معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت مقوله سالمندی سالم، در عین حال از اجرای طرح بسیج ملی کنترل قند و فشارخون سنین بالای ۲۰ سال طی روزهای آتی خبر داد.

اجرای بسیج ملی کنترل قند و فشارخون سنین بالای ۲۰ سال؛ بزودی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری روز جهانی قلب و هفته ملی سالمندی، گفت: با افزایش امید به زندگی و گذر از بیماری‌های واگیر به غیرواگیر، شاهد افزایش طول عمر افراد هستیم. باید سالمندی را به عنوان یک موضوع مهم بدانیم و سن سالمندی ‌و فعالیت در زمان سالمندی باید با سلامت کامل باشد. روز به روز افراد سالمند در حال بیشتر شدن هستند و در حال حاضر ۲۵ درصد جمعیت را شامل می‌شوند.

وی افزود: جمعیت از نظر نیروی کار جوان دچار مشکل است؛ چون عملکرد گذشته خوب نبوده و از طرفی در سالمندی هم طول عمر افزایش یافته است. سالمند باید فعال باشد و این دید که وابسته به ویلچر باشد، درست نیست. باید از کودکی و نوجوانی بر این امر کار شود؛ به عنوان مثال تغذیه با شیر مادر در دوران نوزادی، احتمال ابتلا به پوکی استخوان در زمان سالمندی را کاهش می‌دهد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از طرح‌های ما بحث رسیدگی به سالمندان است و در مراکزمان همانگونه که نوزادان بررسی می‌شوند، باید سالمندان هم بررسی شوند و به خانواده هم آموزش نگهداری بدهیم. اگر سالمند در خانه داشته باشیم، باید فرد آموزش دیده و آشنا به امور سالمندی از وی نگهداری کند و این فرد باید ویژگی‌های لازم را داشته باشد. در این زمینه می‌خواهیم تا طرح آموزشی دو ساله کاردانی سالمندیاری داشته باشیم، آنهم نه صرفا به این صورت که دانشجو در دانشگاه بنشیند بلکه باید چیزی بین سیستم بهورزی و آموزش آکادمیک را دنبال کنیم؛ یعنی کارهای نظری و عملی کنار هم باشد. دو سال دوره بهورزی عمدتا در خانه بهداشت با کارهای عملی است و باید دنبال پوشش بیمه‌ای این خدمات باشیم و این طرح باید بررسی شود.

فرشیدی در بخش پیگری از سخنان خود، تاکید کرد: بسیج ملی کنترل قند و فشارخون تمام افراد بالای ۲۰ سال طی روزهای آتی در کل کشور اجرایی خواهد شد که جزییات آن متعاقبا اعلام می‌شود. باید بیماریابی به دقت انجام شود و به شکل مداوم هم این افراد را بررسی و رصد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha