دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 368142

مدیر امور آب مهاباد از هدایت آب‌های سطحی مهاباد به سمت دریاچه ارومیه با لایروبی سدها و رودخانه‌ها خبر داد.

اتفاقی مهم برای دریاچه ارومیه پس از ۵۰ سال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، خالد رحمانی به لایروبی سد انحرافی یوسفکند مهاباد با استفاده از ماشین الات سنگین از جمله بیل مکانیکی دوزیست و بازو بلند اشاره کرد و گفت: لایروبی سد انحرافی یوسفکند پس از ۵۰ سال از سال ۱۴۰۱ شروع و در سال جاری نیز ادامه داشته است و انجام این عملیات باعث افزایش حجم مخزن سد انحرافی و هدایت بهتر آب‌های سطحی و روان آب شهر به رودخانه مهاباد و در نهایت به دریاچه ارومیه شده است.

وی در ادامه به زهکشی اراضی پایین دست سد مهاباد اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای مصرف بهینه آب و کاهش مصرف آن و به تبع آن رهاسازی آب صرفه‌جویی شده به دریاچه ارومیه؛ سازمان جهاد کشاورزی با همکاری مدیریت منابع آب نسبت به اجرای طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در ۱۱۲۵ هکتار و همچنین نسبت به اجرای آبیاری تحت فشار در سطح شبکه به مساحت ۱۳۳۰ هکتار و بصورت خرده مالکی توسط خود کشاورزان و بهره‌برداران اقدام‌کرده‌است.

رحمانی طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار را شامل ۳۳۰ هکتار اراضی روستاهای دریاس و توت‌آغاج و ۳۱۰ هکتار اراضی روستای کوسه کهریزه و ۴۸۵ هکتار اراضی روستای قم‌قلعه اعلام کرد.

مدیر امور آب مهاباد ادامه داد: این موضوع باعث شده از سال ۱۳۹۳ تاکنون هر سال حدود ۱۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی و هر سال به پیکره دریاچه ارومیه روانه شود.

وی تصریح کرد: همچنین در سال ۱۳۹۷ بااستفاده از اعتبارات ستاد احیاء دریاچه ارومیه نسبت به لایروبی رودخانه گدار در محدوده روستاهای داشخانه (انتهای دشت) و لایروبی زهکش‌های اصلی و درجه ۱ و ۲ در دو ساحل چپ و راست شبکه آبیاری و زهکش دشت مهاباد اقدام شد که باعث جاری شدن آب‌های مازاد و تخصیص آن به دریاچه ارومیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha