پروتز سینه یکی از عمل‌های پرطرفدار است که تاثیر زیادی روی ظاهر شما دارد. مانند تمام جراحی‌ها، پروتز سینه نیز چالش‌های خاص خود را دارد که یکی از آن‌ها، ورزش بعد از پروتز سینه است. به ویژه اگر ورزشکار باشید، ورزش کردن بعد از عمل جراحی سخت خواهد بود. اما این حالت موقتی بوده و با انجام دستورالعمل‌های توصیه شده توسط پزشک، پس از مدت تعیین شده می‌توانید به دنیای ورزش بازگردید. در ادامه با مهم‌ترین چالش‌های ورزشی بعد از جراحی پروتز سینه آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

ورزش بعد از پروتز سینه امکان پذیر است؟

زمان مناسب برای شروع ورزش بعد از پروتز سینه

یکی از سوالات رایج بیماران، زمان مناسب برای شروع ورزش پس از جراحی پروتز سینه است. همانطور که می‌دانید، چند هفته اول پس از هر جراحی، از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید فشار زیادی به بدن وارد شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که ورزش کردن به مدت 3 الی 4 هفته پس از عمل پروتز سینه ممنوع است. پس از زمان تعیین شده هم می‌توانید فعالیت‌های سبک مورد تایید پزشک را آغاز کنید. البته این مدت با توجه به ویژگی‌های بدنی در هر فرد متفاوت است و نظر نهایی را پزشک متخصص خواهد داد.

مناسب‌ترین فعالیت‌های ورزشی بعد از پروتز سینه

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فعالیت ورزشی بعد از جراحی، فشار زیادی به بدن وارد کرده و به همین دلیل از ورزش کردن شانه خالی می کنند. اما اگر فعالیت‌های شما تحت نظر پزشک باشد، نه تنها آسیبی به بدن نمی‌رساند، بلکه باعث افزایش گردش خون شده و سرعت بهبودی شما را افزایش می‌دهد. از مناسب‌ترین فعالیت‌های ورزشی بعد از پروتز سینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.پیاده‌روی

اکثر پزشکان، بیماران را به پیاده‌روی سبک بعد از جراحی پروتز سینه تشویق می‌کنند. بهتر است در هفته‌های ابتدایی، پیاده‌روی‌های کوتاه و سبک داشته باشید تا با افزایش میزان گردش خون، سلول‌های بدن زودتر ترمیم شوند. پیاده‌روی سبک، هیچ آسیبی به ماهیچه‌های سینه وارد نمی‌کند. مسیری را در نظر بگیرید که شما را خسته نمی‌کند و سربالایی یا سرپایینی نداشته باشد. حتما به ضربان قلب خود دقت کنید تا بیش از حد بالا نرود. شما باید به دنبال یک پیاده‌روی سبک و کوتاه باشید، نه یک فعالیت ورزشی سنگین! در غیر اینصورت ممکن است از جراحی زیبایی نتیجه دلخواه را نگیرید. 

2.حرکات کششی

یکی دیگر از تمرینات مناسب پس از عمل پروتز سینه، حرکات کششی است؛ البته تمرینات کششی بعد از جراحی اندکی متفاوت خواهد بود. تمرینات کششی باید به گونه‌ای باشد که فشار زیادی به عضلات بالا تنه، مانند عضلات سینه یا سرشانه وارد نکند؛ مثلا کشش بالا سر سبب انقباض عضلات سینه شده و به ماهیچه‌ها آسیب می‌رساند. حرکات کششی سبک و نرم را انجام دهید که بیشتر عضلات پا را درگیر می‌کند. مشاوره با یک جراح پلاستیک میتواند در این زمینه به شما کمک کند و تمامی فعالیت های ورزشی که ممکن است برای بدن شما مضر باشد را به شما خواهد گفت.

3.حرکات مخصوص پایین تنه

از هفته چهارم به بعد، با کسب اجازه از پزشک می‌توانید به باشگاه برگردید؛ اما فقط برای حرکات سبک! بهتر است حرکات مخصوص پایین تنه را انجام دهید و از فشار زیاد به عضلات بالاتنه به ویژه سینه جلوگیری کنید. حرکاتی مانند اسکوات با وزن بدن و لانچ و پرس پا با مشورت پزشک بلامانع هستند. عمل پروتز سینه برای ورزشکاران، محدودیت‌های زیادی دارد، اما با انجام دستورالعمل‌های پزشکی، پس از گذشت چند هفته به راحتی می‌توانید ورزش‌های حرفه‌ای را از سر بگیرید. 

ورزش بعد از پروتز سینه امکان پذیر است؟

چه ورزش هایی را نباید بعد از پروتز سینه انجام داد؟

از آنجایی که بافت سینه حساس است، امکان آسیب در اثر فعالیت بیش از حد یا حرکات نادرست وجود دارد. ورزش‌هایی مانند پرس نیمکت یا وزنه‌برداری بالا تنه، بلند کردن وزنه‌های بالاتر از 4 کیلوگرم و اجسام سنگین، فعالیت‌های دارای تحرک زیاد مانند تنیس یا والیبال و حرکاتی مثل پوش آپ، پس از جراحی پروتز سینه ممنوع بوده و ممکن است باعث تغییر شکل سینه و حتی عفونت شود. 

عوارض ورزش بعد از پروتز سینه

برخی از بیماران توصیه‌های پزشک را نادیده می‌گیرند و از همان ابتدا فعالیت‌های سنگین انجام می‌دهند. ورزش بعد از پروتز سینه اصول خاص خود را دارد. در صورت عدم رعایت این موارد، ممکن است عوارض زیر ظاهر شوند:

•           بی حس شدن ناحیه جراحی

•           امکان خونریزی و ترشح مایعات چرکی

•           قرمزی، کبودی و تورم

•           باز شدن محل جراحی

•           احساس درد یا تغییر شکل بافت سینه

سوالات متداول ورزش بعد از پروتز سینه

از دیگر سوالات مربوط به پروتز سینه برای ورزشکاران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.آیا پس از عمل پروتز سینه می‌توان دست‌ها را بالا برد؟ در روزهای ابتدایی پس از جراحی نباید دست خود را بالا بیاورید یا اجسام سنگین بردارید. اما پس از 7 روز، در صورتی که کشش زیادی به عضلات سینه وارد نشود، بالا بردن دست مجاز است.

2.آیا می‌توان پس از جراحی پروتز سینه به استخر رفت؟ خیر، شنا کردن حداقل به مدت سه ماه و تا پایان دوره نقاهت ممنوع است.

3.پس از جراحی پروتز سینه باید پیاده‌روی کرد؟ ورزش‌های سبک بعد از جراحی ضروری هستند و به بهبود گردش خون کمک می‌کنند.

4.چه زمانی می‌توان ورزش بدنسازی را آغاز کرد؟ برای شروع ورزش حرفه‌ای، حداقل سه ماه زمان لازم است. در این مورد بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

ورزش بعد از پروتز سینه امکان پذیر است؟

نتیجه‌گیری

در این مقاله با ورزش پس از پروتز سینه و چالش‌های آن آشنا شدیم. به یاد داشته باشید که نهایتا، پزشک متخصص در مورد ورزش و شدت فعالیت شما نظر می‌دهد تا کمترین آسیب به بافت سینه وارد شود. با رعایت موارد ذکر شده و اجرای دستورات پزشک، بهترین نتیجه را از جراحی گرفته و سریعا ورزش کردن را از سر می‌گیرید. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی دکتر ترحمی به آدرس  www.dr-tarahomi.ir مراجعه کنید و همچنین با سایر جراحی های سینه مانند لیفت سینه ، ماموپلاستی و .... آشنا شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha