هر چه زنان بیشتر به رژیم غذایی DASH (مخفف رژیم غذایی برای توقف فشار خون بالا) پایبند باشند، خطر کمتری برای تجربه مشکلات زوال شناختی دارند.

این رژیم غذایی فوق العاده، خطر زوال شناختی را در زنان کاهش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، در یک مطالعه جدید، رژیم غذایی سالم برای قلب با کاهش خطر زوال شناختی در زنان بالای 40 سال مرتبط بوده است. این مطالعه نشان داد که هر چه این زنان بیشتر به رژیم غذایی DASH (مخفف رژیم غذایی برای توقف فشار خون بالا) پایبند باشند، خطر کمتری برای تجربه این مشکلات زوال شناختی داشتند. (این مطالعه در مورد آلزایمر و زوال عقل گزارش شده است)

رژیم DASH متکی بر مصرف میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی است و در عین حال گوشت قرمز، نمک، قندهای اضافه شده و چربی را محدود می کند. در واقع، این رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بالا طراحی شده است.

Healthline گزارش داد که این رژیم همچنین نشان داده است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی را در افراد کاهش می دهد.

این تحقیق بر اساس داده های بیش از 5000 زن که در بین 14000 نفر در مطالعه بهداشت دانشگاه نیویورک بودند، انجام شد. میانگین سنی آنها هنگام ورود به این برنامه 46.3 سال بود.

رژیم غذایی دش

به گزارش سلامت نیوز، اطلاعات مربوط به رژیم غذایی آنها با میزان پیروی از رژیم غذایی DASH مقایسه شد؛ پس از حدود 30 سال، از زنان خواسته شد هر گونه مسائل شناختی را با هم در میان بگذارند و محققان از آنها سؤالاتی پرسیدند که نشان دهنده اختلال شناختی خفیف است که می تواند منجر به زوال عقل شود.

یک سوم از شرکت کنندگان گفتند که بیش از یکی از شش نوع مسائل شناختی که از آنها پرسیده شده بود را داشتند؛ اما کسانی که رژیم غذایی DASH را به شدت رعایت می کردند، 17 درصد کمتر در معرض خطر گزارش چندین شکایاتی بودند.

کلسی کاستا، متخصص تغذیه، گفت: «رژیم های غذایی سالم مانند رژیم DASH سرشار از مواد مغذی موجود در سبزیجات، میوه ها، حبوبات، آجیل و دانه ها هستند.»

او افزود: «اجزای این رژیم غذایی دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که به طور بالقوه استرس اکسیداتیو مغز را کاهش می دهند و در عین حال نوروژنز (تشکیل سلول های عصبی) و اتصال عصبی را تقویت می کنند و به سلامت و عملکرد کلی مغز ما کمک می کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «رژیم غذایی DASH، همچنین این قابلیت را دارد که فشار خون بالا را کاهش دهد که در اصل یک عامل خطر مهم برای زوال شناختی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha