مدت هاست مشخص شده که چاقی با افزایش خطر سرطان مرتبط است، اما آیا کاهش وزن پس از جراحی چاقی می تواند به کاهش احتمال ابتلا به این بیماری کمک کند.

جراحی کاهش وزن ریسک ابتلا به سرطان را در زنان کاهش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، یک مطالعه شامل ۴۰ سال پیگیری اکنون تأیید می‌کند که حداقل برای زنان، جراحی کاهش وزن به کاهش خطرات طولانی مدت سرطان کمک می‌کند.

«تد آدامز»، محقق ارشد از دانشگاه یوتا، گفت: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جراحی چاقی، که منجر به کاهش وزن قابل توجه و کاهش وزن مداوم می‌شود، خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد.»

دلایلی که چرا جراحی چاقی ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد در مطالعه بررسی نشده است، اما آدامز فرضیه‌هایی دارد.

وی می‌گوید: «یک مکانیسم هورمونی احتمالی وجود دارد. حداقل سرطان‌هایی که برای بیماران جراحی چاقی به طور قابل توجهی در مقایسه با بیماران غیر جراحی کمتر بود، بیشتر سرطان‌های مرتبط با زنان بودند یعنی سرطان رحم، تخمدان و سینه. اگرچه ما مکانیسم را بررسی نکردیم، اما مطمئناً بخشی از این دلیل است.»

از طرفی، نظریه دیگر این است که استروژن ممکن است یک محرک باشد. در حالی که منبع اصلی استروژن تخمدان‌ها است، در افرادی که چاق هستند استروژن اضافی به دلیل بافت چربی وجود دارد. بنابراین، خلاص شدن از شر بافت چربی اساساً می‌تواند تبدیل هورمونی استروژن را کاهش دهد.»

هنگامی که افراد وزن کم می‌کنند، انسولین، هم کاهش می‌یابد.

این مطالعه کاهش سرطان روده بزرگ را هم نشان داد. آدامز گفت: «در حالی که این مورد هورمون محور نیست، اما کاهش ابتلاء به این سرطان ممکن است با کاهش چربی بدن مرتبط باشد.»

محققان بیش از ۲۲۰۰۰ بیمار جراحی چاقی را با بیماران چاق که جراحی چاقی انجام نداده بودند مقایسه کردند.

گروهی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند ۲۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان بودند. زنان جراحی شده ۴۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان‌های مرتبط با چاقی بودند.

بیماران مرد جراحی چاقی خطر کمتر ابتلاء به سرطان را نشان ندادند.

سرطان‌هایی که محققان کاهش قابل توجهی در خطر ابتلاء به آنها مشاهده کردند، سرطان رحم، تخمدان و روده بزرگ و همچنین سرطان سینه قبل و بعد از یائسگی بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha