زمانی فقط تهران، شهر آلوده ایران بود؛ البته آلودگی هوا شاید در شهرهای بزرگتر هم وجود داشت اما هرگز به اندازه پایتخت نبود و به جایی نمی‌رسید که مدرسه‌ها را تعطیل کنند؛ یا اینکه بگویند شرایط هوا برای گروه های حساس، ناسالم است اما اکنون بیشتر شهرهای ایران دارای هوای آلوده شده اند شاید تا چند سال گذشته کلان شهرها آلوده تر بود اما الان شهرهای کوچک هم در زمره شهرهایی با آلودگی بالا شناخته می شوند و به نظر می رسد هر ساله بر تعداد شهرهای آلوده در زمستان افزوده می شود.

آژیر قرمز برای آلودگی هوا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، شاید روزی هم برسد که هوای روستاها هم دیگر پاک نباشد! به راستی چگونه است که مسولان از پس این معضل کلان نمی توانند بر آیند و آنچه را که جزو حداقل های حقوق شهروندی است ادا کنند؟


هشدار هواشناسی نسبت به تشدید آلودگی هوای ۵ کلانشهر؛ از تردد غیرضروری خودداری کنید


به گزارش شفقنا، سازمان هواشناسی نسبت به تشدید آلودگی هوای پنج کلانشهر هشدار داد و بر خودداری از تاکید تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها تاکید کرد. به گزارش شفقنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: تشدید کاهش کیفیت هواسه‌شنبه (۲۳ آبان‌ماه) در تهران، کرج، اراک، اصفهان و اهواز، چهارشنبه و صبح پنجشنبه (۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه) در تهران، کرج و اراک پیش‌بینی می‌شود.

در این وضعیت جوی افزایش شاخص‌های آلودگی هوا و غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت وضع هوا در حد ناسالم و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک به‌ویژه در مناطق پرتردد تا حد بسیار ناسالم دور از انتظار نیست بنابراین نسبت به کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر خودداری از تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها تا حد بسیار ناسالم توصیه می‌شود.در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.


تعطیلی اصفهان و برخی شهرهای این استان


کار آلودگی هوا در اصفهان به جایی رسیده که امروز ۲۳ آبان نه تنها مدارس و دانشگاه های این کلانشهر بلکه برخی شهرهای این استان هم به تعطیلی کشیده شده است . خمینی شهر، فلاورجان، شاهین شهر، زرین شهر، مبارکه، نجف آباد، پیربکران، فولادشهر، برخوار و سجزی شهرهای استان اصفهان به شمار می آید که کلاس های دانشگاه و همه مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش بسته است. فقط خوش بحال دانشجویان و دانش آموزان به ویژه آن دسته از عزیزانی که امروز در این شهر ها و سایر شهرهای مشابه امتحان داشتند.


منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، اعلام کرده ، تداوم پایداری و سکون مطلق جو همچنان اصفهان و چند شهرستان را دربر گرفته است و ابرناکی شدن و افزایش غلظت آلاینده ها را به همراه دارد.براساس هشدار اداره کل هواشناسی استان اصفهان، شرایط پایداری جوی و انباشت غلظت آلاینده‌های هوا همراه با کاهش کیفیت هوا تا اواخر وقت چهارشنبه در کلانشهر اصفهان و مناطق صنعتی استان تداوم دارد.


مدارس برخی شهرهای خوزستان روز سه‌شنبه غیرحضوری شد


از جمله دسته گل‌های آلودگی هوا می تواند غیرحضوری شدن امروز کلاس های درس برای دانش آموزان برخی شهرهای خوزستان باشد .کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان همه مدارس شهرهای اهواز، کارون و باوی را در نوبت صبح و عصر سه‌شنبه غیرحضوری اعلام کرد.آخرین داده‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور نشان می‌دهد، هوای هشت شهر خوزستان روز سه‌شنبه در وضعیت قرمز یا ناسالم قرار دارد.

براساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۹ صبح امروز براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، ایستگاه‌های شهر اهواز شامل استانداری، حفاری، نیوساید، پادادشهر، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و پست برق به ترتیب با شاخص‌های ۱۵۴، ۱۸۳، ۱۷۸، ۱۸۱، ۱۶۸، ۱۸۴، اندیمشک ۱۵۴، خرمشهر ۱۶۵، دزفول ۱۵۶، سوسنگرد ۱۶۱، شوشتر ۱۷۳، ماهشهر ۱۶۹ و هندیجان ۱۵۶ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت ناسالم یا قرمز قرار دارد.


هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد


چه کسی فکر می کرد روزی از بجنورد (خراسان شمالی) خبر برسد که هوای آلوده ای دارد؟! اما این روز فرا رسیده است و وقتی می‌گوییم، تهران دیگر تنها منطقه آلوده کشور نیست، دروغ نگفته ایم.به گفته «جواد عمار لو » کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، کیفیت هوای بجنورد امروز (سه شنبه) با شاخص ۱۱۳ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

به گفته عمارلو ، افزایش گرد و غبار و ریزگردها در آسمان بجنورد سبب شد تا کیفیت هوا امروز در مرکز استان در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گیرد.البته برای بجنورد این مشکل را هم آورده اند که کاسه ای است یعنی در گودی واقع شده است. به عبارت دیگر ، کاسه ای بودن شهر بجنورد و وارونگی هوا سدی در برابر رفع آلودگی هوا است از این رو باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه باشد.


قابل توجه هموطنان تهران نشین که این شهر هم در کاسه یا در گودی واقع شده است.دیگر آنکه ایرنا، آلودگی هوای مناطق دیگر را هم گزارش داده‌اند. مثل خبری که از اراک و شازند رسیده است مبنی بر اینکه آلاینده‌های هوای اراک و شازند فراتر از استانداردهای زیست محیطی است. اراک که اصلا یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است و از ابتدای امسال تاکنون ۸۹ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است. خبرنگاران از همدان زیبا هم خبر آورده‌اند که هوایش را داشته باشیم چرا که همدان برای گروه های سنی حساس ناسالم شده است. همچنین از قلب خراسان رضوی خبر آمده است این چنین : هوای کلانشهر مشهد برای سومین روز پیاپی آلوده است.


کیفیت هوای تهران «قرمز» شد


در حالی میانگین کیفیت هوای تهران هم‌اکنون ۱۵۱ و در شرایط ناسالم است که داده‌های ۱۵ ایستگاه در وضعیت قرمز قرار دارد. براساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم‌اکنون کیفیت هوای ایستگاه‌های شریف (منطقه ۲)، شهرداری منطقه ۲، پیروزی (منطقه ۱۳)، تربیت مدرس (منطقه ۶)، ستاد بحران (منطقه ۷)، شهرداری منطقه ۱۱، پارک شکوفه (منطقه ۱۴)، شهرداری منطقه ۱۵، پارک سلامت (منطقه ۱۷)، شادآباد (منطقه ۱۸)، پارک قائم (منطقه ۱۸) شهرداری منطقه ۱۹، فرمانداری شهر ری (منطقه ۲۰)، شهرداری منطقه ۲۱، شهرک چشمه (منطقه ۲۲ در وضعیت ناسالم قرار دارد.

کیفیت هوای ایستگاه‌های اقدسیه (منطقه ۱)، سوهانک (منطقه ۱)، دانشگاه شهید بهشتی (منطقه ۱)، پونک، شهرداری منطقه ۴، دانشگاه علم وصنعت (منطقه ۴)، دانشگاه تهران (منطقه ۶)،گلبرگ (منطقه ۸)، میدان فتح (منطقه ۹)، پارک رازی (منطقه ۱۱)، میدان امام خمینی (منطقه ۱۲)، اتوبان شهید محلاتی (منطقه ۱۴)، مسعودیه (منطقه ۱۵)،شهر ری (منطقه ۲۰)،شهرداری منطقه ۲۲ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. کیفیت هوا در ایستگاه‌های پاسداران (منطقه ۳) و ژئوفیزیک (منطقه ۶) در وضعیت قابل قبول قرار دارد. در این میان ایستگاه شادآباد با شاخص ۱۷۰ آلوده‌ترین ایستگاه‌ سنجش کیفیت هوای تهران است.


اخبار ضد و نقیض از دورکاری کارمندان در تهران


در حالی که بر اساس تصمیم کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران، یک سوم از کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی ۲۴ آبان‌ماه می‌توانند از دورکاری استفاده کنند، روز قبل از طرف استانداری به نقل از ایرنا اعلام شد که دورکاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی تهران لغو شد و استانداری تهران اعلام کرده: تمام کارکنان دستگاه‌های اجرایی فردا باید در محل کار حاضر شوند. به نظر می رسد دستگاه های اجرایی نیز به نوعی در مواجه با معضل آلودگی هوا در سردرگمی به سر می برند!


انتقاد عضو شورا از اجرا نشدن طرح «کهاب» برای مقابله با آلودگی هوا: چرا باید به این راحتی از سلامت مردم بگذریم؟


قبل از هرچیز بهتر است «طرح کهاب» را تعریف کنیم. «طرح کهاب»، طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت که با اهداف زیست‌محیطی پایه‌گذاری شده‌ است، کهاب، سرنام عبارت« کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین» است. هدف اصلی این طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوختگیری است».


«مهدی پیرهادی » رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروزشورا مدعی است : شورا و شهرداری در بحث مقابله با آلودگی هوا وظایف خود را انجام داده‌اند اما مسوول عدم اجرای طرح «کهاب» توسط وزارتخانه‌ها و دیگر نهادهای متولی نیستند.


وی با بیان اینکه از چند سال قبل قرار است طرح کهاب اجرایی شود، اظهار کرده است: سوال من این است که آیا وزارت نفت پول اجرای این طرح را ندارد؟ مگر سلامت مردم شوخی است؟ چرا قوه قضاییه موضوع را پیگیری نمی‌کند؟ چرا باید به این راحتی از سلامت مردم بگذریم؟
به گفته این عضو شورای شهر تهران، ذرات آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون دلیل آلایندگی است که ناشی از تردد وسایل نقلیه سنگین و فرسوده در پایتخت است وقتی خودروهای فرسوده خارج نشوند آلودگی هوا پابرجا می‌ماند از سویی دیگر تا وقتی تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و عدم استفاده از فیلترهای جاذب دوده را شاهد باشیم، این آلودگی هم ادامه دارد.پیرهادی به وضعیت صنایع و کارخانجات سیمان هم اشاره کرده و از عملکرد وزارت صمت انتقاد کرده و از سازمان استاندارد هم انتظاراتی دارد.


مازوت و گازوییل می سوزانند


به گزارش ایرنا، یکی از عوامل مهم آلودگی‌های هوا می‌تواند مصرف مازوت و گازوییل (مازوت و گازوئیل سوخت مایع به شمار می آید) در نیروگاه‌ها باشد. البته برخی می‌گویند «مازوت نمی سوزانیم » ما هم دلمان می‌خواهد این ادعا را باور کنیم اما واقعیت چیز دیگری است.سخن آخر اینکه آلودگی هوا چند وجهی است و عوامل مختلف دارد و نمی توان بروز آن را بر عهده عامل مثلا خودرو های فرسوده گذاشت. همچنین رفع آلودگی هوا با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط و همکاری بین بخشی صورت می‌گیرد.

اما مساله اینجاست که سالهای سال می گذرد و آلودگی هوا نه تنها کم نشده بلکه بیشتر شده و به سایر مناطق کشور هم سرایت کرده است. لازم به ذکر است رنگ سال ۲۰۲۴ «هلویی» معرفی شده است که در گروه رنگ های نارنجی قرار می گیرد. رنگ نارنجی بسیار زیباست اما نه عنوان هشداری برای هوای آلوده.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha