رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور پیروی از سبک غلط زندگی، کم تحرکی و استفاده روزافزون از تنقلات و غذاهای آماده پرکالری را از عوامل مهم افزایش شیوع کبد چرب ذکر کرد و گفت: شمار افراد چاق در ایران طی ۴ دهه گذشته ۵.۵ برابر رشد داشته است.

افزایش کبد چرب در سایه چاقی و کم‌تحرکی/تعداد افراد چاق در ایران ۵.۵ برابر شده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محمد رئیس زاده روز سه شنبه در نهمین کنگره بین المللی هپاتیت در مرکز همایش های رازی با هشدار به افزایش ابتلای افراد به بیماری‌های کبدی، گفت: بیماری‌های کبد بحث بسیار مهمی در کشور است و از آنها به عنوان یک سونامی در حال وقوع نام برده می‌شود.

وی ادامه داد: در یکی دو دهه اخیر تعداد افراد چاق در کشور پنج و نیم برابر شده، مصرف کالری در چند دهه اخیر از متوسط ۲ هزار کالری در روز به سه هزار کالری افزایش یافته است، این موضوع ارتباط بسیار نزدیکی با بیماری های متابولیک کبدی دارد و توجه کافی به این قضیه نشده است.

وی تصریح کرد: باید سیاستگذاری درستی برای کنترل این عوامل خطر (بحث چاقی و مشکلات متابولیک کبدی ) داشته باشیم که بزرگترین قدم مدیریت سبک زندگی، تحرک و ورزش روزانه و مدیریت چربی و نمک است که در کشور ما هنوز راهبرد مشخصی برای کنترل این موارد وجود ندارد.

رئیس زاده اظهار داشت: بحث کبد چرب موضوع بسیار مهمی است که مغفول واقع شده، این مشکل اپیدمی ترسناکی است که در حال وقوع بوده و مثل سایر بیماری های غیر واگیردار که نشانه هایی داریم که در حال کنترل هستند قابل کنترل نیست و رو به ازدیاد است.

وی تاکید کرد: جامعه بشری به طور ادواری دچار یکسری اپیدمی ها مثل کرونا می شود و اگر سندرم متابولیک کبدی کنترل نشود در مواجهه با این اپیدمی ها جامعه بسیار آسیب پذیر خواهد بود. یعنی وقتی فرد دچار بیماری متابولیک است در مواجهه با اپیدمی آسیب پذیرتر است و ریسک ابتلای شدید و کشندگی بیماری بالاتر می رود.

به گفته رئیس زاده، برای مبارزه با اپیدمی های پیش رو اهمیت زیادی دارد که این مشکل کنترل شود و امیدوارم این کنگره بتواند موضوع را به خوبی و به زبان علمی روشن ارائه و توجه سیاستگذاران کشور در عرصه کلان را جلب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha