شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 360854

از زوال عقل تا کمردرد، کاهش متابولیسم و لطمه جدی به سلامت قلب، نشستن زیاد می‌تواند بلاهای زیادی بر سر ما بیاورد  نشستن زیاد و تحرک کم می‌تواند چند پیامد جدی برای سلامت ما داشته باشد. محققان آمریکایی هفته گذشته هشدار دادند که 10 ساعت نشستن در روز چه در محل کار یا هنگام تماشای تلویزیون به سرعت خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.

دردسرهای نشستن زیاد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که 10 ساعت در روز بی‌تحرک بودند 8 درصد بیشتر از کسانی بود که ۹ ساعت در روز می‌نشستند و کسانی که ۱۲ ساعت در روز می‌نشستند ۶۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار داشتند. بدن ما برای حرکت طراحی شده است، اما زمان‌هایی که تمایل داریم بدن خود را فراموش کنیم چه در حال کار، چه در حال تماشای تلویزیون و چه در حال کار با گوشی تلفن همراه‌مان معمولا زمانی است که نشسته‌ایم، اما دردسرهای زیاد نشستن محدود به زوال عقل نیست. با ما باشید تا بلاهایی را که نشستن زیاد بر سر ما می‌آورد،مرور کنیم:



کمردرد

کمردرد باعث از دست رفتن 12 میلیون روز کاری در سال می‌شود که یکی از دلایل اصلی ایجاد آن نشستن زیاد است. به شما توصیه می‌شود تا جایی که می‌توانید بلند شوید و حرکت کنید تا تناسب اندام و سلامتی تان را حفظ کنید. نشستن زیاد باعث از دست دادن ارتفاع ستون فقرات می‌شود و دلیل آن صرفا فشرده‌سازی است که مایع را از دیسک‌های تان خارج می ‌کند.


کاهش متابولیسم بدن


همچنین، تصور می‌شود نشستن طولانی مدت متابولیسم را کاهش می‌دهد که بر توانایی بدن برای تنظیم قند خون و فشار خون و تجزیه چربی تاثیر می‌گذارد. بدن ما زمانی سالم‌تر است که مایعات را در رگ‌ها، سیستم لنفاوی، مفاصل، ماهیچه‌ها، اندام‌ها و دیسک‌ های ستون فقرات خود جریان دهد. این عملکرد با رساندن مواد مغذی و حذف مواد زاید ما را سالم نگه می‌دارد. خون مایع است و توسط قلب پمپاژ می‌شود، اما مایعات دیگر توسط ماهیچه‌هایی کار می‌کنند. مطالعه‌ای در دانشگاه گلاسکو نشان داد 30 دقیقه ورزش در روز برای جبران خطرات سلامتی ناشی از ساعت‌ها نشستن کافی نیست.


سرطان


تحقیقات نشان می‌دهد مهار نشستن طولانی مدت می‌تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان‌های ریه، رحم و روده را کاهش دهد. نتیجه مطالعه صورت گرفته در استرالیا که در آن داده‌های 130 هزار زن بررسی شد،نشان داد میزان ابتلا به سرطان سینه در افرادی که ورزش می‌کردند، کمتر است.


سلامت قلب


مطالعات مختلف نشان داده‌اند که نشستن طولانی مدت برای قلب مضر است. محققان استرالیایی دریافتند که هر ساعت نشستن به تماشای تلویزیون خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را تا 18 درصد افزایش می‌دهد. دانشگاه لستر در بریتانیا نتایج 18 مطالعه را با هم ترکیب کرد و دریافت که خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که برای طولانی‌ترین مدت کم تحرک بودند 2.5 برابر بیش از افرادی بود که کمترین زمان را کم تحرک بودند. نتایج حتی با در نظر گرفتن این که آیا یک فرد ورزش کرده است یا خیر هم صدق می‌کرد.


دیابت


همان بررسی دانشگاهی نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد کم تحرک دو برابر بیش از دیگران است. مطالعه قبلی توسط همان تیم نشان داد که این ارتباط در زنان قوی‌تر است. محققان این نظریه را مطرح کردند که زنان ممکن است در هنگام نشستن بیشتر میان وعده بخورند در حالی‌که مردان ممکن است در معرض خطر کمتری قرار گیرند زیرا آنان به سادگی تمایل دارند در هنگام برخاستن و چرخیدن بیشتر حرکت کنند.


سلامت روان


علایم افسردگی، اضطراب و تنهایی با کمبود فعالیت مرتبط است که ممکن است شامل نشستن در تمام روز باشد. محققان دانشگاه کالج لندن فعالیت نوجوانان را ردیابی کردند. آنان دریافتند میزان زمان صرف شده بی تحرک بودن با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد و از میانگین 7 ساعت و 10 دقیقه برای نوجوانان 12 ساله به 8 ساعت و 43 دقیقه در نوجوانان 16 ساله می‌رسد. افرادی که در سنین 12 تا 16 سالگی به طور مداوم زمان بی تحرکی داشتند تا سن 18 سالگی 28.2 درصد نمره افسردگی بالاتری از خود نشان دادند.


مرگ زودهنگام


با درنظر گرفتن همه چیز آیا جای تعجب دارد که ساعات نشستن مکرر و طولانی مدت با مرگ زودهنگام مرتبط باشد؟برای مثال، نتیجه یک مطالعه انجام شده در استرالیا که افراد بالای 45 سال را بررسی کرده بود، نشان داد احتمال مرگ در سه سال آینده در افرادی که بیش از 11 ساعت در روز می نشینند در مقایسه با افرادی که کمتر از 4 ساعت در روز می نشینند،افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha