سازمان بیمه سلامت نزدیک به ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و بهره‌مندی ۱۲ میلیون ایرانی از بیمه سلامت به صورت رایگان از مهمترین تحولاتی است که در دولت سیزدهم برای نخستین بار رقم خورد تا دغدغه پرداخت هزینه‌های هنگفت درمانی توسط پنج دهک جامعه برای همیشه برطرف شود.

۴۵ میلیون ایرانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت/۱۴ خدمت رایگان دندانپزشکی به مادران باردار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا - آمارهای سازمان بیمه سلامت ایران نشان می‌دهد از سال گذشته تاکنون در دولت سیزدهم ۱۲ میلیون ایرانی در پنج دهک در صندوق‌های مختلف به صورت رایگان زیر چتر حمایت بیمه سلامت قرار گرفتند.

با توجه به بند «د» تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، سازمان بیمه سلامت باید نسبت به پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه اقدام کند و با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افراد فاقد بیمه دهک‌های اول تا پنجم که هیچ گونه پوشش بیمه‌ای نداشتند بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش بیمه سلامت ایران قرار گیرند.

بر اساس اعلام سازمان بیمه سلامت ایران، هیچ محدودیتی برای تحت پوشش بیمه قراردادن افراد فاقد بیمه وجود ندارد و افراد فاقد بیمه می‌توانند با مراجعه به سامانه سازمان بیمه سلامت ایران به نشانی www.bimehsalamatiranian.ir یا دفاتر پیشخوان نسبت به ثبت نام و درخواست خود برای بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای اقدام کنند.

هفته بیمه سلامت با شعار «بیمه سلامت همگانی؛ گامی به سوی تحقق عدالت اجتماعی» از ۲۹ مهر آغاز شده و هر یک از روزهای این هفته با عناوین ویژه نامگذاری شده است. روز شنبه ۲۹ مهر به عنوان روز «آموزش، پیشگیری و سلامت خانواده»، یکشنبه ۳۰ مهر روز «سازمان هوشمند و خدمات الکترونیک سلامت»، دوشنبه اول آبان روز «حمایت از بیماران خاص، صعب العلاج و نادر، مشارکت های اجتماعی و خیرین سلامت»، سه‌شنبه دوم آبان روز «پوشش همگانی، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و حفاظت مالی از بیمه شدگان»، چهارشنبه سوم آبان روز «ارتقای خدمات، خرید راهبردی و نظارت بر خدمات مطلوب سلامت»، پنجشنبه چهارم آبان روز «اطلاع رسانی، توانمندسازی، مشتری مداری و جهاد تبیین» و جمعه پنجم آبان روز «حمایت از درمان زوجین نابارور و جوانی جمعیت» نامگذاری شده است و در این روزها گزارشی از روند عملکرد دولت مردمی در پوشش حمایتی بیمه سلامت به تفکیک حوزه‌های مختلف ارائه خواهد شد.

بر اساس اظهارات محمد مهدی ناصحی مدیرعامل بیمه سلامت ایران، حق بیمه سلامت برای هر فرد یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است که برای سه دهک اول جامعه رایگان و برای دهک‌های چهار تا ۱۰ نیز به ترتیب از ۱۰ تا ۸۰ درصد پرداختی از سوی آنها انجام می‌شود و مابقی را این سازمان بیمه سلامت ایران تحت پوشش قرار داده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای درمان ناباروری هزینه شده است، افزود: با توجه به اینکه سازمان بیمه سلامت ۹۰ درصد تعرفه خدمات برای درمان ناباروری در بخش بستری و ۸۰ درصد تعرفه در بخش سرپایی را در مراکز درمانی دولتی پرداخت می‌کند و حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار زوج نابارور داریم لازم است بودجه درمان آنها به ۲۰ همت افزایش یابد.


۴۰۰ هزار بیمار ام اس دارو درب منزل تحویل می گیرند

رئیس سازمان بیمه سلامت با اشاره به اجرای طرح دارو رسان، گفت: در این طرح ۴۰۰ هزار بیمار مبتلا به ام اس داروهای خود را با هزینه‌ای که سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌کند، به صورت رایگان درب منزل تحویل می‌گیرند و با توجه به رضایتمندی و موفقیت‌آمیز بودن دارو رسان، قرار است این طرح برای سایر بیماران خاص و صعب العلاج در استان‌های دیگر نیز گسترش یابد.

ناصحی افزود: البته سعی داریم در این طرح داروخانه‌هایی در اولویت قرار بگیرند که به بیمار نزدیکتر باشند و استان‌های بزرگ نیز در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

ناصحی تصریح کرد: در زمینه مطالبات مراکز درمانی و داروخان‌ ها نیز هیچ بدهی از سال گذشته نداریم و امسال نیز سهم بیمه‌ای داروخانه‌ها پرداخت شده و تا پایان هفته نیز دو ماه تسویه حساب بدهی دانشگاه‌ها و مراکز درمانی دولتی انجام می‌شود.

ارائه ۱۴ خدمت دندانپزشکی رایگان برای مادران باردار و فرزندان آنها

رئیس سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه ۱۴ خدمت دندانپزشکی تحت پوشش بیمه سلامت است، ادامه داد: این ۱۴ خدمت در مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی برای مادران باردار و فرزندان آنها رایگان بوده و هزینه ۱۰ خدمت دندانپزشکی نیز برای بیماران تالاسمی، هموفیلی، پروانه‌ای، اوتیسم و روانی مزمن نیز از صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج پرداخت می‌شود البته چون هزینه‌های دندانپزشکی بالا است به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده ایم یک دست دندان به افراد بالای ۶۵ سال به صورت رایگان ارائه شود و پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی نیز تا ۱۸ سال افزایش یابد.

ناصحی تصریح کرد: همچنین قرار است با همکاری دانشکده‌های دندانپزشکی و خیران به منظور کاهش هزینه‌های مردم، مراکز دندانپزشکی در تهران و شهرستان‌ها دایر شود تا پوشش بیمه‌ای برقرار کنیم زیرا وضعیت سلامت دهان و دندان جامعه مطلوب نیست و نیاز به ارائه خدمات مناسب با هزینه کمتر دارد.



برخورداری ۴۵ میلیون نفر از بیمه سلامت

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران نیز در این زمینه گفت: بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار نفر از بیماران سخت درمان، تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب العلاج هستند.

محمد اسماعیل کاملی افزود: سازمان بیمه سلامت نزدیک به ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد همچنین پنج دهک اول جامعه به تعداد ۱۲ میلیون نفر دارای بیمه رایگان هستند؛ البته سه دهک اول خدمات رایگان نیز دریافت می‌کنند.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران درباره هزینه‌های دارو اظهار داشت: برای پوشش بیمه‌ای داروها ۷۰ درصد هزینه‌ها در خدمات سرپایی و ۹۰درصد درخدمات بستری تحت پوشش بیمه قرار دارد.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۱ برای اکثریت جمعیت به ویژه روستاییان نظام ارجاع روستایی وجود داشت، تصریح کرد: اما از سال ۱۴۰۲ در قانون بودجه در عمل ارجاع اجباری متوقف شد و بیمه شدگان زمانی که به مراکز دولتی یا مراکز طرف قرارداد مراجعه می‌کنند بدون ارجاع نیز از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار می‌شوند.

کاملی درباره تخفیفات دهک‌های دیگر بیمه‌ای اظهار داشت: از دهک ۶ تا ۹ تخفیفات بیمه‌ای دارند، دهک ۶ تا ۹ جامعه تخفیف ۵۰ تا ۸۰ درصدی دارند یعنی دهک ۶ تنها ۲۰ درصد، دهک هفت ۳۰درصد، دهک ۸ فقط ۴۰درصد و دهک ۹ تا ۵۰ درصد پرداخت می کنند.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، درباره پرداخت هزینه ۱۰۷ بیماری صعب العلاج گفت: این اقدامی بسیار بزرگ بود که صندوقی برای حمایت از بیماران صعب العلاج ذیل سازمان بیمه سلامت تشکیل شد. بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار نفر از بیماران سخت درمان شناسایی شده که تحت پوشش این صندوق هستند ضمن اینکه اطلاعات ۱۰۷ گروه بیماری نیز وارد سامانه های بیمه سلامت شدند که از این تعداد ۵۱ گروه بیماری دارای بسته خدمتی مشخصی هستند که هزینه‌های آنها در مراکز دولتی تقریبا رایگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha