زانو درد به دلایل متعددی به وجود می‌آید که یکی از این اختلالات آرتروز زانو می‌باشد. آسیب دیدگی زانو می‌تواند به علت وارد شدن ضربه مستقیم به زانو یا حرکت ناگهانی و خارج از دامنه طبیعی‌اش  به وجود بیاید. از علل درد زانو می توان به آسیب غضروف زانو، پارگی مینیسک و پارگی رباطهای زانو اشاره کرد.

علت درد زانو چیست و چگونه بهبود پیدا میکند ؟

زانو درد به دلایل متعددی به وجود می‌آید که یکی از این اختلالات آرتروز زانو می‌باشد. آسیب دیدگی زانو می‌تواند به علت وارد شدن ضربه مستقیم به زانو یا حرکت ناگهانی و خارج از دامنه طبیعی‌اش  به وجود بیاید. از علل درد زانو می توان به آسیب غضروف زانو، پارگی مینیسک و پارگی رباطهای زانو اشاره کرد. در این شرایط با توجه به نوع مشکل ایجاد شده شما دچار درد نقاط مختلف زانو خواهید شد. شناسایی محل و علت بالقوه درد زانو به کمک فوق تخصص زانو مشخص می شود. پزشک با توجه به نتایج حاصل از ارزیابی‌های انجام شده، به طراحی یک برنامه درمانی متناسب با شرایط شما می‌پردازد تا امکان درمان زانو درد فراهم گردد. معمولاً برای درمان درد زانو از یک مجموعه تمرینات ورزشی مخصوص زانو، فیزیوتراپی،آب درمانی، دارو درمانی و سایر روش‌های موجود استفاده خواهد شد و در بعضی از شرایط پزشک جراحی را توصیه می کند .

عوامل موثر در ایجاد درد زانو

علت درد زانو چیست و چگونه بهبود پیدا میکند ؟

آسیبهای ورزشی

وقتی مفصل زانو تحت فشار و آسیب قرار بگیرد و شکل طبیعی اش را از دست بدهد، افراد به زانو درد مبتلا می شوند. زانو، یکی از قسمتهای بدن انسان است که بیشترین میزان آسیب دیدگی را دارد. بسیاری از ورزشکاران در زمان تمرین و مسابقه، در معرض آسیبهای زانو از جمله پیچ خوردن یا  ضربه شدید به زانو هستند.پس از شایع ترین علل پیدایش درد در زانوها، آسیبهای ورزشی است. زانو درد بعد از ورزش، موضوعی است که اغلب ورزشکاران آن را برای حداقل یک بار تجربه می کنند.

علت درد زانو چیست و چگونه بهبود پیدا میکند ؟

آرتروز یا ساییدگی مفصل

آرتروز اصلی ترین نوع بیماری های مفصلی است که امکان دارد در یک یا چندین مفصل بدن نمایان شود.

مردان، زنان و همچنین کودکان می توانند مبتلا به آرتروز شوند. خانم های بالای 55 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتروز می باشند.

در این بیماری غضروف های مفصل زانو با هم برخورد می کنند، که باعث ناراحتی و همچنین درد شدیدی می شود.

ممکن است که آرتروز از آسیب های مفصلی مادرزادی، آسیب های ناشی از ورزش و یا حرکات سنگین و تکراری زانو به وجود آید.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن پروتئین های مشخصی را تولید می کند که به مفاصل حمله میکنند. این بیماری باعث درد و گرم شدن مفاصل، التهاب مفصل، خشکی مفاصل در صبح و کاهش دامنه حرکتی می شود. مفاصل کوچک دست و پا قبل از بقیه مفاصل تحت تاثیر قرار می گیرند. در این بیماری مفاصل دو طرف بدن به صورت متقارن درگیر می شوند.زانو از جمله مفاصلی است که تحت تاثیر آرتریت روماتوئید قرار می گیرد.

آسیب دیدگی ساختارهای زانو منجر به زانو درد می شود. برخی از این آسیب دیدگی ها از قرار زیر است:

پارگی مینیسک: پارگی مینیسک زانو نتیجه آسیب دیدگی ناشی از پیچ خوردگی زانو می باشد. بیمار از زانو درد هنگام صاف کردن پا، قفل کردن زانو، صدا دادن زانو و ورم زانو شکایت می کند. برای تشخیص این بیماری از ام آر ای یا آرتروسکوپی استفاده می شود.

پارگی رباطهای صلیبی و جانبی زانو: پارگی رباطهای  زانو باعث درد و تورم ، بی ثباتی و احساس خالی کردن  زانو می شود. برای تایید تشخیص از ام آر ای یا آرتروسکوپی استفاده می شود.

آسیب دیدگی کشکک،تاندون کشکک و ساختارهای اطراف کشکک: علل مختلفی دارد که از این علل می توان به نرمی کشکک،التهاب تاندون کشکک و نیمه دررفتگی یا دررفتگی کشکک اشاره کرد. با استفاده از معاینه فیزیکی ،رادیوگرافی و ام آر ای می توان این آسیب دیدگی ها را تشخیص داد.

درمان مشکلات زانو

جهت درمان مشکلات زانو از  داروهای کاهش دهنده درد و التهاب،فیزیوتراپی، آب درمانی و ورزش درمانی استفاده می شود. فیزیوتراپی درد و تورم را کاهش میدهد و با افزایش خونرسانی به منطقه تا حدودی به ترمیم بافت کمک میکند.حرکات ورزشی با تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری بدن به بهبود درد و علائم کمک میکند و همچنین احتمال آسیب مجدد را کم میکند.

آب درمانی باعث کاهش اسپاسم های عضلانی، تقویت عضلات و کاهش درد و علائم شده،در ضمن با ایجاد بی وزنی در آب انجام ورزش را برای افراد خصوصا با وزن بالا راحتتر میکند.

امکان دارد که برخی از افراد بر اساس اندیکاسیونها نیاز به تزریق داخل مفصلی کورتون یا اسید هیالورونیک (ماده ای که به صورت طبیعی در بدن یافت می گردد) داشته باشند.

علت درد زانو چیست و چگونه بهبود پیدا میکند ؟

دکتر ایمان قماشی فوق تخصص زانو در مورد بیماری‌های زانو می‌گوید:

 دردهای استخوانی و مفصلی بیشتر در افرادی با سبک زندگی نامناسب و نداشتن تحرک کافی ایجاد می‌شود. این افراد باید به تقویت عضلات اطراف مفاصل خود اهمیت بدهند. انجام حرکات ورزشی مخصوص و مراقبت از عضلات باعث کاهش درد و مشکلات مفصلی می‌شود. از طریق برنامه‌های ورزشی منظم و ساده می‌توان این مسئله را بهبود بخشید.

دکتر ایمان قماشی همچنین توصیه می‌کند که از روش‌های پیشگیرانه استفاده کنیم و از حرکاتی که باعث می‌شود مفاصل تحت فشار قرار بگیرند، جلوگیری کنیم. این شامل انجام تمرینات اصولی، افزایش وزن بدن به حد متعادل، و تغذیه مناسب است. با توجه به توصیه‌ها و مشاوره‌های دکتر ایمان قماشی، افراد می‌توانند سبک زندگی بهتری را تجربه کرده و از درد و مشکلات زانویی خود کاسته و بهبود یابند. او به بیماران مثالی از حرکت‌ها و ورزش‌هایی می‌دهد که برای تقویت زانوها و عضلات اطراف آن مفید است. به طور مثال، یک حرکت ساده که در روزها تکرار می‌شود، می‌تواند بهبود چشم‌گیری در وضعیت زانو و دردهای مفصلی ایجاد کند.

جراحی گزینه ای است که برای افرادی که دچار آسیب شدید زانو شده اند و قابل درمان با روش های معمول نمی باشند توصیه می شود.

در افراد جوانی که دچار پارگی منیسک یا رباط صلیبی شده اند و علائمی از قبیل خالی کردن، قفل کردن، تورم یا درد زانو دارند، و یا در مواردی که اختلال در راستای اندام بصورت زانوی پرانتزی و یا زانوی ضربدری وجود دارد اغلب انجام جراحی لازم است و از ایجاد آسیبهای بیشتر در زانو جلوگیری میکند. در این موارد تاخیر در انجام جراحی باعث ایجاد آسیبهای غیر قابل جبرانی در پوشش غضروفی مفصل زانو میگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha