ساخت بیمارستان در ایران قدمتی به درازای ۱۵۰ سال دارد؛ بیمارستان‌هایی که در ابتدا با هدف مهار بیماری‌های واگیردار ساخته شدند و به مرور با پیشرفت علم پزشکی اقدام به ارائه سایر خدمات درمانی دیگر هم کردند اما رفته رفته این مهم مسجل شد که لازم است علاوه بر بیمارستان‌هایی که عمده نیاز درمانی مردم را برطرف می‌کنند، بیمارستان‌هایی هم به شکل تک تخصصی دایر شوند تا یک نیاز پزشکی را به شکل تمام و کمال رفع کنند.

ماجرای بیمارستانی ۸۲ ساله که ۵ بار نامش تغییر کرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، از آنجایی که اکثر بیمارستان‌های مهم پایتخت قدمتی بیش از ۵۰ سال دارند و آن زمان شاید ثبت اسناد و اطلاعات به اندازه امروز مهم تلقی نمی‌شده، یکی از وجوه مشترک این مراکز درمانی قدیمی، نبود اطلاعات کافی از زمان تاسیس، علت ساخت، علت و چرایی قرارگیری در یک منطقه، مهندس معمار و... است؛ موضوعی که برای «بیمارستان شوروی» سابق و «۱۵ خرداد» فعلی نیز صدق می‌کند.

البته آنچه که مشخص است این است که این بیمارستان قبل از سال ۱۳۲۰ خورشیدی ساخته شده است اما اینکه علت ساخت چه بوده، مشخص نیست؛ اما از سال ۱۳۲۰ با ۸۰ تختخواب آغاز به کار کرده است. در واقع این مرکز قبلاً با نام‌های «بیمارستان شوروی» و «بیمارستان چهرازی» فعال بوده است تا اینکه از سال ۱۳۳۶ با نام بیمارستان «سازمان برنامه» موظف به ارائه خدمت به کارکنان آن سازمان می‌شود.

مدتی بعد و از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۲ به عنوان بیمارستان «وزارت اقتصاد و دارایی» فعالیت خود را ادامه داده و از سال ۱۳۵۲ تا سال ۱۳۵۶ به نام «بیمارستان به‌آور» تحت پوشش وزارت صنایع و معادن به مداوای بیماران آن وزارتخانه می‌پرداخته است. در نهایت نیز یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بالاخره تحت پوشش وزارت بهداری وقت قرار گرفت و در سال ۱۳۶۵ نام بیمارستان بـه « پانزده خرداد» تغییر کرد و از سال ۱۳۷۳ به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شده و از ابتدای سال ۱۳۷۴ به عنوان مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی فوق تخصصی جراحی پلاستیک فعالیت خود را ادامه داده است.

دکتر مسعود یاوری _ رئیس بیمارستان فوق تخصصی جراحی پلاستیک ۱۵ خرداد در گفت‌وگوی تفصیلی با ما،‌ با اشاره به اینکه قدمت این بیمارستان به قبل از سال ۱۳۲۰ بازمیگردد، گفت: عمر بیمارستان تقریبا از یک قرن بیشتر است اما از سال ۱۳۲۰ به عنوان بیمارستان شوروی پایه‌گذاری شد و پس از تغییراتی در ادوار مختلف نهایتا از سال ۱۳۷۴ بیمارستان به عنوان بیمارستان فوق تخصصی جراحی پلاستیک با بنیان‌گذاری پروفسور سیدجمال سادات گوشه گوشه آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر بخشی از فضای پشتیبانی و اداری به مساحت مرکز اضافه شده است، تصریح کرد: اما بخش درمانی به لحاظ متراژ و مساحت تغییری نکرده و تنها نوسازی شده است و بیمارستان این روزها با حدود ۴ هزار متر زمین و ۷۰۰۰ متر زیربنا فعال است. در حال حاضر نیز ۱۸۰ تخت مصوب، ۱۰۴ تخت فعال و هفت تخت ویژه جراحی در این بیمارستان داریم و به عنوان یکی از مراکز منحصر به فرد جراحی پلاستیک، ترمیمی، سوختگی و دست در ایران مطرح هستیم.

بیمار نباید در اورژانس معطل بماند

این جراح پلاستیک و ترمیمی با تاکید بر اینکه سیاست بیمارستان استفاده بهینه از تخت‌های موجود است، تصریح کرد: یکی از شاخص‌هایی که به ما کمک می‌کند که میزان بار کاری بیمارستان را محاسبه کنیم، متوسط اقامت بیمار و ضریب اشغال تخت است که بیمارستان ما پایین‌ترین سطح را در میان بیماستان‌های زیرمجموعه دانشگاه شهید بهشتی دارد و متوسط ماندگاری بیمار در بیمارستان حدود ۱.۳ تا ۱.۴ روز است که این نشان می‌دهد بیمار در بیمارستان ما بیمار معطل نمی‌شود. یکی دیگر از شاخص‌هایی که در بیمارستان ما مهم است، شاخص تعیین تکلیف ماندگاری بیمار در اورژانش است. متوسط میزان زمان تعیین تکلیف که توسط سازمان اعتبار بخشی اعلام شده ۶ ساعت است اما در این مرکز در کمتر از یک ساعت بیمار اورژانسی را تعیین تکلیف می‌کنیم؛ به عبارت دیگر راندمان کاری (بهره‌وری) در بیمارستان ما به قدری بالا است که نیاز به استفاده از ظرفیت بیشتری نداریم و در حال استفاده از ظرفیت حداکثری تخت‌های خود هستیم.

انجام اعمال جراحی با ۱۲۰ درصد ظرفیت

وی در خصوص روند مراجعات به این مرکز درمانی، اظهار کرد: میزان مراجعه به درمانگاه‌ها در هر ماه به صورت متوسط ۵ هزار نفر و اورژانس ۱۶۰۰ نفر است. همچنین ماهانه ۱۷۰۰ عمل جراحی در بیمارستان ما انجام می‌شود. اتاق عمل ما با ۱۲۰ درصد ظرفیت فعالیت دارد و در زمینه انجام اعمل جراحی به هدف ۱۸۰۰ عمل جراحی در یک ماه هم رسیده‌ایم که اگر بخواهیم با کل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقایسه کنیم، با اینکه بیمارستان ما سه درصد تخت‌های دانشگاه را به خود اختصاص داده است اما بالغ بر ۶ درصد اعمال کل دانشگاه شهید بشهتی را انجام می‌دهد. این نشان می‌دهد با توجه به اهمیتی که برای بیمار قائل هستیم، خواستیم کاری کنیم که تمام ابعاد فرایند درمان برای بیماران ما تسهیل شود. در واقع ما به صورت روزانه در حال بهبود کیفیت فرایندهای خود هستیم تا نواقص احتمالی برطرف شود.

سهم ۱۰ درصدی اعمال جراحی زیبایی

رئیس بیمارستان پانزده خرداد با اشاره به اینکه اعمال جراحی‌های این مرکز به سه دسته تقسیم می‌شود، بیان کرد: یکی از خدمات اعمال جراحی مربوط به تروماهای دست، صورت و فک است. بعد از آن بیماران الکتیو نیز خود شامل دو دسته بیماران زیبایی و بیماران ترمیمی می‌شوند و شاید ۱۰ درصد بیماران را هم موارد زیبایی تشکیل دهند.

آمار ۸۰ درصدی مراجعات از شهرستان‌ها

او تاکید کرد: بخش غالب بیماران ما موارد ترمیمی هستند که در مراکز دیگر نتوانستند کارشان را انجام دهند. طبق آمار به صورت متوسط هر بیماری که به ما مراجعه می‌کند، قبل از آن ۴.۵ بیمارستان دیگر هم رفته اما کارش انجام نشده و به ما مراجعه کرده است. به عبارت دیگر ما یک بیمارستان ریفرال هستیم و ۸۰ درصد بیماران ما از شهرستان‌ها هستند.

نیاز بیمارستان‌های مرجع کشوری به همراه‌سرا

این فلوشیپ جراحی دست با بیان اینکه بیمارستان پانزده خرداد همراه سرا ندارد، اظهار کرد: مردمی که از شهرستان می‌آیند عمدتا حتی پول تامین محلی برای اسکان موقت هم ندارند که اگر این موضوع هم برایمان محرز شود به آنها با واسطه بهزیستی کمک می‌ کنیم. یکی از موضوعات مهم برای تمام بیمارستان‌های مرجع کشوری برطرف کردن مشکل اقامت همراهان بیماران با هزینه‌های پایین در نزدیکی مرکز درمانی است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد خدماتی که در اورژانس بیمارستان ارائه می‌شود، تروماهای دست، فک و صورت هستند، تصریح کرد: ۴ یا ۵ درصد بیماران سوختگی و مابقی نیز سایر بیماری‌ها هستند. مراجعین درمانگاه‌ها بیماران جدید و کسانی هستند که قبلا جراحی شده باشند.

پزشکانی که عاشقانه پای کار خود مانده‌اند

یاوری تاکید کرد: با این همه تراکم خدمتی، اما خوشبختانه صف انتظار نداریم؛ چون در بیمارستان ما چه پزشکان و چه سایر کادر درمان عاشق کار کردن با مردم هستند؛ به شکلی که یقین دارم اگر همین الان به پزشکان‌مان بگوییم قرار نیست حقوقی به شما بدهیم، بازهم عاشقانه پای کار خود می‌مانند. اینجا یک تعلق سازمانی خوبی از زمان پروفسور گوشه شکل گرفته است و همین جو همدلی و دوستی هم مشکلات ما را برطرف کرده است.

پیگیری مستمر بیماران پس از ترخیص

به گفته وی، بیمارستان پانزده خرداد بیمار محور بوده و حتی ترخیص در بالین بیمار هم انجام می‌شود که دیگر نیاز نباشد بیمار یا همراه او به واحد ترخیص مراجعه کند.

یاوری با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های این مرکز درمانی پیگیری بیماران پس از ترخیص است،‌ اظهار کرد: در واقع ما روند درمانی بیمار را حتی پس از ترخیص دنبال می‌کنیم. در این راستا یک طرح هم داریم که برای بیماران پرخطر و کم توان مانند کودکان زیر ۲ سال یا بیماران بالاتر از ۶۵ سال که توان آمدن به بیمارستان و انجام اقدامات بعد از عمل جراحی را ندارند و باید خدمت دریافت کنند، تیم پرستاری به منزل آنها اعزام می‌کنیم. خیلی اوقات این دست اقدامات به صورت رایگان انجام می‌شود. هرچند فعلا توان ارائه این خدمت به تمام مراجعین خود را نداریم اما امیدوارم روزی بتوانیم برای تمام بیماران این کار را انجام دهیم.

اعزام بیمار به سایر مراکز برای دریافت خدمات پاراکلینیک

وی خدماتی که این بیمارستان ارائه می‌دهد را به سه دسته خدمات اورژانس، درمانگاه و اعمال جراحی تقسیم‌بندی و تصریح کرد: متاسفانه ما خدمات پاراکلینیک گسترده‌ای نداریم و این سبب می‌شود که در صورت نیاز به این خدمات بیمار را برای انجام کار به سایر بیمارستان‌های دولتی بفرستیم؛ البته نمی‌گذاریم خللی در کار بیمار وارد شود.

در حد بیمارستان خصوصی اما با تعرفه دولتی خدمات می‌دهیم

رئیس بیمارستان پانزده خرداد، تاکید کرد: شعار ما همواره این بوده است که می‌خواهیم بیمارستانی درحد بیمارستان خصوصی اما با تعرفه دولتی باشیم؛ خدماتی که ما به بیماران خود ارائه می‌دهیم و بخش‌های بیمارستانی ما در حد خدمات بیمارستان‌های خصوصی اما با تعرفه دولتی است و با تمام بیمه‌های پایه هم قرارداد داریم.

عنوان «جراحی‌های زیبایی» و کمک کمتر خیرین سلامت

وی افزود: یکی از مشکلات این است که بیمارستان ما به عنوان یک بیمارستان جراحی‌های زیبایی شناخته می‌شود درحالی که کمتر از ۱۰ درصد اعمالی که انجام می‌دهیم صرفا زیبایی است و مابقی اقدامات درمانی و غیر زیبایی است. بر این اساس چون بحث زیبایی پشت نام بیمارستان ما می‌آید، خیرین محترم تصور می‌کنند ما اینجا درحال دریافت هزینه‌های زیاد از بیماران صرفا زیبایی هستیم و به همین دلیل کمتر برای کمک به ما اقدام کرده‌اند.

ارائه خدمات زیبایی با کمترین قیمت

یاوری ادامه داد: از طرفی همان ۱۰ درصد خدمات زیبایی هم که ارائه می‌شود بر اساس تعرفه دولتی محاسبه می‌شود. شاید یک عمل زیبایی خیلی سنگین و بزرگ مانند ماموپلاستی که در بیمارستان ما که توسط اساتید تمام وقت جغرافیایی انجام می‌شود حداکثر ۲۴ میلیون تومان شود؛ درحالی که در مراکز خصوصی این اعمال بسیار پرهزینه‌تر هستند.

آمار پایین کنسلی عمل

وی با اشاره به اینکه تعلق سازمانی در بیمارستان پانزده خرداد بسیار بالا است، اظهار کرد: می‌توانم قسم بخورم که بارها دیده‌ام که حتی پزشکان ما اعمال خود در بخش خصوصی را کنسل می‌کنند تا عملشان در این بیمارستان تمام شود. در این مرکز پزشکانی که مجوز مطب دارند در ساعت اداری بیرون از بیمارستان کار نمی‌کنند و اولویت اول آنها بخش خصوصی نیست بلکه اولویت آنها بخش دولتی است از این رو ما کمترین آمار کنسلی عمل را داریم.

و درد و دل از یک گلایه تکراری...

او با تاکید بر اینکه تعرفه‌ها و هزینه‌ها همخوانی ندارند، بیان کرد: به عنوان مثال یک عمل جراحی شبکه بازویی را در حداقل ۴ ساعت انجام می‌دهیم درحالی که کد آن ۷۵K است در واقع هر عمل یک ضریب خدمت دارد که این ضریب، ضرب در مبلغ آن می‌شود که تازه از این رقم حاصل شده هم فقط ۳۷ درصد به پزشک می‌رسد. قطعا ارزش نسبی خدمات با خدماتی که ارائه می‌شود تطابق ندارد؛ نمی‌توان ۴ ساعت سر یک عمل رفت اما تنها ۷۵‌K دریافت کرد مگر این که پزشک عاشق کارش باشد.

ناهمخوانی تعرفه‌ها و هزینه‌ها، آسیب‌زاست

وی افزود: یا در مثالی دیگر انجام عمل فری فلپ (یک روش درمانی است که در آن متخصص جراحی پلاستیک و سر و گردن به رفع و اصلاح نقص های پوستی می‌پردازد) ۱۲ ساعت زمان می‌برد و تازه بعد از آن هم پزشک باید بالای سر بیمار باشد تا شرایط او را مدیریت کند و دریافتی پزشک تنها ۱۶۰K است. این روند در دراز مدت آسیب‌زا خواهد بود؛ چون با گذر زمان افراد خسته‌تر می‌شوند؛ البته این به معنای آن نیست که در حال حاضر هم هیچ آسیبی نزده است.

حقوقی که کفاف زندگی را نمی‌دهد

یاوری ادامه داد: هزینه‌های زندگی سالیانه در حال تغییر است و اگر درآمد فرد به همان اندازه رشد نکند، حتی سبد غذایی او محدود خواهد شد. پرسنل ما در حال ایثار هستند. اگر بخواهند صرفا از نظر مادی به موضوع نگاه کنند دارند آسیب می‌بینند چراکه میزان افزایش تعرفه‌ها با میزان تورم جامعه همخوانی ندارد و این یک واقعیت است. اینجا پزشکی عمومی داریم که زیر ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کند؛ خب این پزشک کجا خانه اجاره کند که حقوقش هم به اجاره خانه و هم به سایر هزینه‌های جاری زندگی‌اش برسد؟ پرسنل ما همیشه دارند کار می‌کنند و بیکار نیستند.

مشکل کمبود پزشک متخصص و نیروی خدماتی

وی درباره وضعیت نیروهای فعال در بیمارستان پانزده خرداد، توضیح داد: نیروها را به سه دسته تقسیم می‌کنیم؛ یکی نیروهای تخصصی و فوق تخصصی که چون سال قبل شاهد بازنشستگی نیروها بودیم، در حال حاضر در این بخش با کمبود روبرو هستیم. نیروهای غیر پزشکی به پرستاری، کادر درمان و غیر پرستاری و پشتیبانی تقسیم می‌شوند. خوشبختانه در بخش پرستاری نزدیک به استاندارد هستیم. یعنی استاندارد ۱.۳ پرستار به ازای هر تخت است که ما ۱.۱ تا ۱.۲ پرستار به ازای هر تخت داریم و مشکل در این بخش حاد نیست.

رئیس بیمارستان پانزده خرداد با اشاره به اینکه مشکل مهم این مرکز درمانی کمبود نیرو در بخش خدماتی و پشتیبانی است، بیان کرد: متاسفانه جذب نیروهای خدماتی و پشتیبانی مشکل دارد. با اینکه دانشگاه‌ هم خیلی کمک کرده است اما بازهم در نیروی خدماتی، حراستی و نگهبانی و برخی قسمت‌های غیر پرستاری مشکل اساسی داریم و جذب مشکل است.

او درباره روند ترک کار یا مهاجرت پزشکان و کادر درمان این مرکز درمانی پس از شیوع کرونا، اظهار کرد: ما از این دست موارد به شکل کاملا محدود داریم.

فضای فیزیکی محدود و مشکلات زیرساختی

یاوری درباره تامین تجهیزات این مرکز درمانی، گفت: تعمیر یک دستگاه هزینه بالایی دارد و تهیه آنها هم تقریبا غیرممکن شده است و اینها جزو چالش‌های ما است. در این مرکز تجهیزات هایتک مانند MRI، سی‌تی‌اسکن و ... نداریم چون فضای آن هم وجود ندارد. مهم‌ترین معضل ما فضای فیزیکی ما است که هم قدمت بالایی دارد و هم اینکه وسعت ندارد و در عین حال برخی زیرساخت‌ها هم مشکل دارد.

تلاش برای رفع اخطارهای ایمنی و آتش‌نشانی

او با اشاره به اینکه این بیمارستان هم با اخطارهای ایمنی و آتش‌نشانی مواجه است، توضیح داد: البته اکثر کارهایی که آتش‌نشانی و شهرداری از ما خواستند را انجام دادیم و فکر می‌کنم که تمام مشکلات فعلی را هم بتوانیم ظرف ۶ ماه برطرف کنیم تا گواهی استاندارد آتش‌نشانی را اخذ کنیم.

وی افزود: از زمان قبول مسئولیت خود خیلی از زیرساخت‌ها را بازسازی کردیم؛ مثلا زیر ساخت برق و تلفن درست شد اما برخی را نتوانستیم درست کنیم مثلا بخش لنژ بیمارستان (اتاق کار کثیف بیمارستان) قدیمی است. قدمت بیمارستان هم مطرح است که سبب می‌شود هزینه داشته باشد؛ یا در مورد اکسیژن ساز الان فقط یک دستگاه داریم که عمر مفید آن در حالت طبیعی ۱۰ سال است؛ درحالی که دستگاه ما ۱۵ سال است که دارد کار می‌کند، با این وجود نمی‌گذاریم خدمت‌رسانی مختل شود؛ اما قطعا داشتن دستگاه اکسیژن‌ساز برای ما حیاتی است.

خدمت‌رسانی به بیماران علی‌رغم مشکلات

وی با تاکید بر اینکه علی‌رغم چالش‌ها خدمت‌رسانی به بیماران تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: وقتی درمانگاه ما به ۳۰۰ بیمار نوبت می‌دهد یعنی با تمام مشکلات می‌خواهیم این بیماران را معاینه کنیم. چالش دیگر این است که منابع مالی مرکز ما همچون سایر مراکز محدودیت دارد؛ تا امروز به مشکل حادی برنخوردیم اما داریم با توکل بر خدا و کمک‌های مالی دانشگاه امورات را می‌گذرانیم ولی منابع مالی محدود است.

بدهی ۵۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها به بیمارستان

رئیس بیمارستان پانزده خرداد بدهکاری بیمه‌ها به این مرکز درمان را یک چالش عمده دانست و گفت: بویژه سازمان تامین اجتماعی حتی سال ۱۴۰۰ را هم با ما تسویه نکرده است. مشکل این است که امروز فاکتور تعویض یا تعمیر یک قطعه از دستگاهی را می‌گیرید و از شما فرصت ۵ روزه پرداخت می‌خواهند اما ۵ روز بعد قیمت تغییر کرده است و سایر قیمت‌ها هم مدام درحال تغییر است. آن وقت در این شرایط پرداختی مرکز ما با تعرفه سال قبل هنوز توسط بیمه‌ها به ما پرداخت نشده است و در این شرایط به آن پول، تورم هم خورده است.

او تاکید کرد: یکی از مشکلات ما عدم پرداخت مطالباتمان توسط سازمان‌های بیمه‌گر در موقع مقرر است. درحال حاضر سازمان‌های بیمه‌گر حدود ۵۰ میلیارد تومان به ما بدهکار هستند.

کاهش ۳۰ درصدی درآمدهای بیمارستان با شیوع کرونا

وی درباره آسیب‌های کرونا بر این مرکز درمانی، تصریح کرد: بیمارستان ما در زمان کرونا تمام فعالیت‌هایش را معطوف بر این حیطه کرد. ما مرکز اصلی پذیرش بیماران کرونایی نبودیم اما نیروهای ما به شکل دوره‌ای به سایر مراکز می‌رفتند و کار می‌کردند و باز به مرکز بازمی‌گشتند. ما در دوره کرونا با کاهش مراجعات روبرو شدیم که بار درآمدی بیمارستان را کاهش داد هرچند که ما فعالیت خود را کم نکرده بودیم اما اقبال مردم برای انجام خدمات پزشکی غیرضروری کاهش یافته بود.

یاوری ادامه داد: به دنبال کاهش مراجعات، درآمدهای ما در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشت؛ البته به مرور شرایط بهتر شد و الان نسبت به قبل از کرونا شرایط بهتر شده است.

بهبود درآمدها با کسب مجوز گردشگری سلامت

وی افزود: از بدو ورودم به این مرکز درمانی همواره یکی از دغدغه‌هایم افزایش درآمد بیمارستان از راه مشروع و حلال بود که در این راستا باید بخش IPD را فعال می‌کردیم؛ از این رو سیاست خود را بر کسب این مجوز گذاشتیم؛ به شکلی که دو سال است که مجوز IPD گرفتیم و تا سال ۱۴۰۴ این مجوز اعتبار دارد. بر همین اساس یک بخش مجهز و مستقل برای IPD در نظر گرفتیم که امکانات کاملی نظیر کامپیوتر، تلفن، تلویزیون و ... دارد. برای بخش IPD یک مدیریت متفاوت ایجاد کردیم که بیمار خارجی وقتی توسط شرکت‌های تسهیل‌گر وارد می‌شود با نگهبان وارد بخش شده و دیگر با سایر بخش‌ها کاری ندارند تا بخواهد خارج شود؛ یعنی پذیرش، تشکیل پرونده، ویزیت و تمام کارها در همان بخش انجام می‌شود و تنها برای عمل به اتاق عمل ارجاع داده می‌شود و مجددا به بخش خود بازمی‌گردد.

ارائه خدمت به ۵۰ گردشگر سلامت طی دوسال

این فلوشیپ جراحی دست با اشاره به اینکه هنوز در زمینه جذب گردشگر سلامت چندان موفق نبوده‌اند، بیان کرد: البته بیمارانی بیشتر از کشور عراق به ما مراجعه می‌کنند. به طور کلی طی دو سال گذشته حدودا ۵۰ گردشگر سلامت در این مرکز پذیرش شده و تحت درمان قرار گرفتند.

اهمیت ساماندهی گردشگران سلامت با طرح «از خانه تا خانه»

یاوری تاکید کرد: در این زمینه به نظر می‌رسد که باید یک سازماندهی کلی در رابطه با گردشگران سلامت تحت عنوان «از خانه تا خانه» انجام شود. باید ارگانی وجود داشته باشد که بیمار را از مبدا رصد کند تا ببیند که او را به کجا ارجاع دهد تا بیمار در بدو ورود به کشور سرگردان نباشد.

وی با بیان اینکه با گردشگری سلامت می‌توان درآمد کسب کرد، اظهار کرد: با رونق بخشیدن به این بخش حتی می‌توان برای کشور اقتدار آفرینی کرد چراکه پزشکان ما سرآمد جهان هستند. الان اگر بیمار توسط یک شرکت نظام‌مند تشخیص داده شود و به بیمارستانی برود که به خدمات آنجا نیاز دارد، کار درست پیش می‌رود و واسطه‌گری، سوداگری و دلالی حذف می‌شود و بعد مشخص می‌شود که امکانات ما برای درمان بیماران خارجی چگونه است، اما متاسفانه معمولا بیماران توسط واسطه‌ها به پزشک غیرحرفه‌ای مراجعه می‌کنند.

آسیب‌های انتقال گردشگران سلامت توسط دلالان

او در ادامه به طرح پرسش‌هایی در این زمینه پرداخت و عنوان کرد: الان چند درصد اعمال جراحی زیبایی که برای بیماران خارجی انجام می‌شود توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص بوده و چند درصد توسط جراح عمومی انجام شده است؟ متاسفانه پروسه انتقال بیمار صحیح نیست و عمدتا دست دلالان و واسطه‌گران در میان است. باید یک هلدینگ سلامت ایجاد کنیم که از کشور مبدا بیماری فرد تشخیص داده شود و کاملا نظام‌مند وارد کشور ما شده، درمان و پیگیری شود و سپس به کشور خود بازگردد.

چرا گردشگران سلامت پرداخت دلاری ندارند؟

رئیس بیمارستان پانزده خرداد با تاکید بر اینکه با رونق گردشگری سلامت می‌توانیم توانمندی خود در حیطه درمان را به رخ دنیا بکشیم، گفت: مشکل دیگر این است که پرداخت گردشگران سلامت هنوز نظام‌مند نشده است و این در حالی است که ما مجوز داریم که ۳ تا ۵ برابر تعرفه عادی دولتی از آنها دریافت کنیم. یک گردشگر سلامت حتی با احتساب اینکه سه تا ۵ برابر تعرفه عادی پرداخت می‌کند اما بازهم به شکل ریالی به ما پرداخت دارد؛ درحالی که بهتر است پرداخت با ارز و به شکل دلاری باشد که بر درآمدهای ما تاثیر مثبتی خواهد داشت. خوشبختانه حساب‌های ما شفاف است و با قوانین موجود کار خود را انجام می‌دهیم و پرداخت بیمار به حساب خود بیمارستان می‌آید.

دکتر یاوری در کنار دستیاران پزشکی درحال ویزیت بیماران

هزینه‌های بالای زندگی و پرداختی کم به دستیاران

وی در پایان درخصوص خدماتی که این مرکز درمانی _ آموزشی برای تربیت دانشجویان انجام می‌دهد، گفت: از نظر آموزشی دستیاران فوق تخصصی جراحی پلاستیک و دستیار فلوشیپ جراحی دست را آموزش می‌دهیم که همه بعد از تخصص می‌آیند. خوشبختانه از نظر اعتبار بخشی آموزشی در سال گذشته نمره ۹۹.۲۶ را گرفتیم و این نشان می‌هد ضمن توجه به مردم، به مسئله آموزش هم توجه می‌کنیم و بارها اعلام کردیم آمادگی داریم که دستیار از کشورهای خارجی هم بگیریم. در عین حال تا حد امکان هم سعی کردیم امکانات و تجهیزات مناسب برای دستیاران فراهم کنیم. البته برخی مشکلات مانند عدم گستردگی کافی آزمایشگاه حیوانات، نبود های‌تکنولوژی و ... وجود دارد. عمده دستیاران ما در سنین بالا و متاهل هستند اما خوابگاه متاهلی برای دستیاران نداریم؛ هزینه‌های زندگی برای آنها بالا است و میزان درآمد آنها واقعا کم است و این یک چالش است؛ هرچند که سعی کردیم کمک کنیم. بار عمده درمانی به عهده دستیاران است اما نمی‌توانیم پرداختی آنچنانی به دستیاران داشته باشیم؛ با این وجود سعی می‌کنیم تا حد امکان کمک کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha