پوکی استخوان بیمار ی خطرناکی است که پیامدهای جدی برای سلامتی ما دارد و پیشگیری از آن باید از کودکی و نوجوانی، زمانی که دارای اوج توده استخوانی‌اند، آغاز شود.

چه زمانی آزمایش سنجش تراکم استخوان بدهیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، سلامتی استخوان‌ها یک مسئله جدی است و افراد بسیاری در جهان پوکی استخوان دارند. ضعیف شدن استخوان‌ها به شکستگی‌های ناگهانی منجر می‌شود و حتی می‌تواند به مرگ مبتلایان ختم شود. بنا به گزارش واشنگتن‌پست، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افرادی که دچار شکستگی لگن شده‌اند، در عرض یک سال فوت می‌کنند.

این امر به دلیل کاهش تحرک و عفونت‌های احتمالی رخ می‌دهد. با وجود این، کارشناسان می‌گویند پوکی استخوان که عامل اصلی این مشکل است، کمتر تشخیص داده می‌شود، درمان‌نشده می‌ماند و آن چنان که باید به آن توجه نمی‌شود. حتی جوانان فکر می‌کنند این بیماری مختص سالمندان است و سراغ آن‌ها نمی‌آید. برای همین در این مطلب به نقل از «ایندیپندنت» سراغ پوکی استخوان رفتیم.

آزمایش تراکم استخوان برای زنان 65 سال به بالا

در عرض شش ماه پس از شکستگی ناشی از پوکی استخوان، خطر شکستن مجدد بیشتر است. دلورس شوبک، متخصص غدد درون‌ریز و محقق در سانفرانسیسکو، می‌گوید: «زمانی که به دیدن پزشک‌تان می‌روید، ممکن است ۱۵ دقیقه وقت داشته باشید که طی آن فشار خون، وزن و کلسترول را بررسی می‌کنند و سپس احتمالا درباره مشکلتان صحبت می‌کنید.

به این ترتیب پوکی استخوان در انتهای فهرست قرار دارد و اغلب بررسی نمی‌شود، حتی درباره زنان مسن‌تر.» برای همین توصیه می‌شود که زنان ۶۵ سال و بالاتر برای آزمایش تراکم استخوان برنامه‌ریزی کنند. زنان ۶۴ ساله و جوان‌تر که یائسه شده‌اند هم باید از پزشک بپرسند که آیا به این آزمایش نیاز دارند یا خیر. به‌ویژه اگر در معرض عوامل خطر بالینی از جمله سیگار کشیدن و مصرف پردنیزون یا سایر داروهای گلوکوکورتیکوئیدی قرار دارند.

زنان 4 برابر بیشتر مبتلا می‌شوند

پوکی استخوان در افراد مسن شایع‌تر است. به دلایلی که عمدتا هورمونی‌اند، تعداد زنان مبتلا به پوکی استخوان چهار برابر مردان است. زنان طی هفت سال پس از یائسگی‌ یعنی زمانی که سطح استروژن محافظ استخوان کاهش می‌یابد؛ تا ۲۰ درصد از تراکم استخوان‌شان را از دست می‌دهند. بیش از ۷۰ درصد از شکستگی‌های مربوط به پوکی استخوان در زنان گزارش شده است.

به گفته کارشناسان، پیشگیری از پوکی استخوان باید سال‌ها قبل از بروز چنین مشکلاتی آغاز شود. سلامتی استخوان باید از کودکی و نوجوانی، زمانی که دارای اوج توده استخوانی‌اند، مورد توجه باشد. این توجه مصرف کلسیم کافی‌ یعنی هزار و ۲۰۰ میلی‌گرم در دو یا سه دوز در طول روز برای زنان بالای ۵۰ سال و تا هزار واحد ویتامین دی در رژیم غذایی یا مکمل‌ها را شامل می‌شود.

راه حل چیست؟

دلورس شوبک می‌گوید: «در جمعیت مسن‌تر، به‌ویژه افراد ضعیفی که دچار شکستگی لگن می‌شوند، باید مطمئن شویم که پروتئین کافی دریافت می‌کنند. خوشبختانه پوکی استخوان حتی در سنین بالا هم با تغییر سبک زندگی و طیف وسیعی از داروها قابل‌درمان است.» انجام دادن ورزش‌هایی که بدن را به مقابله با گرانش وادار می‌کند، برای تقویت استخوان‌ها مناسب است.

فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی و بالارفتن از پله‌ها توصیه می‌شود. ورزش‌هایی با شدت بیشتر هم بسیار مناسب است. فعالیت‌های تقویت‌کننده ماهیچه‌ها مانند بلند کردن وزنه و تمرین‌های تعادلی از جمله تای‌چی و یوگا خطر شکستگی ناشی از سقوط را کاهش می‌دهد. برخی از پزشکان هم برای جایگزینی کاهش استروژن، تقویت استخوان‌ها و کاهش شکستگی در زنان جوان یائسه، هورمون‌درمانی را تجویز می‌کنند. البته نکته منفی افزایش خطر سکته مغزی و حملات قلبی برای زنان ۶۰ ساله یا بالاتر یا ۱۰ سال پس از یائسگی است.

عوامل خطر را بشناسید

سن عامل خطر مهم برای استخوان‌های ضعیف است. استخوان‌ها نه‌تنها پس از یائسگی شکننده‌تر می‌شوند بلکه به دلیل ضعیف‌تر شدن ماهیچه‌ها و مصرف داروهایی که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، احتمال افتادن نیز بیشتر است. سایر عوامل خطر در زنان و مردان عبارت‌اند از مصرف سیگار و الکل و داشتن سابقه خانوادگی پوکی استخوان. بیماری‌هایی مانند ایدز هم به از دست دادن نسبتا سریع توده استخوان کمک می‌کند. کم‌وزن بودن یا مصرف داروهای استروئیدی، افتادن و شکستگی‌های پیشین هم از دیگر عوامل موثر در این بیماری‌اند.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha