دبیر علمی سی و چهارمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران نسبت به افزایش ۳۰ درصدی اختلالات اسکلتی و عضلانی در بین دانش آموزان ایرانی هشدار داد و گفت: دوران همه گیری کرونا و بی تحرکی این اختلالات را در دانش آموزان تشدید کرده است.

افزایش ۳۰ درصدی اختلالات اسکلتی و عضلانی دانش‌آموزان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، بهروز عطارباشی روز چهارشنبه در گشایش سی و چهارمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران در مرکز همایش‌های برج میلاد اظهار داشت: اختلالات اسکلتی و عضلانی، همه سیستم بدن را در بر می گیرد و افراد مبتلا در درازمدت دچار عارضه های بیشتری می شوند.

اختلالات حرکتی عامل ۸۰ درصد مشکلات سالمندان

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مشکلات سالمندان اختلالات حرکتی است، اظهار داشت: زندگی ماشینی و کم تحرکی به خصوص در دوران همه گیری کرونا سبب تشدید اختلالات حرکتی شده است.

عطارباشی با یادآور اینکه جمعیت ایران رو به سالمندی پیش می رود، افزود: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی باید برنامه های اساسی برای پیشگیری از اختلالات اسکلتی و عضلانی برای اقشار مختلف جامعه داشته باشیم.

دبیر علمی سی و چهارمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران خواستار سنجش عضلانی و اسکلتی نوآموزان شد و گفت: در سنجش نوآموزان خلاء فیزیوتراپیست مشاهده می شود که در صورت بی توجهی و درمان نکردن به موقع آن می تواند به ناتوانی حرکتی در بزرگسالی منجر شود.

لزوم آموزش نکات اسکلتی و عضلانی برای دانش آموزان

پرهام پارسانژاد نایب رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران نیز در این کنگره گفت: متاسفانه جای آموزش نکات اسکلتی و عضلانی برای دانش آموزان خالی بوده و شاهد افزایش آسیب های حرکتی در این زمینه هستیم.

وی اظهار داشت: دانش آموزانی که در ۲ سال اخیر ساعت های متوالی برای شرکت در کلاس های درس، پای رایانه بودند، حالا باید کیف سنگین مدرسه را برای مسافتی طولانی حمل کنند و روی نیمکت های غیر استاندارد مدرسه به مدت طولانی در وضعیت‌های غیر استاندارد بنشینند که چنین شرایطی اختلالات را افزایش داده است.

پارسانژاد تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های اسکلتی مانند انحراف جانبی ستون فقرات، افزایش قوس پشتی، گردن درد و کمردرد باید تحت آموزش های مداوم و برنامه ریزی شده فیزیوتراپیست ها قرار بگیرند و بازگشت به کلاس های ورزش با آموزش مراقبت از عضلات، مفاصل و ستون فقرات توسط این متخصصان انجام شود.

وی با بیان اینکه در حاشیه کنگره فیزیوتراپی ۱۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی، فیزیوتراپی و توانبخشی و ورزشی در قالب نمایشگاه حضور دارند، گفت: این کنگره تا ۱۲ آبان با برگزاری پنل های آموزشی در خصوص اختلالات گردن، کمردرد، ستوان فقرات و غیره توسط متخصصان فیزیوتراپی برپاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha