چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸

پدرم 65 و مادرم 62 ساله هستند. 4 فرزند هستیم که همه ازدواج کردیم. آن‌ها چند ماهی است که تصمیم به طلاق گرفتند. هر دو هم اشتباهاتی داشتند و هر دو در به وجود آمدن این شرایط مقصر هستند. تصور می‌کنم ادامه زندگی با این شرایط برای‌شان سخت باشد. نمی‌دانم ترغیب‌شان کنم به طلاق یا منصرف‌شان کنم؟

نمی‌دانم والدینم را به طلاق ترغیب کنم یا نه!

به گزارش سلامت نیوز، فریبا البرز_ کارشناس‌ارشد مشاوره‌خانواده در پاسخ به این سوال خواننده روزنامه خراسان نوشت: مخاطب گرامی، امروزه شاهد جدایی و طلاق زوج هایی هستیم که سال‌هاست از ازدواج‌شان گذشته و فرزندان بزرگی دارند و حتی صاحب نوه هم هستند. طلاق در این سن و سال، امری است که در گذشته اتفاق نمی‌افتاد یا حداقل بسیار کم بود. مسئله این است که همه چیز تغییر کرده حتی دیدگاه و سبک زندگی افراد. با این حال، چند نکته را با شما در ادامه مطرح خواهم کرد.


دلیل درخواست این طلاق باید واکاوی شود


گفته‌اید هر دو یعنی پدر و مادرتان اشتباهاتی داشتند و هر دو در به وجود آمدن این شرایط مقصر هستند. واقعیت این است که این تصمیمی نیست که آن‌ها از چند ماه پیش گرفته باشند بلکه احتمالا سال‌هاست خوب و خوش زندگی نمی‌کردند. این زوج مدت‌هاست با هم مشکل داشتند منتها بنا به دلایلی کنار هم مانده بودند که یک دلیل می‌تواند نامناسب بودن امر طلاق در زمان گذشته باشد. دلیل دیگر وجود فرزندان بوده و حس این که به خاطر بچه‌ها باید ماند و ادامه داد. دلیل دیگر بحران میان سالی و احساس هدررفتن عمر و این‌که در این ازدواج اشتباه گیر کردم و ...، می تواند باشد. آن‌ها حالا با گذشت سال‌ها زندگی مشترک و بعد از ازدواج فرزندان، دچار سندروم آشیانه خالی هم شدند و اختلافات گذشته دوباره بیشتر نمایان می‌شود. مضاف بر این‌که اگر قبلا به خاطر وجود بچه‌ها یکدیگر را تحمل می‌کردند حالا دیگر دلیلی برای این اجبار نیست. گاهی هم یک ازدواج از ابتدا اشتباه بوده که اگر برای حل مشکلات از متخصص این امر کمکی گرفته نشده باشد منجر به جدایی یا کشمکش تا پایان عمر خواهد شد. بنابراین در قدم اول، باید دلایل این درخواست طلاق و موضوعات دیگری که روی آن تاثیرگذار بوده، بررسی شود.

قرار نیست شما ترغیب یا منصرف‌شان کنید


والدین شما سال‌هاست که به این بن‌بست رسیده‌اند. قرار نیست شما ترغیب یا منصرف‌شان کنید. گرچه قابل درک است که فرزندان از طلاق والدین کهن سال خود بنابر دلایل گوناگون ناراحت باشند اما بهتر است تصمیم‌گیری را در نهایت به عهده خودشان بگذارید.


بی طرفانه شنونده صحبت‌هایشان باشید


شما می‌توانید بی‌طرفانه شنونده صحبت‌هایشان باشید و در آخر این را باور داشته باشید که شما فقط بخشی از مشکلات چندین ساله آن‌ها را می دانید. مسائل بسیار متعددی هست که فقط خود زوجین می‌دانند و شما به عنوان فرزند این خانواده واقعا نمی‌دانید. با این حال و در تمام این مدت، احترام آن‌ها را حفظ کرده، جانبداری هیچ‌کدام از والدین را نکنید و در نهایت به آن‌ها پیشنهاد کمک گرفتن از مشاور پیش از طلاق را بدهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha