مدیرکل امور خیرین و موسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت از شناسایی ۲۱هزار خیر سلامت در کشور خبر داد و بر لزوم مستندسازی مشارکت‌های مردمی در حوزه سلامت تاکید کرد.

شناسایی ۲۱۰۰۰ خیر سلامت در کشور/ لزوم مستندسازی مشارکت‌های مردمی در سلامت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد حیدری‌پور _ مدیرکل امور خیرین و موسسات خیریه سلامت در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: نگاه ما این است که مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت سرمایه اجتماعی حوزه سلامت است؛ اینها یک فرصت است و خیرین سلامت حضور پررنگی دارند.

وی افزود: در دولت سیزدهم تلاش می‌کنیم بتوانیم با بهره‌گیری از مشارکت مردمی و اجتماعی نگاه فاخر رویکر اجتماعی را به نظام سلامت برگردانیم و در این دولت تمام همت ما این است که حمایت خیرین را به کار ببندیم. اداره کل سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت سه اصل را تعریف کرده است که عدالت و شفافیت، بهداشت و پیشگیری و تمرکز بر مناطق کم برخوردار کشور است. ساختار اداره کل ما با توجه به گستردگی خیرین سه اداره کل مجزا تعریف شده است‌. در حال برنامه ریزی براساس طراحی اَبَر سامانه‌ای هستیم که مشارکت مردمی مستندسازی شود و تمام اقدامات قابل رصد باشد و کارها با شفافیت پیش برود. یکی از محورهای دیگر بزرگداشت خیرین سلامت است که سبب گسترش فرهنگ خیریه در حوزه سلامت شود.

وی تاکید کرد: شناسایی ۲۱ هزار خیر حوزه سلامت و تهیه بانک اطلاعاتی از اقدامات مهم دیگر بود. خیرین حقیقی در ۲۵ تا۳۰ درصد پروژه‌های عمرانی مشارکت دارند. تفاهم نامه‌ای با سازمان اوقاف برقرارشده و برای اینکه مسائل مرتبط با این حوزه برطرف شود باید از این ظرفیت استفاده شود. محور دیگر فعالیت تهیه بانک اطلاعاتی گروه‌های جهادی داوطلب است که در کارهای آنها تسهیلگری کنیم. همچنین تعامل خوبی با خیرین ایرانی خارج از کشور داشتیم.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای با موسسات خیریه برای تامین اسکان همراهان بیماران، گفت: در این بخش تماما کارها به شکل برون سپاری پیش می‌رود اما نظارت و تولیت با ما است.

حیدری‌پور، گفت: در اداره موسسات خیریه حدود ۳۰۰۰ موسسه، سمن و سازمان مردم نهاد با ما همکاری می‌کنند. سعی کردیم سازمان‌های مردم‌نهاد را در حوزه آموزش و اطلاع رسانی همراه کنیم. احیای شورای گسترش نیز در دستور کار ما بوده است‌. در عین حال تشکیل کمیته csr در دانشگاه‌ها را داشتیم و به حمایت از استارت آپ‌ها در حوزه سلامت پرداخته‌ایم.

وی افزود: با معاونت فرهنگی و دانشجویی در حال بررسی شرایطی هستیم تا نهضت خوابگاه سازی با تمرکز بر خوابگاه‌های متاهلی آغاز و دنبال شود. با معاونت‌های مربوطه وزارتخانه در حال همکاری برای پروژه‌های عمرانی، مددکاری بیمارستان‌ها، تامین تجهیزات، کمک به شرکت‌های دانش بنیان، ساخت خانه بهداشت و.... هستیم‌.

او با اشاره به اینکه به زودی شورای عالی خیرین سلامت در وزارتخانه تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: درحال تشکیل یک کارگروه تخصصی برای ساماندهی جلب مشارکت‌ها هستیم‌. تجلیل از خیرین بین‌المللی نیز در دستورکار است. در عین حال باید بیشتر از ظرفیت استانها استفاده کرد. تشکیل کارگروه بیماری‌های خاص هم در دستور کار است.

وی افزود: از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ به طور متوسط سالی ۲۰۰۰ میلیارد تومان مشارکت داشتیم. این مشارکت‌ها در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تا ۸۰ درصد ارتقا یافته است؛ در واقع یکی از برکات کرونا جلب توجه به سلامت است. بیشتر هزینه‌ها هم در بُعد درمان برای ساخت بیمارستان بوده است زیرا گرایش خیرین به حوزه ساخت و ساز بیشتر است اما سعی کردیم سلیقه خیرین را به سمت آموزش و پیشگیری ببریم تا در نهایت هزینه‌های درمانی کاهش یابد.

او تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، جنوب کرمان، ایلام و خراسان شمالی نقطه هدف ما برای افزایش جلب مشارکت‌های خیریه است.

وی افزود: یکی از تعامل ما با خیریه‌ها تسهیلگری است که بتوانیم به آنها کمک کنیم‌. در حوزه تغذیه هم از ظرفیت خیرین میخواهیم استفاده کنیم تا دراستان‌های محروم کمک بگیریم. خیرین می‌توانند به دانشگاه‌ها مراجعه کنند و خدمت و مشورت گیرند که چگونه کمک کنند.

او در خاتمه تاکید کرد: در حال طراحی‌هایی هستیم تا مشوقی برای خیربن باشد و در عین حال برطرف کننده بخشی از قوانین سدِ راه مانند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باشد یا بخشودگی‌هایی در زمینه گمرکی درنظر گرفته شود و کمک‌ها در بخشودگی‌های مالیاتی درنظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha