سلامت نیوز : پژوهشگران بیمارستان لبافی نژاد و پژوهشکده رویان توانسته اند سلول های مخاطی دهان را در محیط آزمایشگاه کشت دهند که اگر این سلول ها در فاز انسانی بتوانند زنده بمانند می توان از آنها برای بازسازی قسمت های چشم استفاده کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران دکتر علی برادران، متخصص چشم پزشکی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت : بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با پیشرفت سایر علوم، چشم پزشکی هم تحولات خوبی را به ارمغان آورده است.

وی با بیان اینکه در عمل جراحی آب مروارید قبلاً فرد به طور کامل بیهوش می شد گفت: اكنون با استفاده از دستگاه های جدید مثل دستگاه مکانیکی فیكو این عمل جراحی در مدت زمان کوتاه و بدون بستری انجام می شود.

برادران با تأکید بر اینکه برای درمان آب سیاه و پیوند قرنیه در کشور روش های درمانی هم پای کشورهای دنیا است تصریح کرد: در بحث درمان بیماری های چشم با سلول های بنیادی ایران پیشرفت خوبی داشته است چند سال اخیر برای درمان بیماری های قرنیه از چشم سالم خود فرد یا فامیل درجه یک یا غیر خویشاوند سلول بنیادی قرنیه اخذ می کنیم و با تزریق در محل آسیب دیده قرنیه بازسازی می شود.

این متخصص چشم پزشکی عنوان کرد: حدود چند سالی است که روی طرح تحقیقاتی، بیمارستان لبافی نژاد با همکاری پژوهشکده رویان کار می کنند که بتوانند از سلول های مخاطی دهان برای بازسازی سطح چشم استفاده کنند که این سلول ها در محیط کشت آزمایشگاه کشت داده شده اند و مراحل پایانی فاز آزمایشگاهی خود را می گذرانند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا 2 ماه آنیده فاز حیوانی آن آغاز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha