رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، پیرامون آسیب های اسکلتی عضلانی که سلامت دانش آموزان را تهدید می‌کند، توضیحاتی داد.

افزایش ۳۰ درصدی اختلالات اسکلتی عضلانی دانش آموزان بعد از کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، احمد مؤذن زاده، روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ در نشست خبری سی و چهارمین کنگره سالیانه انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، گفت: در حال حاضر ۸ درصد جمعیت کشور ما سالمند است و باید بدانیم در ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد خواهد رسید.

وی افزود: متأسفانه رشد سالمندی در کشور ما از متوسط جهانی بالاتر است و باید برای سلامت این قشر، برنامه داشته باشیم.

مؤذن زاده ادامه داد: بیماری‌های اسکلتی عضلانی، از جمله مشکلات سالمندی است که می‌بایست به فکر باشیم.

وی افزود: پاندمی کرونا باعث شد میزان بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در جامعه جوان و نوجوان ما ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: الان هم عوارض اختلالات حرکتی را شاهد هستیم که منتج به سایر بیماری‌ها خواهد شد. بنابراین، باید یک سبک زندگی سالم را داشته باشیم.

وی افزود: فیزیوتراپی، پاسخ به اختلالات حرکتی است و آموزش‌ها باید از زمان کودکی آغاز شود که دچار این اختلالات نشوند.

مؤذن زاده ادامه داد: استفاده از تلفن همراه و لب تاب به شدت در حال افزایش است که متأسفانه با عارضه‌های مخرب مثل مشکلات دیسکی خواهد کرد.

وی افزود: مشکلات در ناحیه مُهره‌های گردنی بر اثر استفاده طولانی مدت از تلفن همراه، رو به افزایش است که باید در این زمینه به ارائه برنامه‌های آموزشی برای جامعه بپردازیم.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران تاکید کرد: خم نگه داشتن گردن در دراز مدت، فرد را مستعد دیسک گردن می‌کند. بنابراین، باید آموزش‌ها را از کودکی آغاز کنیم.

وی افزود: کرونا تمام شده اما عوارض آن همچنان ادامه دارد که باید به فکر باشیم.

در ادامه، بهروز عطارباشی مقدم دبیر علمی کنگره و قائم مقام بُرد فیزیوتراپی ایران، گفت: کنگره امسال با شعار دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی برگزار خواهد شد.

دانشیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: محورهای کنگره، شامل اختلالات عضلانی اسکلتی، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های سالمندان و…، خواهد بود.

وی ادامه داد: زندگی ماشینی و کم تحرکی و به دنبال آن، پاندمی کرونا؛ باعث تشدید اختلالات حرکتی شده است.

عطارباشی مقدم گفت: وقتی صحبت از اختلالات اسکلتی عضلانی می‌شود، همه سیستم بدن را شامل می‌شود، زیرا فرد در دراز مدت دچار سایر عارضه‌ها خواهد شد.

وی افزود: مهم‌ترین کار فیزیوتراپیست، برگرداندن حرکت به بیمار است.

دبیر علمی کنگره ادامه داد: بنابراین، یکی از مهم‌ترین محورهای کنگره امسال، اختلالات حرکتی است و امیدواریم خروجی کنگره به ارتقای سطح دانش و تجربیات همکاران بیافزاید.

وی با اشاره به مشکلات حرکتی دانش آموزان، افزود: متأسفانه در سنجش نوآموزان، خلأ فیزیوتراپیست در بررسی سلامت دانش آموزان مشاهده می‌شود.

عطارباشی مقدم گفت: بعد از پاندمی کرونا، ۳۰ درصد به آمار اختلالات اسکلتی عضلانی دانش آموزان اضافه شده است.

وی با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی، افزود: ۸۰ درصد مشکلات سالمندان، اختلالات حرکتی است که باید برای این قبیل موضوعات برنامه داشته باشیم.

پرهام پارسانژاد نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران نیز گفت: سی و چهارمین کنگره سالیانه انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، از ۱۰ تا ۱۲ آبان ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

وی افزود: حدود ۱۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی، فیزیوتراپی، توانبخشی و ورزشی حضور دارند.

پارسانژاد گفت: متأسفانه جای خالی آموزش نکات اسکلتی عضلانی برای دانش آموزان خالی است، در حالی که شاهد افزایش آسیب‌هایی از این جنس هستیم.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های صنفی جامعه فیزیوتراپی ایران، افزود: دردناک است که بدانیم هزینه ایاب و ذهاب بیمار برای آمدن به کلینیک فیزیوتراپی، بیشتر از تعرفه خدمات فیزیوتراپی است.

پارسانژاد گفت: ما از بیمه‌ها ناامید هستیم و بیشتر به فکر یک تعرفه معقول هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha