چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 360764

عامل ژنتیک به میزان ۲۵ درصد در کاهش ابتلا به افسردگی تاثیر دارد، ولی سبک زندگی سالم بیشترین اثر را در ابتلا به افسردگی دارد.

هفت کار ساده برای اینکه گرفتار افسردگی نشوید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات آنلاین به نقل از هلس‌لاین، استفاده از سبک زندگی سالم به طور قابل توجهی خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. طی مطالعات مشترک محققان دانشگاه کمبریج و فودان که اخیرا در مجله نیچر منتشر شده است، معلوم شده بیشترین عامل جلوگیری از افسردگی سبک زندگی سالم است.

در حالی که مطالعات قبلی به طور کلی فقط بر روی عوامل خاص سبک زندگی متمرکز شده، برای مثال رابطه بین خواب ضعیف و افسردگی. با این حال تحقیق جدید به ترکیبی از آن‌ها و همچنین اثرات آن‌ها بر ساختار مغز و نشانگرهای زیستی می‌پردازد.

هفت عاملی که محققان برای جلوگیری افسردگی به آن اشاره دارند، عبارت است از: ترک سیگار، رژیم غذایی مناسب، نظم و ترتیب روزانه، خواب سالم، تحرک و تمرینات بدنی، ارتباطات اجتماعی، عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی.

دکتر باربارا ساهاکیان، استاد عصب روانشناسی بالینی در گروه روانپزشکی دانشگاه کمبریج و سرپرست این مطالعه جدید می‌گوید: تغییر رفتار و ایجاد یک سبک زندگی سالم کاری است که می‌توانیم برای خودمان انجام دهیم تا خطر افسردگی را کاهش دهیم.

او و تیم تحقیقاتی از بانک زیست شناسی بریتانیا، یک پایگاه داده تحقیقات پزشکی که حاوی اطلاعات ناشناس سلامتی و شیوه زندگی در مورد شرکت کنندگان است، استفاده کردند.
آن‌ها داده‌های ۲۸۷۲۸۲ شرکت کننده را برای تحقیق خود مورد بررسی قرار دادند که از این تعداد تقریباً ۱۳ هزار نفر افسردگی داشتند.

از بین هفت عامل سبک زندگی مشاهده شده، خواب سالم بیشترین تاثیر را بر خطر افسردگی داشته است. بعد از آن عدم مصرف سیگار و الکل دارای رتبه‌های بعدی بودند.

طبق یافته این محققان معلوم شده است که عامل ژنتیک به میزان ۲۵ درصد در کاهش ابتلا به افسردگی تاثیر دارد، ولی سبک زندگی سالم بیشترین اثر را داشت؛ به عبارتی عامل محیط در اینجا مهمتر از ژنتیک عمل کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha