اگر در راهپیمایی اربعین دچار استرس شدید، نگران نباشید؛ راهکارهای کمک‌کننده‌ای برای جلوگیری و مقابله با این اتفاق در مراسم اربعین، وجود دارد.

ضرورت رعایت برخی نکات برای پیشگیری از استرس در راهپیمایی اربعین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ دچار استرس شدن، عجیب نیست، زمانی که شما برای بار اول، راهی مراسم راهپیمایی اربعین شده‌اید و یا این که دیدن واقعیت با تفکرات و تصورات شما متفاوت است؛ در این شرایط ممکن است که شما و یا همراهانتان دچار استرس شوید.

در صورتی که خود یا نزدیکان‌تان در مسیر راهپیمایی دچار استرس شدید، اقدامات زیر را انجام دهید:

- اگر دچار نگرانی شدید، تنها نمانید، با افراد آشنا گفتگو کنید.
- در صورت استرس، بهتر است چند دقیقه در جایی بنشینید یا دراز بکشید، چند نفس عمیق از بینی بکشید و به آرامی از دهان خارج کنید (این کار را ۱۰ بار تکرار کنید).
- اعضای بدن خود را شل و رها کنید.
- در ذهنتان به اتفاقات مثبت و خوش‌آیند مثل زیارت حرمین مطهر (ع) فکر کنید.
- سعی کنید فعالیت‌های بدنی داشته باشید (حتی در چند دقیقه کوتاه نرمش کنید).
- در مورد موضوعی که شما را نگران کرده یا استرس دارید با سایرین و اطرافیان خود حرف بزنید.
- اگر همراهانتان، قبلاً زمینه وسواس و استرس داشته‌اند، در این شرایط ممکن است حالت‌های وسواسی آن‌ها شدیدتر شود، مراقب باشید آن‌ها را سرزنش نکنید.
- توجه داشته باشید که واکنش افراد به ترس و نگرانی طبیعی است، آن‌ها را سرزنش نکنید.
- در صورتی که علایمی مثل بی‌قراری، اضطراب، دلشوره، ترس و ... در شما ادامه داشت، یا قادر به تحمل آن نبودید، به کارشناسان سلامت روان یا پزشکان مستقر در چادرها و مواکب مراجعه کنید و از آن‌ها کمک بگیرید.

کمک‌های روان‌شناسانه

برای کمک روانش‌شناسی هم نکاتی وجود دارد که شما باید بدان توجه کنید و آن‌ها را به کار ببندید، مسائلی مانند، برقراری ارتباط، گوش دادن، درک همدلانه و مراقبت از خود، از این دست از مراقبت‌ها هستند.

کمک‌های اولیه روان‌شناختی جایگزین مناسب برای بازگویی روان‌شناختی یا کسب اطلاعات روان‌شناختی است. کمک‌های اولیه روان‌شناختی روش مناسب برای بازتوانی روان‌شناختی بلندمدت برای آسیب‌دیدگان حوادث به‌شمار می‌رود.

چند نکته مهم

افراد غیرحرفه‌ای هم قادر به ارائه مشاوره هستند.
در این مرحله، ارتباط و همدلی، مهمترین هدف آن است.
لازم نیست که خدمات تخصصی ارائه شود، آرام کردن فردی که دچار استرس شده است، در اولویت قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha