گذشته از آن عوارض جانبی منفی، داروهای سرماخوردگی نیز این پتانسیل را دارند که با داروهای متفاوت تداخل دارویی داشته باشند و عملکرد آنها را ضعیف کرده یا قوی تر کنند و منجر به مسمومیت دارویی شوند.

چه زمانی داروی سرماخوردگی بخوریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث، قبل از اینکه به سراغ داروی سرماخوردگی بروید، یک دقیقه وقت بگذارید و ارزیابی کنید که آیا واقعاً به آن نیاز دارید یا خیر.

علائم عمومی سرماخوردگی ممکن است افراد را به سمت مصرف پیشگیرانه داروهای سرماخوردگی سوق دهد، اما در نهایت، این کار می تواند بیشتر از اینکه برای سلامتی شما مفید باشد، سلامت شما را تهدید کند و برای شما مضر باشد.

مصرف بی‌رویه داروهای سرماخوردگی می‌تواند شما را در معرض انواع عوارض جانبی نامطلوب قرار دهد.

اغلب اوقات داروی سرماخوردگی باعث خواب آلودگی می شود؛ اگر افراد در حال رانندگی طولانی باشند، کار سختی داشته باشند یا نیاز به تصمیم گیری مهم داشته باشند، مصرف داروی سرماخوردگی ایده آل نمی باشد.

علاوه بر این، داروی سرماخوردگی می تواند باعث سرگیجه افراد، ایجاد فشار خون بالا یا بدتر شدن رفلاکس اسید شود.

گذشته از آن عوارض جانبی منفی، داروهای سرماخوردگی نیز این پتانسیل را دارند که با داروهای متفاوت تداخل دارویی داشته باشند و عملکرد آنها را ضعیف کرده و یا قوی تر کنند و منجر به مسمومیت دارویی شوند.

به همین دلیل همیشه مهم است که مواد تشکیل دهنده و عوارض جانبی ذکر شده در بسته بندی هر داروی بدون نسخه را بررسی کنید. این بسته بندی به تعامل احتمالی با سایر داروها و دوز توصیه شده اشاره خواهد کرد .

به عنوان مثال، داروهای ضد احتقان مانند سودوافدرین می توانند باعث تپش قلب یا افزایش فشار خون شوند. آنتی هیستامین هایی مانند دیفن هیدرامین می توانند بر بیماران مسن تأثیر بگذارند و باعث گیجی و حتی احتباس ادرار شوند. حتی داروهایی مانند استامینوفن نیز در صورت مصرف زیاد آن می توانند کشنده باشند چرا که استامینوفن توسط کبد پردازش می شود، بنابراین استفاده بیش از حد از آن می تواند منجر به آسیب کبدی و حتی واکنش های شدید شود.

اگر سؤالی دارید، قبل از مصرف با یک پزشک یا داروساز صحبت کنید.

کاهش علائم کسالت بدون داروی سرماخوردگی

راه های زیادی برای کاهش علائم خفیف شبیه سرماخوردگی بدون دارو وجود دارد.

پزشکان همیشه مصرف مایعات فراوان و استراحت را به همه بیماران توصیه می کنند، زیرا کم آبی می تواند علائم شما را بدتر کند اما درمان های خانگی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم شما کمک کند. برای گلودرد، آب نمک غرغره کنید، چای داغ بنوشید، چیپس یخ بمکید و یک قاشق عسل بخورید. به خاطر داشته باشید که به کودکان کمتر از یک سال عسل ندهید.

کسانی که گرفتگی بینی را تجربه می کنند، حمام بخار یا دوش آب گرم را برای پاک کردن مجرای بینی امتحان کنند. اگر تحمل دوش آب گرم خیلی سخت است، استفاده از پماد ویکس و یا استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز در اتاق می تواند به کاهش علائم شما کمک کند.

همچنین برای کاهش علائم سرماخوردگی نکته های زیر را رعایت کنید:

  • چای داغ با عسل و لیمو بنوشید
  • سوپ داغ بنوشید.
  • آب فراوان برای کمک به دفع سموم را فراموش نکنید.
  • میوه ها وسبزیجات را برای دریافت مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

در حالی که بسیاری از افراد ممکن است زمانی که احساس بیماری می کنند به ویتامین C یا روی رو می آورند، تحقیقات نشان می دهد که احتمالاً کمک زیادی نخواهد کرد. در واقع افرادی که نه تنها در تلاش برای کاهش علائم هستند، بلکه سعی در جلوگیری از سرماخوردگی دارند، ممکن است بخواهند مصرف روزانه سیر را نیز در نظر بگیرند.

چه زمانی داروی سرماخوردگی بخوریم؟

چه زمانی در خانه بمانیم؟

وقتی مطمئن نیستید که مریض هستید یا نه، مطمئناً مطمئن ترین راه این است که در خانه بمانید.

ما آموخته‌ایم که هر علامتی متفاوت از آنچه که معمولاً احساس می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد مانند آنفولانزا، کووید-19 یا سایر ویروس‌ها. ما همچنین می دانیم که اگر فردی دارای ویروس/بیماری غیر شدید باشد، خطر ابتلا به فرد دیگری را دارید؛ این فرد ممکن است با فردی آسیب پذیر تماس نزدیک داشته باشد و اگر او به ویروس مبتلا شود زندگی او را تهدید می کند.

اگر تب دارید، سرفه می‌کنید، عطسه می‌کنید یا احساس می‌کنید در معرض خطر انتشار میکروب هستید، بهتر است از افراد دیگر دوری کنید.

اگر احساس بیماری می کنید، قبل از رفتن به اجتماع، اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید؛ تست های خانگی را امتحان کنید، ماسک بزنید و دائماً دست های خود را بشویید تا از انتشار میکروب ها به اطرافیان خود جلوگیری کنید.

در صورت امکان اگر احساس بیماری و کسالت دارید برای جلوگیری از انتقال آن به دیگران سعی کنید در خانه بمانید و استراحت کنید.

داروی سرماخوردگی بخورم؟

اگر علائم شما با درمان های خانگی برطرف نشد، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که از داروهای سرماخوردگی استفاده کنید.

این موارد نشانه هایی هستند که زمان مصرف دارو فرا رسیده است:

  • تب و لرز
  • تعریق شبانه
  • بدن درد
  • خستگی مفرط
  • سرفه ای که شما را در شب بیدار نگه می دارد.
  • سرفه ای که باعث تنگی نفس شما می شود.
  • عطسه ای که باعث سردرد یا فشار صورت می شود.
  • بیماری که طی چند روز بدتر می شود.

همچنین مهم است که تشخیص دهید چه زمانی داروهای سرماخوردگی کافی نیستند و اقدامات بیشتری برای اولویت دادن به سلامتی شما لازم است.

داروهای بدون نسخه برای کمک به تسکین علائم بسیار عالی هستند، اما اگر تبی داشته باشیدکه با داروها بهبود نمی یابد یا تنگی نفسی دارید که در حال بهبود نیست، حتما و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha