شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 360069

وقوع سیل در روزهای پایانی هفته گذشته در منطقه بورالان ماکو در استان آذربایجان‌غربی خسارت شدیدی به روستای سوریک وارد کرد؛ به‌طوری که نیمی از خانه‌های مسکونی در این روستا به‌طور کامل تخریب شد و در حال حاضر اهالی در اسکان موقت به‌سرمی‌برند.

 سیل روستای «سوریک» را بلعید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،اسکان موقت روستاییان سوریک فرماندار و رئیس ستاد بحران ماکو با اعلام اینکه وقوع سیل به 7روستای این شهرستان آسیب رسانده است گفت: «از میان این روستاها، سوریک بیشترین خسارت را دیده است. این روستا 62خانوار دارد و حدود 30خانه آن کاملا تخریب شده است. این واحدهای مسکونی به‌طور کلی تخریب شده‌اند و اثاثیه خانه‌ها نیز از بین رفته است.»


نادر کاظمی ادامه داد: «بعد از وقوع سیل تمام اکیپ‌های امدادی و نیروهای خدمات‌رسانی در محل حضور یافتند و فعالیت خود را شروع کردند. ما هم از همان ابتدای وقوع سیل به محل رفتیم و از نزدیک شاهد تخریب منازل بودیم و به موازات آن نیز امدادرسانی به مناطق سیل‌زده صورت گرفت.»
وقوع سیل در منطقه بورالان ماکو مربوط به عصر سه‌شنبه 7شهریور است و رئیس ستاد بحران ماکو با توضیح اقدامات اولیه در مورد کارهای انجام گرفته در روز بعد از حادثه عنوان کرد: «روز بعد از حادثه، اکیپ‌های خسارت به محل اعزام و متوجه شدند به 7روستایی که سیل آمده بود، خسارت اساسی وارد نشده است و فقط مسیرهای دسترسی به روستاها مسدود شده که آن هم رفع شد. اما در روستای سوریک مجبور شدیم اهالی را با کمک هلال‌احمر اسکان اضطراری دهیم. در واقع با توزیع چادر بین 30خانوار در حال حاضر مشکل اسکان وجود ندارد.

همچنین حدود 450میلیون تومان کمک‌های اولیه به این روستا تزریق شد و اکنون به لحاظ اسکان و تغذیه مشکل خاصی نیست.» به‌گفته کاظمی، 31میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت در 7روستای سیل‌زده است. فرماندار ماکو یادآور شد: «یک پل یک دهنه با 6متر عرض از بین رفته و همچنین به ابنیه‌ و راه‌ها خسارت وارد شده است. تاسیسات آب و برق به حالت اولیه بازگشته و علوفه دامی نیز بین دامداران توزیع شده است. خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم. خسارت دامی هم نداشتیم و فقط اصطبل‌ و علوفه دام‌ها از بین رفته است. به همین دلیل، اقداماتی صورت گرفته تا دام‌ها بدون علوفه نمانند.» ‌



احتمال جابه‌جایی روستا


خسارت در روستای سوریک به‌قدری است که احتمال دارد مکان دیگری را برای سکونت اهالی این روستا درنظر بگیرند. رئیس ستاد بحران ماکو با تأیید این خبر گفت: «با توجه به اینکه حفره‌هایی در روستای سوریک ایجاد شده، ممکن است زمین روستا سست شده باشد. برای همین، در روزهای پیش‌رو باید کارشناسان نظر دهند که آیا روستای سوریک جای سکونت هست یا نه. اگر جای سکونت نباشد، باید مکان دیگری را برای سکونت پیش‌بینی کنیم. البته باید با نظر کارشناسان برآورد و جانمایی صورت بگیرد.»


کاظمی عنوان کرد: «علاوه‌بر هلال‌احمر، استانداری، فرمانداری و شهرداری، خیران منطقه نیز عملیات کمک‌رسانی را انجام می‌دهند. آنها مکان موقتی را تعبیه کرده‌اند و با تهیه غذا، آن را بین اهالی روستای سوریک توزیع می‌کنند.»رئیس ستاد بحران شهرستان ماکو اضافه کرد: «نیازهای اساسی اولیه از سوی هلال‌احمر اعم از چادر، پتو، موکت، والور، کلمن و بسته‌های غذایی اضطراری در بین روستاییان پخش شده و برای ۱۲۵نفر نیز اسکان صورت گرفته است.»



مرگ یک چوپان


وقوع سیل در روزهای اخیر به غیراز آذربایجان‌غربی به برخی از مناطق استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان نیز خسارت وارد کرده است. سیلاب در روستای قره‌چریان زنجان جان یک نوجوان 12ساله را گرفت. به‌گفته داریوش تقی‌لو، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان، وقوع سیل سبب غرق شدن این فرد شده و اعزام نیروهای اورژانس به محل حادثه بی‌نتیجه مانده است.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران زنجان اعلام کرد نوجوان فوت‌شده در حال چوپانی بوده که به همراه 100گوسفند گرفتار سیلاب شده‌ است. عباس بابایی به ایرنا گفت: «سیلاب حاصل از تگرگ روستای قره‌چریان بیش از ۱۰۰گوسفند را تلف کرد.»سیلاب در منطقه ارسباران آذربایجان‌شرقی نیز به ۳۱روستا در اهر، ۲۰روستای ورزقان و ۱۰روستای خداآفرین خسارت وارد کرد و سبب مصدومیت 40نفر شد.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha