یک عضو هیئت‌علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف ویتامین‌های A ،D ،E ،C از اهمیت بسیاری در سلامت پوست و در پیشگیری از ملانوم پوست زیر ناخن برخوردار هستند، اما این‌طور نیست که به دلیل نیازهای بدن ما از طریق مکمل‌ها دریافت شود، بلکه باید با غذا تأمین شود.

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا،مریم یاحًی، درباره علت برخی تغییرات ناگهانی در بدن و دستان و ناخن‌ها، اظهار کرد: اگر تغییرات ناخن به‌صورت خاص مانند تغییر رنگ که به‌صورت لکه‌ای قهوه‌ای و خط بر ناخن مخصوصاً ناخن‌های شصت دست‌وپا ظاهر شود و با بررسی‌ها این بیماری در سنین بالا همچنان پیش‌رونده باشد، مطرح‌کننده بیماری ملانوم‌های پوست زیر ناخن است و باید تمام تمرکز خود را برای پیشگیری از این بیماری بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه مصرف ویتامین‌های A،D ،E ،C از اهمیت بسیاری در سلامت پوست و در پیشگیری از ملانوم پوست زیر ناخن برخوردار هستند، افزود: این‌طور نیست که به دلیل نیازهای بدن ما از طریق مکمل‌ها دریافت شود، بلکه باید با غذا تأمین شود.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، در خصوص اینکه ویتامین‌های اصلی را در کجا می‌توان یافت، تصریح کرد: ویتامین A در هویج و غذاهای گیاهی، ویتامین E در خشکبارها مخصوصاً گردو، ویتامین C در میوه‌های متفاوت مانند، پرتقال، کیوی وجود دارند. تنها ویتامین D به دلیل محدودیت مصرف منابع و میزان نور خورشید که ما کمتر در مقابل آن قرار می‌گیریم، زیر نظر پزشک مکمل‌یابی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فیتوا استروژن در سویا و انواع کلم‌ها وجود دارد که می‌توانند منابع خوبی باشند، بیان کرد: یک‌سری مواد دیگری به طور خاص در ملانوم‌ها مطالعه شده است که می‌توانند نقش پیشگیری‌کننده داشته باشند. هسته انگور، چای سبز، پسته، فندق، انواع توت‌ها، هلو، سیب، بادام‌زمینی، کره بادام‌زمینی، شکلات تلخ، تمشک، پونه کوهی، آویشن، نعنا از مجموعه مواد مغذی هستند که مطالعات نشان داده‌اند در کنار رژیم غذایی اصولی می‌توان به بهبود این بیماری کمک کند.

یاحًی در خاتمه خاطرنشان کرد: بیمارانی که درگیر بیماری ملانوم هستند لازم است برای درمان به متخصص آنکولوژیست مراجعه کنند؛ اما اگر در روش‌های تشخیص تغییراتی در ناخن ببینند و این بیماری پیش‌رونده شده باشد باید به یک متخصص پوست برای نمونه‌برداری مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha