در اینجا ما به شما کمک می‌کنیم تا انواع مکمل‌های آهن و آنچه را که باید در آن جستجو کنید، بهتر درک کنید.

انواع مکمل آهن را بهتر بشناسیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ناتالیست، آهن یک ریزمغذی حیاتی برای پیشگیری از بیماری، سلامتی و تندرستی است. اگرچه آهن به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود، اما جذب آن برای بدن شما به خصوص در دوران بارداری دشوار است. بدون آهن کافی، بدن شما نمی تواند هموگلوبین بسازد و ممکن است دچار کم خونی شوید. کم خونی شایع ترین اختلال خونی است و بر اساس گزارش موسسه ملی قلب، ریه و خون، بیش از سه میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC):

  • آهن برای رشد حرکتی و شناختی حیاتی است. کودکان و زنان باردار به ویژه در برابر عواقب ناشی از کمبود آهن آسیب پذیر هستند.
  • آهن عامل اصلی کم خونی است که با عنوان غلظت کم هموگلوبین تعریف می شود. کم خونی 43 درصد از کودکان زیر پنج سال و 38 درصد از زنان باردار را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.
  • کم خونی در دوران بارداری خطر مرگ را برای مادر و وزن کم هنگام تولد را برای نوزاد افزایش می دهد. در سراسر جهان، مرگ و میر مادران و نوزادان سالانه بین 2.5 تا 3.4 میلیون نفر است.
  • سازمان جهانی بهداشت (WHO) مکمل های آهن و اسید فولیک را برای کاهش کم خونی و بهبود وضعیت آهن در زنان در سنین باروری توصیه می کند.

یکی از راه های درمان کمبود آهن و کم خونی توسط پزشکان از طریق مکمل های آهن خوراکی است که برای افزایش سطح آهن و هموگلوبین در بدن شما در نظر گرفته شده است. اما با وجود گزینه های بسیار زیاد در بازار، چگونه می دانید کدام نوع مکمل آهن برای شما بهترین است؟

انواع مکمل های آهن

سولفات آهن

فروس سولفات یکی از رایج ترین فرم های مکمل آهن است زیرا حاوی غلظت بالایی از آهن عنصری است که آن را به گزینه ای موثر برای درمان کمبود آهن تبدیل می کند؛ به راحتی توسط بدن جذب می شود و اغلب برای افرادی که سطح آهن پایینی دارند، توصیه می شود.

فروس گلوکونات

فروس گلوکونات یکی دیگر از مکمل های آهن پرمصرف است که به دلیل اثر ملایم آن بر معده شناخته شده است و آن را به انتخابی مناسب برای کسانی که سیستم گوارشی حساسی دارند، تبدیل می کند. در حالی که فروس گلوکونات حاوی آهن عنصری کمتری در مقایسه با فروس سولفات است، میزان جذب آن همچنان رضایت بخش است.

فومارات آهن

این فرم از مکمل آهن حاوی غلظت بیشتری از آهن عنصری نسبت به فروس گلوکونات است و به خوبی جذب بدن می شود و اغلب برای درمان کم خونی فقر آهن استفاده می شود. توصیه می شود فومارات آهن همراه با غذاهای غنی از ویتامین C برای افزایش جذب آهن مصرف شود.

مکمل های آهن کلات

مکمل‌های آهن کیلات شامل مولکول‌های آهن هستند که به اسیدهای آمینه متصل می‌شوند و جذب آن‌ها را در بدن افزایش می‌دهند؛ این شکل از مکمل آهن خوراکی روی معده اثر ملایمی دارد و کمتر باعث ناراحتی گوارشی می شود.

مکمل های آهن مایع

این نوع مکمل‌های آهن جایگزین مناسبی هستند که به نسبت کپسول ها و قرص های آهن هضم آسانی دارند. آنها به سرعت جذب بدن می شوند و برای افرادی که در بلعیدن قرص ها مشکل دارند انتخاب مناسبی هستند. مکمل‌های آهن مایع اغلب در طعم‌های مختلف یافت می شوند و می‌توانند به تنهایی مصرف شوند یا با آب مخلوط شوند. با این حال، آنها ممکن است به اندازه سایر اشکال موجود، غلظت آهن بالا نداشته باشند.

به خلوص آهن موجود در مکمل توجه کنید

آهن با خلوص بالا بهترین شکلی است که بدن شما از آن استفاده می کند. اغلب، دو مقدار آهن روی برچسب مکمل ذکر می شود: عدد بزرگتر شکل ترکیب شیمیایی و عدد کوچکتر مقدار آهن موجود در ترکیب (معروف به آهن با خلوص بالا) است. هنگام انتخاب مکمل، به نوع آهن موجود در فرمول توجه کنید. برای مثال:

  • کربونیل دارای خلوص 98 تا 100 درصد آهن است.
  • فروس فومارات تقریباً 33 درصد آهن با خلوص بالا دارد.
  • فروس سولفات دارای 20 درصد آهن با خلوص بالا است.
  • فروس گلوکونات دارای 12 درصد آهن با خلوص بالا است.

برچسب را حتما مطالعه بفرمایید. به عنوان مثال، 54 میلی گرم کربونیل حاوی 54 میلی گرم آهن با خلوص بالا است، اما 54 میلی گرم سولفات آهن تنها حاوی 10.8 میلی گرم آهن با خلوص بالا دارد..

به دنبال آهن کربونیل باشید

آهن کربونیل نه تنها حاوی بالاترین خلوص آهن است، بلکه اغلب توسط پزشکان ترجیح داده می شود زیرا برای کودکانی که ممکن است تصادفی بیش از حد آهن مصرف کنند سمیت کمتری دارد. آهن کربونیل به طور قابل توجهی کمتر از سایر گزینه ها سمی است زیرا ابتدا باید توسط اسید معده حل شود.

یک مقاله تحقیقاتی آهن کربونیل را «یک درمان موثر و ارزان برای کم خونی ناشی از فقر آهن» نامید، زیرا با عوارض جانبی قابل تحمل همراه است و ممکن است با کاهش یا از بین بردن قابل توجه خطر مسمومیت با آهن در کودکان، مزیتی نسبت به درمان به نسبت دیگر مکمل ها داشته باشد.

کدام را ترجیح می دهید؟‌قرص یا مایع؟

مکمل های آهن به طور کلی به شکل مایع، قرص یا کپسولدر داروخانه ها وجود دارند. ممکن است آن دسته از افرادی که در بلعیدن مشکل دارند مکمل های مایع آهن را ترجیح بدهند. اگر در بلعیدن قرص ها مشکل دارید، ممکن است مایع جایگزین خوبی برای شما باشد. با این حال، هضم مایع اغلب برای کمی معده سخت تر است.

برندی را انتخاب کنید که دارای گواهینامه GMP باشد

GMP (که مخفف عبارت Good Manufacturing Practices است) مجموعه ای از بهترین شیوه ها برای تولید مکمل های غذایی در ایالات متحده است که توسط FDA نگهداری می شود. این مقررات الزامات کیفیت پایه را برای شرکت ها و تولیدکنندگان مکمل های غذایی تعیین می کند.

علاوه بر تضمین کنترل و تضمین کیفیت، الزامات GMP کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که محصولات مکمل غذایی به طور مداوم مشخصات خلوص، قدرت و ترکیبمناسب را داشته باشند. تولیدکنندگان گواهی GMP را از طریق ممیزی توسط یک سازمان شخص ثالث مانند NSF دریافت می کنند.

دوز مناسب را از پزشک خود بخواهید

آهن بیش از حد می تواند برای کبد سمی باشد و باعث مشکلات جدی سلامتی شود.

بهترین راه برای تعیین دوز مطلوب قرص آهن این است که با پزشک خود صحبت کنید و طبق دستور وی از مکمل آهن استفاده کنید.

برای زنان باردار، CDC درمان کم خونی را از طریق دوز خوراکی 60 تا 120 میلی گرم آهن در روز توصیه می کند.

همیشه قبل از شروع مکمل آهن با پزشک خود مشورت کنید و حتماً به توصیه های او برای مصرف قرص آهن توجه داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha