بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند؛ بیماری که بر قابلیت شناختی مغز از جمله حافظه، افکار و توانایی انجام دادن کارهای روزانه تاثیر می‌گذارد.

پیشگیری از زوال عقل با مکمل یا اصلاح سبک‌زندگی؟

به گزارش سلامت نوز به نقل از روزنامه خراسان، به همین دلیل بسیاری از مردم به منظور پیشگیری از زوال عقل و ارتقای سلامتی به مصرف مکمل‌های ویتامین روی می‌آورند. به گزارش «وری‌ول هلت»، این در حالی است که نشان‌های تجاری تولیدکننده مکمل‌ نباید ادعا کنند محصولاتشان برای موارد خاص سلامتی یا بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آلزایمر خاصیت درمانی دارند. مکمل‌های ویتامین به‌تنهایی در درمان بیماری‌ها تاثیری ندارند؛ از طرفی شواهد بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این رژیم غذایی سالم و سبک زندگی درست است که در پیشگیری از بیماری‌ها اهمیت اساسی دارد.


مواد غذایی موثر برای مغز


با توجه به تحقیقات درباره سلامتی مغز، برخی غذاها و مواد مغذی برای مغز بهتر از بقیه‌اند. مثلا کمبود ویتامین ب۱۲ اختلال‌های شناختی یا حتی زوال عقل را به دنبال دارد. علاوه بر این، برخی مطالعات حاکی از آن است که کمبود آهن هم با مشکلات شناختی مرتبط است. مواد مغذی حاوی خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و پروبیوتیکی هم بر سلامت مغز تاثیر مثبت دارد.

گفته می‌شود رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر میوه‌ها، سبزیجات و روغن زیتون تمرکز دارد، نیز برای سلامتی مغز مفید است.از مواد مغذی توصیه‌شده برای سلامت مغز می‌توان به اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین ب۱۲ و دیگر ویتامین‌های گروه ب، کولین، ویتامین ای و سایر ریزمغذی‌ها اشاره کرد.


مکمل‌ها چه نقشی دارند؟


از این‌که مکمل‌های ویتامینی حاوی این موارد به‌تنهایی سلامتی مغز را بهبود بخشند، شواهد بسیار ضعیفی در دست است. به طور مثال امگا ۳ موجود در رژیم غذایی برای سلامت مغز ضروری است، اما برای این‌که مطمئن شویم آیا مکمل‌ها بهترین انتخاب برای افزایش مصرف این مواد مغذی مهم‌اند یا خیر، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

استفاده از مکمل‌های مولتی‌ویتامین برای افراد مسن با مشکلات حافظه هم مفید است. ویتامین ای هم یک ماده مغذی مهم است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. درباره نقش احتمالی این ویتامین بر سلامت مغز تحقیق شده، اما نتایج متناقض بوده است و هنوز درباره تاثیر آن بر آلزایمر یا زوال عقل اتفاق نظری وجود ندارد. از دیگر موارد، ویتامین دی است. کمبود ویتامین دی با بیماری آلزایمر در ارتباط است، اما از تاثیر مکمل ویتامین دی بر بیماری آلزایمر شواهدی در دست نیست.


راه‌های دیگر برای حفظ سلامت مغز


انجمن آلزایمر برای حفظ سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل این موارد را توصیه می‌کند: انجام دادن فعالیت بدنی، رعایت رژیم غذایی متعادل شامل میوه و سبزیجات، خواندن کتاب یا شرکت در کلاس‌های آموزشی، ترک سیگار، مراقبت از سلامتی، خواب کافی و مفید، مراقبت از سلامت روان، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، به چالش کشیدن مغز با پازل یا هر چیزی که ذهن را فعالانه درگیر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha