آهن در بسیاری از فرآیندهای بدن به ویژه در تولید هموگلوبین نقش حیاتی دارد و هموگلوبین نیز برای حمل اکسیژن در سراسر بدن ضروری است.

آیا کودک من به مکمل آهن نیاز دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث نیوز، دریافت نکردن آهن کافی که به عنوان کمبود آهن نیز شناخته می شود، یکی از شایع ترین مشکلات تغذیه در نوزادان و کودکان در سراسر جهان است. خبر خوب این است که می توان از کمبود آهن پیشگیری کرد.

اهمیت آهن

بسیاری از عملکردهای ضروری بدن به آهن وابسته است. به عنوان مثال، بدن ما برای ساختن هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند، به آهن نیاز دارد. علاوه بر این، آهن نقش مهمی در رشد مغز و ساخت هورمون ها دارد. همچنین یک ماده مغذی است که می تواند به بدن در مبارزه با عفونت کمک کند.

کاهش میزان آهن ذخیره شده در بدن در نهایت می تواند منجر به کم خونی (سطح پایین گلبول های قرمز خون) شود. به این نوع کم خونی کم خونی فقر آهن می گویند.

تحقیقات نشان می دهد که نوزادان و کودکان خردسال مبتلا به کم خونی فقر آهن می توانند در مبارزه با عفونت مشکل داشته باشند. تحقیقات همچنین کم خونی دوران نوزادی و اوایل دوران کودکی را با کاهش عملکرد شناختی و حرکتی مرتبط دانسته است.

کارشناسان معتقدند که پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار موثرتر از درمان آن است.

فقط در صورت توصیه پزشک به کودکتان مکمل آهن بدهید و دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

چرا سطوح آهن در برخی نوزادان پایین است؟

در دوران بارداری، نوزادان آهن را از خون مادر دریافت کرده و در بدن خود ذخیره می کنند. مقدار آهن ذخیره شده در بدن «ذخایر آهن» نامیده می شود. این ذخایر آهن می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد، از جمله:

  • تولد زودرس: وقتی نوزادان نارس به دنیا می آیند، زمان زیادی برای افزایش ذخایر آهن قبل از تولد ندارند.
  • وزن کم هنگام تولد: نوزادانی که با وزن کم متولد می شوند، حتی اگر در زمان خود متولد شوند، آهن زیادی در بدن خود ذخیره نمی کنند.
  • مادر کم خون: نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به کم خونی نیز ممکن است ذخایر آهن کمتری داشته باشند.

شیر مادر به تنهایی ممکن است آهن کافی برای این نوزادان را تامین نکند. در نتیجه، ممکن است بدون منبع آهن اضافی، مانند مکمل یا فرمول غنی شده با آهن، دچار کم خونی فقر آهن شوند.

اکثر نوزادانی که در زمان مناسب و وزن متوسط تولد به دنیا می آیند، ذخایر آهن کافی برای ماندگاری تا زمانی که آماده شروع غذای جامد شوند را دارند.

نوزادان باید تا حدود شش ماهگی غذاهای غنی از آهن داشته باشند تا ذخایر آهن خود را دوباره بازیابی کنند و از کم خونی جلوگیری کنند.

چگونه بفهمم نوزادم آهن کم دارد؟

اگر نوزاد شما زودرس به دنیا آمده است یا با وزن کم متولد شده باشد، پزشک ممکن است سطح آهن یا هموگلوبین او را قبل از اینکه نوزاد از بیمارستان به خانه برود بررسی کند. با این حال، اکثر نوزادانی که در زمان مشخص شده به دنیا می آیند به این آزمایشات نیازی نخواهند داشت.

سطوح پایین آهن معمولاً پس از تولد پس از اتمام ذخایر آهن ایجاد می شود. بنابراین، پزشک کودک شما علائم کمبود آهن و کم خونی را در ماه‌ها و سال‌های اول زندگی بررسی می‌کند. پزشک به دنبال علائم خطر، مانند رژیم‌های غذایی کم آهن یا سایر شرایط بهداشتی که می‌تواند باعث کم خونی شود، می‌گردد.

برخی از علائم کم خونی فقر آهن عبارتند از:

  • رنگ پریدگی (پوست رنگ پریده)
  • خستگی
  • تغذیه ضعیف در نوزادان
  • سردرد
  • تنگی نفس

ذخایر آهن برای رشد مغز در نوزادان و کودکان خردسال مهم است.

چگونه بفهمیم که کودک به مکمل آهن نیاز دارد؟

اکثر نوزادانی که در زمان مشخص شده و با وزن متوسط به دنیا آمده اند، هنگام تولد نیازی به مکمل آهن نخواهند داشت. این به این دلیل است که نوزادان ترم با ذخایر آهن کافی در بدن خود به دنیا می آیند تا حدود شش ماه عمر کنند. سپس آنها به غذاهای غنی از آهن نیاز دارند تا سطح آهن خود را سالم نگه دارند.

نوزادان نارس یا نوزادان با وزن کم ممکن است به مکمل آهن نیاز داشته باشند. شیر مادر یک انتخاب سالم برای همه نوزادان است. با این حال، حاوی آهن کافی برای نوزادان با ذخایر کم آهن نیست. اگر نوزاد شما نارس یا با وزن تولد کمتر از 2.5 کیلوگرم (یا حدود 5 پوند) به دنیا آمده باشد، ممکن است پزشک مکمل آهن را توصیه کند.

شیر خشک نوزاد حاوی آهن بیشتری نسبت به شیر مادر است. بنابراین، اگر کودک شما با شیر خشک تغذیه می شود، ممکن است آهن کافی را از رژیم غذایی خود دریافت کند، حتی اگر نارس باشد یا وزن کم هنگام تولد داشته باشد. پزشک کودک به شما می گوید که آیا کودک شما به آهن نیاز دارد یا خیر.

سطح پایین آهن یک مشکل گسترده است. با این حال، غذاهای غنی از آهن و برای برخی از نوزادان، مکمل آهن می تواند از کمبود آهن جلوگیری کند. در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک کودک خود صحبت کنید و اگر مکمل آهن را توصیه کرد، همیشه دستورالعمل های پزشکی را دنبال کنید.

چه غذاهایی برای نوزادان و کودکان سرشار از آهن هستند؟

هنگامی که کودک شما آماده امتحان کردن غذاهای جامد است، افزودن برخی از غذاهای سرشار از آهن به رژیم غذایی او ضروری است. برخی از نمونه‌های غذاهای غنی از آهن عبارتند از:

  • گوشت (به ویژه گوشت قرمز)
  • تخم‌مرغ
  • غلات غنی شده با آهن
  • توفو
  • سبزیجات با برگ‌های تیره
  • حبوبات

شما می توانید جذب آهن این غذاها را با ترکیب آنها با غذاهای سرشار از ویتامین C مانند مرکبات، انواع توت ها، گوجه فرنگی یا سیب زمینی شیرین افزایش دهید.

چگونه سطح آهن نوزاد را آزمایش کنیم؟

اگر نگرانی در مورد سطح کم آهن یا کم خونی وجود دارد، ممکن است پزشک بخواهد آزمایش خون انجام بدهد. پزشک معمولاً سطح فریتین (اندازه گیری مقدار آهن در خون) یا شمارش خون (اندازه گیری سطح گلبول های قرمز) را تجویز می کند.

آیا نوزاد می تواند آهن زیادی دریافت کند؟

بله، نوزادان ممکن است بیش از حد آهن دریافت کنند، بنابراین اگر کودک شما مکمل آهن دریافت می کند، پیروی از دستورالعمل های پزشک مهم است. در صورت تغییر رژیم غذایی کودکتان، به خصوص اگر نوزادی که از شیرمادر تغذیه کرده، اکنون شیر خشک می نوشد، حتما به پزشک کودک خود بگویید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha