروی فشارخون (به نام کاپتوپریل) دارد.

۴) سیب زمینی

مصرف سیب زمینی پخته شده برای فشار خون مفید است، چرا که یک عدد سیب زمینی، ۱۳ درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تأمین می‌کند. مصرف منظم پتاسیم می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. برای دستیابی به نتیجه مطلوب، سعی کنید از اضافه کردن نمک به سیب زمینی صرف نظر کنید و در عوض، فلفل سیاه را جایگزین آن کنید.

۵) برنج قهوه‌ای

تحقیقات نشان می‌دهد که فیبر نامحلول موجود در برنج قهوه‌ای می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. برنج قهوه‌ای علاوه بر اینکه منبع خوبی از فیبر است، حاوی ترکیباتی به نام لیگنان است که بیماری‌های قلبی را تا حدی رفع می‌کند. مواد غذایی سرشار از لیگنان، مانند غلات کامل، دانه‌ کتان، کنجد و آجیل، با کاهش کلسترول و کاهش فشار خون مرتبط است.

۶) کره بادام زمینی

آجیل و دانه‌ها منبع مناسبی از چربی‌های غیر اشباع و مفید هستند که می‌توانند کلسترول را بهبود ببخشند و التهاب را کاهش دهند. در این میان، بادام زمینی به طور کل پتاسیم بالایی دارد و مصرف کره بادام زمینی برای بیماران قلبی و کسانی که فشار خون بالایی دارند بسیار مفید است.

۷) عدس

عدس حاوی فیبر و پروتئین است و خوردن آن، ۱۶ درصد از پتاسیم مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. مصرف عدس برای کسانی که فشار خون بالا دارند مفید است، چون پتاسیم بالای عدس با فشار خون مبارزه می‌کند و باعث پایین آمدن آن می‌شود.

۸) پسته

پسته خام منبع چربی غیر اشباع، فیبر، پروتئین و پتاسیم است و در مقایسه با سایر مغزها کالری کمتری دارد. همچنین پسته حاوی مقادیر زیادی پروتئین، آرژنین و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیوم است؛ این ترکیبات روی کاهش فشار خون تأثیر قابل توجهی دارند.

۹) پرتقال

مرکبات مملو از ویتامین و مواد معدنی هستند و می‌توانند به سلامت قلب و کاهش خطرات مرتبط مانند فشار خون بالا کمک کنند. پرتقال نیز به عنوان منبعی از پتاسیم و ویتامین سی، فشار خون را کاهش می‌دهد.

۱۰) بادام

تحقیقات نشان می‌دهد که بادام می‌تواند اثر مطلوبی بر فشار خون داشته باشد؛ زیرا حاوی درصد بالایی از مواد مغذی مثل منیزیم، ریبوفلاوین و فیبر است که برای تنظیم فشار خون مفیدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سهیلا IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    1 0
    عالی